Aviseringar
Rensa alla

Uppsats


Ämnesstartare

Sitter och försöker skriva en uppsats i svenska (gymnasienivå) men det går verkligen inte. Den ska handla om språklig variation, hur språket kan markera samhörighet/avstånd mellan människor och attityder till olika typer av språkbruk (t.ex. ungdomsspråk, fult språk osv). Problemet är att jag har ingen aning om hur jag ska börja [sad] Hjälp??


   
Citera

SKRIV OM MANLIG OCH OM KVINNLIGT SPRÅK BASERAT PÅ AVHANDLINGAR OM DET I FORNA DAGAR DÅ DET VAR SOCIALT ACCEPTERAT ATT HÄVDA ATT MÄN HAR ETT AUKTORITÄRT SAMT SAKLIGT SPRÅKBRUK MEDAN KVINNORNA ÄR GÄLLA OCH ENDAST SKVALLAR. DET ÄR INTRESSANT OCH DET GÅR ATT URHOLKA OCH RESONERA KRING.

ELLER VARFÖR EJ NÅGOT ANNAT SOM KANMSKLE PASSAR


   
SvaraCitera

BARA SKRIV OM ATT SOMLIGA SVÄR,SOMLIGA INTE. SOMLIGA SÄGER SI,SOMLIGA SÄGER SÅ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja men hur ska jag börja!!!!!!!


   
SvaraCitera

JAG VET, DU SKA SKRIVA OM HUR SVORDOMMAR BLIVIT MER ACCEPTABELT MED TIDEN. JAG PERSONLIGEN ÄR FORTFARANDE CHOCKAD ÖVER DEN MÄNGD SVORDOMMAR SOM EJ BLIIIIPAS UT PÅ TV, TIDEN HAR GJORT OSS MER TOLERANTA. HUR SPRÅKET VISAR ETT ÖPPNARE SAMHÄLLE OCH HUR SPRÅKLIGA TABUN SUDDAS UT I FÖRMÅN TILL ANDRA. NU FÅR MAN TILL EXEMPEL EJ SÄGA... JAG VET INTE, MAN FÅR VÄL SÄGA ALLT SÅ LÄNGE DET EJ VISA JIMMIE ÅKESSON STÖD.


   
SvaraCitera

Skriv bara upp det första du kommer på, och låt det flyta. Tänk inte på att det ska bli bra eller nåt... När du skrivit massa saker kan du ju strukturera om det så att det blir "välskrivet" [smile]


   
SvaraCitera