Aviseringar
Rensa alla

Upplever du att du behandlas annorlunda baserat på ditt kön?


Jörg Buttgereit:

Man - Sällan (Du röstade på detta alternativ)

Har suttit och försökt komma på någonting i kanske 5 minuter nu, men jag gör inte det.
Jag kanske är en sådan där hermafrodit och förstår helt enkelt inte frågan.


   
SvaraCitera

Jörg Buttgereit:

Kvinna - Ofta (Du röstade på detta alternativ)

Mest i min sambos familj. T.ex. verkar det vara givet att det är min sambo av manligt kön som bygger, fixar och bär tunga saker, medan jag får göra lättare saker som att fixa fika, plocka undan efter byggandet och inte alls förväntas vara med och bära och jobba.
Det är en jättekonstig känsla för mig som jag inte alls är van av från min egen familj.

Från övriga samhället känns det ofta som att man ska vara mer rumsren bara för att jag som kvinna är närvarande, man kan inte dra osmakliga skämt eller prata om äckliga eller hemska saker. Det irriterar mig, jag skämtar gärna om sjuka saker [sad]

Bara för att jag är kvinna ska jag liksom skyddas på något vis. Det gör mig förbannad och irriterad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förr fick man ofta skulden för saker, tex om man pratade med sina tjejvänner på lektioner, bara för man är man. Nuförtiden händer ju inte sånt längre, och universitetet är ej korrupt på samma sätt som högstadiet så nu får alla samma betyg för lika prestation, tillskillnad från förr när tjejer hade det lättre på alla sätt

i lumpen slapp tjejerna göra saker, bara att skylla på mens så slapp de allt möjligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jörg Buttgereit:

Man - Ofta (Du röstade på detta alternativ)

...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

nu får alla samma betyg för lika prestation,

Inte alla.. [no-no] En stor del lärare favoriserar elever ut över sådant som ej har med hur vida bra de presterar i skolämnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jörg Buttgereit:

Upplever du att svaghetstecken hos personer av andra kön inte leder till skeptiska blickar eller att dessa inte ska vara tävlingsinriktade?

Nej, jag menar inte att exkludera något kön från fenomenen i sig, men det sker nog på lite olika sätt (ta det jag skriver med en nypa salt - jag reflekterar sällan över detta).

När jag gick i skolan blev jag under en period kallad "skolmördaren" (käckt slang för konstig utböling) för att jag i princip aldrig pratade med någon annan än mina närmaste vänner. De tysta tjejerna fick emellertid - så vitt jag vet - inga öknamn, åtminstone inte i min klass. Min känsla är att man sticker ut på ett mer negativt sätt om man är en blyg/anspråkslös/tyst kille än om man är en dylik tjej - eller kanske snarare: på andra negativa sätt.

Jörg Buttgereit:

dessa inte ska vara tävlingsinriktade?

Nope, däremot upplever jag att killar i större utsträckning förväntas besitta kunskap att "skryta med", om inte inför det andra könet så internt... När jag träffar jämnåriga killar känner jag mig ofta underlägsen eftersom jag inte har någon specialkunskap att visa upp, vare sig det gäller kvantfysik, musicerande eller ölhävande. Delvis på grund av detta har jag ofta haft lättare för att umgås med tjejer än med killar... jag kan slappna av på ett annat sätt och "bara vara".

Jörg Buttgereit:

hur "attityd" framställs vara nyckeln till hur vi lyckas i livet

Mm, det är hemskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jörg Buttgereit:

Man - Ofta (Du röstade på detta alternativ)

folk försöker forcera negativa stereotyper på mig ibland


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

i lumpen slapp tjejerna göra saker, bara att skylla på mens så slapp de allt möjligt

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jörg Buttgereit:

Jag vet dock inte om det är mer för män än kvinnor längre

mnjo det upplever jag nog att det är ändå.

Jörg Buttgereit:

det är en del av den liberala machokulturen som går över alla könsgränser.

ptja, tror det är mest att allt eftersom könsgränserna suddas ut och vi blir mer jämställda - så får även kvinnor börja ta del av den press och de förväntningar som historiskt varit reserverade för männen. bara en naturlig del av utvecklingen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

.

Förstår, och är nog benägen att hålla med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Mest i min sambos familj. T.ex. verkar det vara givet att det är min sambo av manligt kön som bygger, fixar och bär tunga saker, medan jag får göra lättare saker som att fixa fika, plocka undan efter byggandet och inte alls förväntas vara med och bära och jobba.

säger du aldrig något om det? mario är väl rätt liten också så det kan väl inte skyllas på att hans jättemuskler behövs liksom [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jörg Buttgereit:

Kvinna - Aldrig (Du röstade på detta alternativ)

inget jag tänkt på eller så


   
SvaraCitera

isola:

säger du aldrig något om det? mario är väl rätt liten också så det kan väl inte skyllas på att hans jättemuskler behövs liksom [blush]

Haha, nej han är ingen muskelknutte direkt, men förvånansvärt seg! Har pratat med honom om det, men inte sagt något till hans familj. Antytt lite. Det är kanske deras sätt att dela upp arbetet, vet inte om det beror på kön utan kanske mer på att hans mamma haft diverse skador genom åren så att hon bara kunnat göra lättare saker och varit behjälplig med fika och mat och så.

Så kommer jag från en familj där man inte alls gör på det sättet, där mamma varit ensamstående i en villa och gjort allt själv och det har aldrig varit något konstigt. Blir helt fel [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Så kommer jag från en familj där man inte alls gör på det sättet, där mamma varit ensamstående i en villa och gjort allt själv och det har aldrig varit något konstigt. Blir helt fel [n]

Är nog bra. Så har du fått lära dig att kvinnor kan.


   
SvaraCitera

isola:

Är nog bra. Så har du fått lära dig att kvinnor kan.

Sant! Tänker minsann vara med och bygga sommarstuga på landet, om jag så ska gråta mig igenom hela bygget för att de är så himla arbetselaka [blush]


   
SvaraCitera