Aviseringar
Rensa alla

Uppsatser på universitet


Ämnesstartare

Går min första termin och har fått instruktioner att skriva en uppsats om valfritt ämne förankrat i kursliteraturen.

Aldrig skrivit en uppsats på universitet förrut så är osäker på vad dom är ute efter? Tips? Hur ska man referera?


   
Citera

det där med referenser är så olika beroende på vem som håller kursen enligt mina erfarenheter. fråga kursansvarig om du behöver använda något särskilt system, annars använder du det du vill. personligen brukar jag använda fotnoter när jag får pga gillart


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
det där med referenser är så olika beroende på vem som håller kursen enligt mina erfarenheter. fråga kursansvarig om du behöver använda något särskilt system, annars använder du det du vill. personligen brukar jag använda fotnoter när jag får pga gillart

Försöker förstå hur fotnoter funkar men fattar inte. Kan du ge exempel?


   
SvaraCitera

Ingefära:

Försöker förstå hur fotnoter funkar men fattar inte. Kan du ge exempel?

vad menar du att du inte förstår? du gör en enkel fotnot, sen skriver du ju ner det som är relevant för källan typ bok/författare/år/sida/hemsida etc

eller undrar du vad en fotnot är?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

vad menar du att du inte förstår? du gör en enkel fotnot, sen skriver du ju ner det som är relevant för källan typ bok/författare/år/sida/hemsida etc

eller undrar du vad en fotnot är?

Vet inte vad en fotnot är


   
SvaraCitera

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fotnot
beskrivande bild längst ner


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Som japanen säger så brukar lärarna ange vilket system ni ska använda? Vi har en speciell referenshanteringsmall som är särskild utformad för pedagogik på mitt universitet. Vi använder inte fotnoter utan parenteser. 

T ex "Jonsson (2012) menar att barn som inte har någon trygg anknytning applicerar sin inre arbetsmodell på sina relationer t ex till pedagogen."

 "En trygg anknytning definieras av att barnet ser sin anknytningsperson som en trygg hamn att tanka energi hos (Eriksson 2001)."

I texten måste alltid referenser finnas med, antingen genom att skriva som ex med Jonsson eller bara genom att påstå något och då skriva namnet och årtal inom parentes. Vi måste inte ange sidor om det inte handlar om rena citat, men det kan också vara olika.

Vet inte riktigt vad jag ska förklara mer, du kan säkert söka efter nån film på youtube som förklarar referenshantering.


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Skulle kunna skicka dig nån kortare uppsats som jag skrivit så du får se hur det kan se ut med disposition osv?  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja tack! Lärarna har inte sagt något... men ska man referera varje mening eller kan man referera typ ett stycke?

använder bara 2 böcker och 1 artikel till uppsatsen...


   
SvaraCitera

Ingefära:
ja tack! Lärarna har inte sagt något... men ska man referera varje mening eller kan man referera typ ett stycke?

använder bara 2 böcker och 1 artikel till uppsatsen...

varje mening är för mycket, men varje ny grej du tar upp är bra att referera till typ. hoppas det inte låter för flummigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du citerar ngn ska du nämna det, annars är det lika illa som plagiat. Folk(jag) är så jävla slarviga med sånt.


   
SvaraCitera

Av faktabaserade uppsatser man skrivit i gymnasiet i alla så är det a och o med källhänvisningar, antingen i fotnötter eller i parentes. 


   
SvaraCitera

Vilket alla har nämnt redan, men vill också understryka att lärare äälskar fotnötter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uppsatser på universitetet brukar se lite olika ut beroende på det ämne du studerar. Själv skriver jag uppsatser inom olika samhällsvetenskaper och där är det viktigt med en struktur som innehåller följande stycken:

  • Inledning (ge läsaren en ingång till ämnet du ska skriva om)
  • Syfte / Frågeställning (varför skriver du om det, varför är ämnet viktigt att studera? har du några frågor du vill besvara med uppsatsen?)
  • Metod / Material (hur ska du samla in information till uppsatsen, var kommer materialet ifrån?)
  • Empiri/Tidigare forskning (redogör för eventuella teorier och/eller vetenskapliga texter du ska använda)
  • Analys (analysera ditt material utifrån empirin)
  • Slutsats (dra slutsatser och besvara dina eventuella frågeställningar)

Sedan kan det som jag sa tidigare variera beroende på vad det handlar om, men det är såhär vi skriver uppsatser inom samhällsvetenskapen. Om det inte är tänkt att det ska vara en stor uppsats eller studie kan du nog skippa att rubricera med syfte, frågeställningar, metod, material och så. Men behåll grundstrukturen och försök att bädda in den informationen så att din lärare vet att du är medveten om vilka kriterier och krav som ställs på en vetenskaplig uppsats. Var tydlig och noga med att granska dina källor och vara källkritisk. 

Vad gäller referenser så rekommenderar jag fotnötter (ja, jag säger så, tyst!) - tycker det är tydligt, enkelt och avbryter liksom inte läsningen som t ex Harvardsystemet gör som innebär att man skriver en parentes i slutet på meningen man lägger till referensen på. Fotnötter fungerar som så att du lägger till en fotnot vid slutet av en mening som du behöver källhänvisa till (vilket förekommer väldigt ofta - ju mer du refererar, desto bättre! det visar att du har belägg för dina påståenden). Då kommer det fram en siffra vid slutet på meningen och även längst ner på sidan där du kan skriva sida, författare, boktitel, årtal när boken utgivits, var den tryckts och så vidare, så att läsaren lätt kan gå tillbaka och hitta var du tagit informationen ifrån. Som sagts tidigare kan du referera efter ett stycke, varje mening är inte nödvändigt. Dock måste du referera direkt efter ett citat om du citerar något ord för ord.

Huvudgrejen med att skriva uppsatser på universitetet är ju att bedriva en vetenskaplig tes eller undersöka ett fenomen ur ett vetenskapligt perspektiv. Hoppas detta hjälpte lite!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad är skillnaden mellan inledning och syfte egentligen


   
SvaraCitera