Aviseringar
Rensa alla

Upplever du att du har en psykisk sjukdom, eller fått en diagnosisterad?


Sover

player one:

jag tror att problemet ligger mer i vad du skriver än hur jag läser det. du anser att psykisk ohälsa är något som bara en bråkdel av befolkningen kan vara drabbade av, eftersom det är serious business, och psykiskt sjuka personer verkligen är sjuka. långt bortom normen. om du däremot visar upp identiska symtom som används vid diagnos av psykisk ohälsa, men om dessa inte uppgår till en japanen-certifierad diagnos av verklig psykisk sjukdom, så som psykos eller akut suicidalitet, så är tillståndet plötsligt mindre än summan av sina delar, närmare bestämt inget alls. det är, till skillnad från psykisk ohälsa, helt normalt att känna så, och inget som behöver tas på allvar, då det bara skulle uppmuntra fler personer att bli psykiskt sjuka.

eller? har jag tolkat dig typ rätt?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:
Sover

har du en annan tolkning så får du gärna redogöra för den, för det är precis så där du låter. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one:

har du en annan tolkning så får du gärna redogöra för den, för det är precis så där du låter. 

kan bekräfta detta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Sjukdom" har jag väl inte men jag har ju en ångestproblematik och grejer som behöver bearbetas. Har nog på gränsen till add också vill jag minnas.

samt en jätteallvarlig oupptäckt sjukdom som snart kommer att visa sig mvh hypokondriker


   
SvaraCitera

player one:

har du en annan tolkning så får du gärna redogöra för den, för det är precis så där du låter. 

Känner spontant att det mest vore slöseri med tid. 


   
SvaraCitera
Draug

är riktigt illa egentligen har bara levt i förnekelse, mitt sätt att överleva antar jag.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Känner spontant att det mest vore slöseri med tid. 

att omformulera det jag sa för att få det att låta mindre uppenbart felaktigt? ja, det vore slöseri med tid. men om kontentan av vad jag skrev inte är representativt för vad du tycker så är det väl absolut meningsfullt att klargöra vad du faktiskt tycker. hur anser du att det jag skrev ovan skiljer sig från det du försöker förmedla?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one:

att omformulera det jag sa för att få det att låta mindre uppenbart felaktigt? ja, det vore slöseri med tid.

Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frågeställningen går inte att bemöta eftersom du ställer två separata frågor och hänvisar till två icke-separata svar.

Jag upplever att jag har avvikande egenskaper och brukar halvhjärtat diagnosera mig själv. Tror det är rätt vanligt att folk gör detta eftersom som vi har för vana att vara selektiva och kategoriserande, speceillt i en tid då detta förväntas och uppmuntras. Dekandesen ligger ju i att det är enklare för mig att tänka jag känner mig deprimerad, änglslig, sressad, asocial etc. för att:
a) "Jag kanske är bipolär, har GAD, borderline eller är schizoid." än att tänka
b) "Jag kanske äter för dåligt, har vitaminbrist, rör på mig för lite" osv.   

Jag menar, i större utsträckning så indikerar b större sannolikhet än a.


   
SvaraCitera

0119linnea: Ja

Lider av paniksyndrom och har ett väldigt milt fall av OCD (ingen diagnos till det sistnämnda). 
Har också genomgått lite depressioner. 
Och bara det att jag kostant ger mig själv diagnoser kanske är lite osunt också.... Fick för mig ett tag att jag led av PTSD till exempel. 


   
SvaraCitera

När jag var yngre var jag helt säker på att jag hade en massa fysiska sjukdomar också. Men nu har jag gått från fysisk till mental... vet inte om det kan kallas ett framsteg :/ 

Om jag hade ont i benet var jag heeeelllttt säker på att jag hade cancer och sånt där... mmm... händer inte lika ofta nu som sagt, men men, ibland dyker tankarna upp. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja.

Har haft problem med röster senaste 18 månaderna ungefär, rätt jobbigt, men blir bättre och bättre med tiden så har ej orkat göra någonting åt et. Är inte direkt "DU MÅSTE DÖDA DEN OCH DEN, MOUHAHAHA!" utan snarare "Du är fet, ful och äcklig. VARFÖR SA DU SÅ? Du är dum i huvudet. Alla du känner hatar dig. DU ÄR MISSLYCKAD." o.s.v. Det är rätt lätt att ignorera tills det börjar snurra och jag får för mig konstigheter (som inte heller skadar någon annan) som ex. att jag måste göra olika grejer ex. räkna saker, undvika vissa färger... Ungefär som att min OCD och ångest fått en röst. Jobbigaste är att känna sig "övervakad" av sina röster, de ser vad jag gör och hånar mig för allt.

Var inte frisk innan heller, så är ej konstigt.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:
Ja.

Har haft problem med röster senaste 18 månaderna ungefär, rätt jobbigt, men blir bättre och bättre med tiden så har ej orkat göra någonting åt et

hur är det med stress och sömn? även om det knappast är en utmattningspsykos efter 18 månader så kan det bidra. typ alla justeringar i tillvaro rent allmänt är bättre än antipsykotiska mediciner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one: hur är det med stress och sömn? även om det knappast är en utmattningspsykos efter 18 månader så kan det bidra. typ alla justeringar i tillvaro rent allmänt är bättre än antipsykotiska mediciner.

Stress är det nog ingen fara med, men sömnen är väl värre. Vet dock vad utlösande faktorn var, ett rävgift till berusningsmedel, så tippar på toxisk psykos som orsakat någon annan form av mer långvarig psykos, eller typ PTSD på grund av stressen från psykosen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: samt en jätteallvarlig oupptäckt sjukdom som snart kommer att visa sig mvh hypokondriker

fnissade åt detta
pga ja förväntar mig alltid att jag har någon ny sorts omöjlig, obotlig och katastrofal sjukdom varje gång jag besöker läkare. 


   
SvaraCitera