Aviseringar
Rensa alla

Upplever du skolan som stressande?


Ämnesstartare

Inför skolstarten idag kommer oroande uppgifter om hur svenska skolelever mår. I Rädda Barnens stora enkätundersökning Ung Röst uppger 68 procent av flickorna och 52 procent av pojkarna mellan 12-17 år att skolan skapar stress, och drygt hälften av eleverna är också rädda för att misslyckas i skolan.

- Trots en intensiv skoldebatt med krav på och löften om en bättre skola ser vi här att eleverna i hög grad mår oacceptabelt dåligt i skolan. Ansvaret vilar tungt på politiker, skolan och hela vuxenvärlden. Frågan vi måste ställa oss är om vi helt tappat barnens perspektiv i skoldebatten, säger Ola Mattsson, regionchef och ansvarig för Ung Röst på Rädda Barnen.

​​Klicka här för att läsa mer info om undersökningen


   
Citera

Redaktionen:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Måste gå till skolan snart [sad] Har ångest


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Redaktionen:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

aldrig känt så. men har trivts bra och haft lätt för det, så inte så konstigt kanske.

saknar lite att ej börja plugga nu till hösten, fast glad ändå. skulle inte hunnit med det. väntar med spänning på nästa år istället, ser så mycket fram emot det


   
SvaraCitera

Redaktionen:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Inte i jämförelse med den japanska skolan jag gick i.


   
SvaraCitera

Inne på mitt artonde skolår nu så nej...
Dold text: Men jag röstar inte eftersom jag inte tillhör målgruppen.


   
SvaraCitera

Redaktionen:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

[smile]


   
SvaraCitera

Redaktionen:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

JA, FÖR FAN.
ÅNGEST
ÅNGEST
ÅNGEST
ÅNGEST

Men man vänjer sig.


   
SvaraCitera

Myksa:

jag röstar inte eftersom jag inte tillhör målgruppen.

that.

Tycker dock det är lite kul med detta resultat i och med att den svenska skolan på senare tid sänkt kraven - eller knappt på senare tid, varit så en tid nu. En schimpans kan ta sig genom den svenska skolan.


   
SvaraCitera

Redaktionen:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

det finns positiv stress som gör att man presterar bättre


   
SvaraCitera

passaro:

En schimpans kan ta sig genom den svenska skolan.

Märks ju på dig så ja [wink]


   
SvaraCitera

Knarko:

Märks ju på dig så ja

Oh snap. Jävla U som spammar i en tråd av Redaktionen.


   
SvaraCitera

passaro:

En schimpans kan ta sig genom den svenska skolan.

De är mkt smarta ska jag tala om för dig [no-no]


   
SvaraCitera

isola:

De är mkt smarta ska jag tala om för dig

Jag vet - men de är inte att jämföra med människan gällande intellekt, så ser inte hur det är relevant.

Faktum kvarstår fortfarande att den svenska skolan är något av ett skämt. Värt att notera att jag inte kollat upp vad undersökningarna bygger på och hur de ser ut.


   
SvaraCitera

jag tyckte det ett tag. inte så mycket pga själva pluggandet utan det var mest jobbigt att alltid vilja vara accepterad etccccc


   
SvaraCitera