Aviseringar
Rensa alla

Uppfostran med bestraffning och hot


Ämnesstartare

the_fat_one:

Man ska ALDRIG slå ett barn.

barn behöver stryk för att inte bli idioter


   
SvaraCitera
mynona

Capture:
Tänker att det är bättre att man försöker lära barnet de faktiska konsekvenserna något har, istället för att hitta på egna "konsekvenser". Det finns ju oftast en anledning till varför man vill att barnet ska göra eller inte ska göra något, så varför inte använda den istället? Barn förstår oftast mer än man tror, och jag tror att det i många fall är effektivare att ägna lite tid åt att förklara varför man t.ex. behöver borsta tänderna, inte kan vara uppe hur länge som helst eller köpa vad som helst - istället för att dra till med "annars får du inte gå på Kalles kalas!".

+ mitt medhåll. att hota och förbjuda utan förklaring skapar bara naturligt trots och motståndsrörelser mot ockupationsmakten. de gånger jag själv lydde ett förbud som barn var det efter att jag fått förklarat för mig varför det var nödvändigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Beror på situation (förklara)

Beror ju på. Hota med typ "är du inte tyst låser jag in dig i garderoben i några timmar" är ju ganska brutalt medan typ "är du inte snäll mot din lillasyster får du inte efterrätt" kan ju vara bra. 

Fast viktigt att lära snorungen vad som är rätt och fel och förklara varför man gör som man gör 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hoppas på att det finns bättre sätt att få sina barns respekt på.  Respekt är något man måste förtjäna tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Bara om man först förklarar varför det hn gör/gjort är fel

Forskning säger att det bästa är att man får veta vad som är fel med det man ska göra/har gjort för att det ska gå in hos barnen/ungdomarna.

Lífþrasir: barn behöver stryk för att inte bli idioter

Även om jag tror att du trollar utgår jag från att detta är något seriöst: Nej man blir inte automatiskt icke-idiot för att man får stryk. Finns gott om exempel bland folk jag känner som blev än mer korkade efter att de fått stryk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco: Nej man blir inte automatiskt icke-idiot för att man får stryk. Finns gott om exempel bland folk jag känner som blev än mer korkade efter att de fått stryk.

Omotiverat stryk skapar idioter, gör man det rätt stärker det barnet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lífþrasir: Omotiverat stryk skapar idioter, gör man det rätt stärker det barnet

Håller inte med dig (helt och hållet).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Forskning säger att det bästa är att man får veta vad som är fel med det man ska göra/har gjort för att det ska gå in hos barnen/ungdomarna.

är medveten om det, men det funkar ju ändå inte alltid.

Lífþrasir:

Omotiverat stryk skapar idioter, gör man det rätt stärker det barnet

men hallåIcke!

Fingerprints:  Respekt är något man måste förtjäna tycker jag.

verkligen!

aristoteles: Det svåra kan väl vara att veta när barnet är redo att lära sig och fullt ut förstår situationen.

det är bl a detta jag vill komma till. det ungen gör känns ju rätt för hn för stunden så det är ju inte alltid ungar kan koppla orsak och verkan, av olika orsaker.

Razor:

Morot och piska i en bra kombination krävs vid varje typ av fostran. Du kan inte bara belöna, för då har du makten som ledare bara när den du ska leda tycker att belöningen är värd besväret att lyda. Det kan sluta med allt stegrande belöningar från föräldrarna för att locka barnen in i ett bra beteende. Det är inte bra för det skapar lata bortskämda barn. Enbart hot och bestraffning kommer att skapa en inre reaktionär ilska som förr eller senare resulterar i ett okontrollerat rebelliskt beteende och det är inte ett hållbart sätt för uppfostran.

Det krävs en balans mellan belöning och bestraffning, inte minst för att lära barnen livets regler och livet består ju av både glädjen och belöningar, ansvar, men även automatisk bestraffning om man beter sig oansvarigt och elakt. Livet både belönar och straffar i.o.m. principen om orsak och verkan, så därför bör föräldrarna tillämpa samma metod för att lära barnen att anpassa sig efter livets regler.

barn likt hundar vill vara till lags så egentligen gagnar det ju relationen att köra med endast moroten, men man måste ju då också tala om vad som är rätt och fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Håller inte med dig (helt och hållet).

men va


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: men hallåIcke!

Du kan glädja dig med att jag aldrig kommer att skaffa barn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lífþrasir:

Du kan glädja dig med att jag aldrig kommer att skaffa barn

men du tycker väl ej att dina föräldrar gjorde rätt? (tycker mig minnas att jag läst att någon/båda av dem ibland slog dig från och med låg ålder)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

men du tycker väl ej att dina föräldrar gjorde rätt? (tycker mig minnas att jag läst att någon/båda av dem ibland slog dig från och med låg ålder)

Nej, det gjorde dem inte, men det var mer den psykiska misshandeln som kändes mest


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lífþrasir:

Nej, det gjorde dem inte, men det var mer den psykiska misshandeln som kändes mest

mm håller med där. jag tror att många barn som fick stryk som små idag upplevde att de var korkade eller elaka och därför fick stryk istället för att få förklaringar till varför de gjorde fel, och som vuxna lida av mindrevärdeskomplex pga det. mvh 1 tanke.

(menade ej att du gör det utan ville bara dela med mig av tanken)


   
SvaraCitera
reben

med förklaring skulle jag säga

inte varit med om varken bestraffning elr hot i hela mitt liv har inte heller några barn så kan inte säga ngt utifrån erfarenhet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:
med förklaring skulle jag säga

inte varit med om varken bestraffning elr hot i hela mitt liv har inte heller några barn så kan inte säga ngt utifrån erfarenhet

körde dina föräldrar aldrig med "jaha nej nu får du ingen veckopeng för att du är så dum"?


   
SvaraCitera