Aviseringar
Rensa alla

Upplever du att du har en psykisk sjukdom, eller fått en diagnosisterad?


Geigerzähler:

Stress är det nog ingen fara med, men sömnen är väl värre. Vet dock vad utlösande faktorn var, ett rävgift till berusningsmedel, så tippar på toxisk psykos som orsakat någon annan form av mer långvarig psykos, eller typ PTSD på grund av stressen från psykosen.

ah. några av de negativa symtomen från schizofreni? de kan ibland behandlas rätt fiffigt utan antipsykotiska, som jag upplever för min del mest dämpar positiva symtom, men i princip förvärrar negativa symtom. och det är väl inte helt sällan de negativa som är de mest problematiska i vardagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one: ah. några av de negativa symtomen från schizofreni? de kan ibland behandlas rätt fiffigt utan antipsykotiska, som jag upplever för min del mest dämpar positiva symtom, men i princip förvärrar negativa symtom. och det är väl inte helt sällan de negativa som är de mest problematiska i vardagen.

Ah, alltså, är misstänkt bipolär sedan innan, så schizofrena symptom behöver ju nödvändigtvis inte betyda schizofreni (som är en rätt diffus diagnos, eller snarare flera lika/väldigt olika sjukdomar/störningar/what ever) men någon form av psykos åt det hållet. Vad är de positiva symptomen av schizofreni? Tror ej jag upplevt någonting sådant alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

depression, add, asperger, social fobi och ocd.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Ah, alltså, är misstänkt bipolär sedan innan, så schizofrena symptom behöver ju nödvändigtvis inte betyda schizofreni (som är en rätt diffus diagnos, eller snarare flera lika/väldigt olika sjukdomar/störningar/what ever) men någon form av psykos åt det hållet. Vad är de positiva symptomen av schizofreni? Tror ej jag upplevt någonting sådant alls.

de positiva symtomen är funktioner som schizofrena personer har som andra saknar, typ finesser som hallucinationer, vanföreställningar och dylikt. de negativa symtomen är funktioner som är nedsatta hos personer med schizofreni, har inte listan i huvudet, men majoriteten av grejerna som får dem att funka allmänt dåligt i tillvaron utöver de positiva, typ grejer som till stor del är gemensamma med svårare depressioner. nedsatt känslospektra, apati, allmänt ointresse för allt, osv.

och jo, diagnoserna i det spektrat är ju extremt lösa, och mest till för att hjälpa till med behandlingen snarare än att förklara varför folk är som de är. det är ju rätt dåligt klarlagt än så länge vad psykoser och dylikt beror på i någon större detalj, men som jag förstått det så är de negativa symtomen rimliga att betrakta som rätt sekundära effekter, således kan man med viss framgång gå direkt på att behandla symtomen i sig. men försök säga det till en läkare vars standardprocedur är att skriva ut antipsykotiska. typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one: e positiva symtomen är funktioner som schizofrena personer har som andra saknar,

Aha, PÅ DET sättet positiva, haha! Tänkte positiva som i bra.*Känner sig dum* Har absolut upplevt det, mer än de negativa nästan.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Aha, PÅ DET sättet positiva, haha! Tänkte positiva som i bra.*Känner sig dum* Har absolut upplevt det, mer än de negativa nästan.

det är trixigt överlag med psykoser och dylika tillstånd. men säg till om du vill ha tips om sätt att hantera det på, har gått igenom det mesta man kan göra åt situationen. eller snarare, testade några sorters antipsykotiska, konstaterade att de var från helvetet, sen testade jag i princip varenda övrig behandling som jag kunde utföra på mig själv, förutom ett fåtal i stil med ect, och hittade sätt att hantera det rätt bra. de positiva symtomen är typ, tough luck utan medicinering (utöver sömn och stresshantering), men de negativa har jag kompenserat väldigt bra för, faktiskt.


   
SvaraCitera
Brumma

Men hey! Kan man ens säga att det finns något "friskt"? Handlar det kanske inte mer om ett biologisk mångfald? Alla har inte samma ögonfärg, längd osv. Man säger inte att någon som är blond är normalare än en brunett. Då kan väl t.ex. ADHD bara vara en annan variation av psyke (eller vad man nu ska kalla det). 


   
SvaraCitera