Aviseringar
Rensa alla

Uppdrag granskning (Husby kravallerna)


Agahnim: Det var medlemmar i Megafonen som var ditbjudna av Vänsterpartiet.

Har du nån källa så man kan kolla upp närmre?

Agahnim: Nej, men det säger en hel del om vilka slags människor som är med i Megafonen.

Nej, men kanske något om just de medlemmarna. Tror knappast det är representativt för hela Megafonen. Har träffat många medlemmar där och de flesta var unga tjejer, knappast your average gruppvåldtäktsman.

Agahnim: Ahh, bara därför de gav sitt stöd till vandalerna som brände bilar och krossade rutor. Låter vettigt.

De gav inte sitt stöd till någon. De försökte som sagt lugna situationen genom att vara ute och prata med ungdomarna och startade en insamling till de som fått sina bilar uppeldade. Det de gjorde vara att gå ut med en presskonferens och förklara vad som orsakade upploppen och vad samhället borde göra för att lugna situationen. Det är inte att ge stöd till vandalism, det är att försöka åtgärda problemet och få slut på det.


   
SvaraCitera

Correh:

Såg du inte uppdrag granskning?
Var boende i Husby som sa att det bara användes som bortförklaring, och kom igen, du försvarar alltså en sinnesjuk med som viftar med en kniv på gatan och sedan låser in sig i sin lägenhet och vägrar att tala med polisen?
Gör man utfall mot snuten med kniv får man fan vänta sig att bli skjuten.
Duger inte det kanske snutarna i Sverige få elpistoler. Men det är väl SDs fel att dom inte
har..

Jo jag såg programmet. Läste även mycket kring händelserna, har varit på föreläsningar med Megafonen, hört röster från Husby och de som deltog i upploppen. UG var inte särskilt neutralt. Har du själv sett programmet? I UG kunde du själv höra från de som deltog i upploppen, från polisernas egna utredare och från de som pratat med ungdomarna att det berodde på dödsskjutningen och att den var den utlösande faktorn. Sen att det vara andra problem som fattigdom, social utsatthet, polistrakasserier i andra sammanhang, osv. som bakomliggande faktorer är en annan femma, men det var fortfarande polisens mord som utlöste upploppen.

Ja jag tycker inte att polisen får döda människor. Särskilt inte sjuka människor om han nu var sinnessjuk. De hade kunnat skjuta honom i benet eller något annat om de var tvunga att skjuta. En ensam 69-åring är inte ett hot mot flera beväpnade poliser, oavsett om han har kniv eller inte. Kan man inte hantera en sån situation är man inte lämplig som polis.


   
SvaraCitera

Rödingajäveln: Har du nån källa så man kan kolla upp närmre?

Vet inte om det är någon källa du skulle godta. PK-media har ju naturligtvis inte skrivit särskilt mycket om det, men:

http://www.exponerat.net/invandrare-inbjudna-av-v-greps-for-gruppvaldtakt-under-almedalsveckan/

http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/13231?redir=%23eidx_0

Rödingajäveln: De gav inte sitt stöd till någon. De försökte som sagt lugna situationen genom att vara ute och prata med ungdomarna och startade en insamling till de som fått sina bilar uppeldade. Det de gjorde vara att gå ut med en presskonferens och förklara vad som orsakade upploppen och vad samhället borde göra för att lugna situationen. Det är inte att ge stöd till vandalism, det är att försöka åtgärda problemet och få slut på det.

Uppenbarligen deltog ju de själva i upploppen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18878033.ab


   
SvaraCitera

Rödingajäveln: Ja och det är ju inte så konstigt eftersom det var polisens mord på en 69åring och deras behandling av de boende i området som orsakade upploppen.

Var det inte en liknande situation (polisens felagerande) som startade upploppen i london 2011?

Hjärta


   
SvaraCitera
Correh
Ämnesstartare

Storchen84:

Var det inte en liknande situation (polisens felagerande) som startade upploppen i london 2011?

Hjärta

Korrekt.


   
SvaraCitera
Pardon

Skulle mer än gärna vilja se alla "de kunde ju skjutit honom i benet" uppleva samma situation. Det kommer en sinnessjuk man med en machete mot dig...du vet inte vad han tänker göra...är du då så jävla kylig att du siktar på benet...en relativt liten träffyta samtidigt som de rör sig och hoppas på att han är frisk i huvudet nog att faktiskt påverkas tillräckligt av skottet så att han längre inte är ett hot.

Jag tycker polisen agerade korrekt, de gav mannen i fråga med största säkerhet flera möjligheter att lägga ifrån sig kniven. De hade dragna pistoler och beordrade med största sannolikhet mannen att lägga ifrån sig kniven och lägga sig på marken. Trots detta gör mannen utfall...med en machete. Att skjuta i det läget...helt korrekt. Att han sätter den i huvudet var kanske lite overkill.

Innan folk börjar spela rasist-kortet. Det spelar ingen som helst roll vem det är, utfall mot polis ger enligt mig polisen rättighet att skjuta. 


   
SvaraCitera

Pardon:
Skulle mer än gärna vilja se alla "de kunde ju skjutit honom i benet" uppleva samma situation. Det kommer en sinnessjuk man med en machete mot dig...du vet inte vad han tänker göra...är du då så jävla kylig att du siktar på benet...en relativt liten träffyta samtidigt som de rör sig och hoppas på att han är frisk i huvudet nog att faktiskt påverkas tillräckligt av skottet så att han längre inte är ett hot.

Jag tycker polisen agerade korrekt, de gav mannen i fråga med största säkerhet flera möjligheter att lägga ifrån sig kniven. De hade dragna pistoler och beordrade med största sannolikhet mannen att lägga ifrån sig kniven och lägga sig på marken. Trots detta gör mannen utfall...med en machete. Att skjuta i det läget...helt korrekt. Att han sätter den i huvudet var kanske lite overkill.

Innan folk börjar spela rasist-kortet. Det spelar ingen som helst roll vem det är, utfall mot polis ger enligt mig polisen rättighet att skjuta. 

kunde skjutit honom i handen ist


   
SvaraCitera
Pardon

Lonesome Sparrow:

kunde skjutit honom i handen ist

Tänkte jag inte på...du har så rätt så rätt


   
SvaraCitera

Pardon:

Tänkte jag inte på...du har så rätt så rätt

tumblr_loelrsMWkh1qdyr6eo1_500.gif


   
SvaraCitera

Pardon: Det kommer en sinnessjuk man med en machete mot dig...du vet inte vad han tänker göra...är du då så jävla kylig att du siktar på benet...

Alltså... man ska ju vara tränad för sådana situationer, att just då hålla huvudet kallt i stället för att tro att det är ett datorspel där ett nackskott i pannan eller whatever ger mest poäng. Skjutvapen vs hugg/skärvapen - hur många chanser och hur lång tid har man inte på sig att träffa armen eller benet?

Hjärta


   
SvaraCitera

Z0dd:

Nej för helvete. Rasism och ignorans är aldrig lösningar.

SDs politik är inte rasism. SD vill ena Sverige. Se till att alla människor som kommer hit blir svenskar. Att invandrare som inrikes födda kan identifiera sig med Sverige och svenskheten. Rasism finns inte överhuvudtaget i SDs politik. SD belyser problemen, splittringen, och kommer med lösningen.  Något sådant kan aldrig vara rasistiskt.


   
SvaraCitera

Kaja:

Självklart finns det många beslutsfattare en kan skylla på, integrationspolitiken har skötts väldigt dåligt. Problemet är att även om SD inte har så mycket reel politisk makt så bygger retoriken och politiken på ett vi-och-dem-tänk.

Jag skulle säga att det är tvärt om. "Vi och dem"-samhället är uppbyggt av dagens politiker genom en katastrofal invandringspolitik. Det är denna politik som skapar splittring, fientlighet mellan grupper och sociala problem. Visst, SD belyser dessa problem, men det är nödvändigt för att sedan kunna hitta lösningar på problemen. Att inte prata om problem gör inte att de kommer försvinna.


   
SvaraCitera
Correh
Ämnesstartare

Storchen84:

Alltså... man ska ju vara tränad för sådana situationer, att just då hålla huvudet kallt i stället för att tro att det är ett datorspel där ett nackskott i pannan eller whatever ger mest poäng. Skjutvapen vs hugg/skärvapen - hur många chanser och hur lång tid har man inte på sig att träffa armen eller benet?

Hjärta

Han stod två-tre meter ifrån dom i ett rum, en kula i benet hade aldrig stoppat hon från att springa fram och hugga med kniven.


   
SvaraCitera

NiklasW: SD vill ena Sverige.

SvP också. Glad


   
SvaraCitera

Z0dd:

SvP också. Glad

Det håller jag verkligen inte med om. SvP vill kasta ut människor på grund av deras etnicitet, inklusive de som är svenskar. Det är inte vad jag kallar att ena Sverige. 


   
SvaraCitera