Forumet - Uppdrag granskning (Husby kravallerna)

Uppdrag granskning (Husby kravallerna)

2635 2 77

NiklasW:
Nej. Det är dagens politiker som ligger bakom den katastrofala invandringspolitiken som lett till den massiva segregationen. Om du visste det så har SD inget som helst inflytande över dagens invandringspolitik. Hade SD däremot styrt hade man fokuserat på att invandrare skulle bli svenskar, att invandrare kommer in i samhället och därmed stoppa segregationen och det massiva "vi och dem"-samhället vi lever i. 
Självklart finns det många beslutsfattare en kan skylla på, integrationspolitiken har skötts väldigt dåligt. Problemet är att även om SD inte har så mycket reel politisk makt så bygger retoriken och politiken på ett vi-och-dem-tänk.
Polisen borde synas mer och försöka knyta fler kontakter. Huvudansvaret måste ju alltid ligga på myndigheter.
Jag har full förståelse för att man får klaustrofobi och och känner håglöshet i ett område som Husby, men man löser ingenting genom att bränna bilar.  Det är svårt att få jobb överallt och kraven är höga på alla, och flr resurser måste läggas på skolan. Men också på individen.  Utbildning är gratis för alla och kämpar man tillräckligt hårt kommer man oftast någonstans. Men oavsett så finns det ingen ursäkt för att kasta stenar på ambulansbilar och ambulanspersonal.  Det enda de uppnår då är ju att de som behöver hjälp får vänta ännu längre eller tom blir utan hjälp för att ingen ambulansförare vill riskera sitt liv och åka dit.
De enda som fick lida var ju de som betalade skatt och alla i Husby med omnejd som ville leva i lugn och ro men nu fick lida för att denna lilla andel människor valde att ta sig rätten att förstöra grejer istället för att påverka på andra vis, dock klarar ju alla inte av det och det måste kännas hoppast och då tar man till enkla medel. Blir ledsen av att dessa förorter och dess invånare fått så dåligt rykte pga en liten andel människor där inte sköter sig.
Men det finns ju så många bakomliggande orsaker och dessa löser man ju inte i en handvändning. Men en jättejätteorsak är ju att det inte finns tillräckliga resurser i skolan och de allra svagaste då hamnar mellan stolarna. Polisen måste ju sedan se till att ha en dialog med invånarna och inte endast komma dit när det är något som hänt.
Sen kan man ju spekulera i huruvida olika kulturer där man tar saker i egna händer, erfarenheter från krigshärjade länder etc har någon betydande orsak eller inte men det tror jag faktiskt inte att det har.

Spana också in:

Kaja: Trivs du i Sverige? Om du gör det kan du sluta gnälla, om du inte gör det kan du ju flytta till någon släktings hemland :))
För det första är mina släktingar svenskar och för det andra är det inte jag som eldar upp bilar, kastar sten på räddningstjänst och allmänt förpestar nationen och motiverar det med "Buhu, högern har mer pengar än vad jag har".

Agahnim:
För det första är mina släktingar svenskar och för det andra är det inte jag som eldar upp bilar, kastar sten på räddningstjänst och allmänt förpestar nationen och motiverar det med "Buhu, högern har mer pengar än vad jag har".
Olivia eldar nog varken bilar eller kastar sten på räddningstjänsten heller. Och hur mycket bidrar du själv till en positiv samhällsutveckling? :))

Agahnim:
ok om vi ska generalisera på det viset så undrar jag om du utfört några politiska mord på sistone?