Aviseringar
Rensa alla

Upphållstillstånd !!!!!


Hannis
Ämnesstartare

Har skrivit inlägg om detta innan men men. Jag är snart 15 år och min pojkvän är snart 18. Han kommer ifrån Libanon men han har inget upphållstillstånd har har sökt några gånger men får avslag varje gång. Han kom hit med sin syster och har varit här i 3/4 år. Han kan flytande svenska och ska snart söka till gymnasiet .jag vet inte vad jag ska göra för älskar han mer än allt annat och skulle inte klara om han åkte Tbx så jag är jätte rädd att han mst åka Tbx  Snälla HJÄLP vad ska jag göra jag gör VAD som helst!!!! 


   
Citera

D.E.T   F.I.N.N.S   I.G.E.T   A.T.T   G.Ö.R.A   


   
SvaraCitera

Du får väl hålla han här illegalt


   
SvaraCitera

Vad har anledningarna varit? Man får väl skriftlig anledning när avslaget kommer? 

Jag säger att ni skall fortsätta kämpa! Jag vet inte hur det fungerar, men om ni förlovar er eller dylikt kanske det blir enklare för honom att få stanna lagligt?


   
SvaraCitera

Vi förstår att det känns jättejobbigt och han har en sådan tur som har dig. Det finns tyvärr inget mer att göra om han redan överklagat och fått avslag. Han kan söka igen, så det är ju möjligt att han får uppehållstillstånd sedan. Kan han försörja sig själv och har en utbildning så är hans chanser mycket större så har han möjlighet så finns det grejer han kan göra i Libanon för att försöka förbättra sina chanser. 
Här kan du läsa mer. Hoppas att allt ordnar sig! Och återigen; han har verkligen tur som har dig! 
http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Efter-beslut/Om-du-far-avslag-pa-din-ansokan/Om-du-far-avslag-pa-din-ansokan-om-asyl.html


   
SvaraCitera

Jag tror man kan få stanna om man lyckas fixa jobb(erbjudande). Annars får han helt enkelt ta och acceptera det. Du kan ju alltid flytta med honom ...


   
SvaraCitera
Hannis
Ämnesstartare

$4.00:
Vad har anledningarna varit? Man får väl skriftlig anledning när avslaget kommer? 

Jag säger att ni skall fortsätta kämpa! Jag vet inte hur det fungerar, men om ni förlovar er eller dylikt kanske det blir enklare för honom att få stanna lagligt?

Ja har oxå tänkt att man kan förlova sig o han kan få upphållstillstånd då eftersom jag e svensk men vet inte eftersom jag är under 18 år. ÄR det fortfarande samma som gäller fast jag är under 18 då?


   
SvaraCitera

Hannis: Ja har oxå tänkt att man kan förlova sig o han kan få upphållstillstånd då eftersom jag e svensk men vet inte eftersom jag är under 18 år. ÄR det fortfarande samma som gäller fast jag är under 18 då?

Ni kan förlova er utan några särskilda regler eller dylikt (finns ingen åldersgräns för förlovning). Men som sagt så kommer Migrationsverket anta att detta sker endast för att påverka hans uppehållstillstånd och han kommer troligtvis få avslag i alla fall. Varför tipsar du honom inte om att söka PUT i något annat EU-land alternativt att han söker arbete?
Ni kan inte tänka er att ha en distansrelation?


   
SvaraCitera
Hannis
Ämnesstartare

Lee Woo-Jin:

Ni kan förlova er utan några särskilda regler eller dylikt (finns ingen åldersgräns för förlovning). Men som sagt så kommer Migrationsverket anta att detta sker endast för att påverka hans uppehållstillstånd och han kommer troligtvis få avslag i alla fall. Varför tipsar du honom inte om att söka PUT i något annat EU-land alternativt att han söker arbete?
Ni kan inte tänka er att ha en distansrelation?

Nej vi skulle inte klara distans och alla hans syster och alla hans kompisar bor här


   
SvaraCitera

Hannis: Nej vi skulle inte klara distans och alla hans syster och alla hans kompisar bor här

Okej. Har hans syster fått uppehållstillstånd? Om han tillhör en etnisk/religiös minoritet kan han ju styrka det, annars finns det inte så mycket att göra tyvärr.


   
SvaraCitera

Har du som 14-årig tjej aldrig funderat över hur din framtid kommer att utvecklas vad beträffar jämställdhet mellan könen, könsroller osv? 


   
SvaraCitera

Libanon är ett rätt soft land. Flytta med honom istället.


   
SvaraCitera

Hannis:

Ja har oxå tänkt att man kan förlova sig o han kan få upphållstillstånd då eftersom jag e svensk men vet inte eftersom jag är under 18 år. ÄR det fortfarande samma som gäller fast jag är under 18 då?

Ingen aning. :/

"Några orientaliskt ortodoxa kyrkor anser också att 16 år är en lagom lägsta ålder för att gifta sig. Vigselakter för så unga par inte är juridiskt giltiga i Sverige; paret får därför vänta till 18-årsdagen innan äktenskapet enligt svensk lagstiftning blir juridiskt bindande." -  https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84ktenskap_i_Sverige

Försök att hitta ett land som godtar ert giftermål, åk dit och gift er, kom hem igen och håll tummarna.. Uuuh, vet inte om Sverige hade godtagit det ändå.  


   
SvaraCitera

$4.00: Uuuh, vet inte om Sverige hade godtagit det ändå.

Troligtvis inte. Särskilt inte nu under flyktingkrisen då det finns människor som behöver mer hjälp än TS:s pojkvän, Libanon är ju trots allt förhållandevis säkert....


   
SvaraCitera

$4.00:

Ingen aning. :/

"Några orientaliskt ortodoxa kyrkor anser också att 16 år är en lagom lägsta ålder för att gifta sig. Vigselakter för så unga par inte är juridiskt giltiga i Sverige; paret får därför vänta till 18-årsdagen innan äktenskapet enligt svensk lagstiftning blir juridiskt bindande." -  https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84ktenskap_i_Sverige

Försök att hitta ett land som godtar ert giftermål, åk dit och gift er, kom hem igen och håll tummarna.. Uuuh, vet inte om Sverige hade godtagit det ändå.  

men nej. hon är för ung och det är ändå lönlöst. att rymma utomlands löser ingenting. det kommer bara att ge dem båda problem. han kommer dessutom att bli anmäld för kidnappning. 


   
SvaraCitera