Aviseringar
Rensa alla

Urinvägsinfektion - partnerns fel?


Ämnesstartare

Jag har ett återkommande problem. Har urinvägsinfektion jätteofta och har gått till läkarn med det och fått medicin som är skitbra. Men jag vill inte behöva ta piller så ofta, känns inte bra alls. När jag och min pojkvän började ha sex fick jag UVI om jag inte kissade efteråt. Ingen av mina tjejkompisar har upplevt att dom fått UVI om dom inte kissar efter sex. Sen har jag aldrig upplevt att jag fått det med andra sexpartners jag haft tidigare. Läste lite på andra forum och sidor där det stod att det kan bero på att kroppen inte riktigt tål partnerns bakterier och kroppen har svårt att vänja sig vid dom. Kan det finnas någon sanning i det? Jag står helt utan åsikt ang. det här. Jag har verkligen ingen aning. Har min pojkvän FÖR dålig intimhygien? [sad]


   
Citera

När man fått det en gång är det lättare att det kommer tebax. Jag föreslår att du dricker tranbärsjuice i förebyggande syfte.


   
SvaraCitera

det är vanligt att man får uvi efter sex om man inte kissar efteråt, så pass vanligt att det faktiskt rekommenderas att man försöker kissa.


   
SvaraCitera

ett annat bra tips mot uvi är att dricka citronvatten, du kan köpa en flaska citron, det spelar ingen roll. häll i dig mycket av denna vara då bakterierna inte gillar surt.


   
SvaraCitera

Kissa alltid efter sex & drick tranbärsjuice


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo, dom tipsen har jag tagit till mig. Men varför är det inte så för alla? Kan det bero på partners hygien?


   
SvaraCitera

höstgulcola:

Kan det bero på partners hygien?

nej! nej nej och nej. googla på uvi så får du veta mer 🙂


   
SvaraCitera

urinrör i både slida och penis innehåller bakterier som kan överföras vid samlag och ge kvinnor infektionen. För att minska risken bör kvinnan därför efter samlag alltid tömma blåsan helt så att eventuella bakterier sköljs ur, säger Carina Bjartling, gynekolog och forskare vid universitetssjukhuset MAS i Malmö.

– Det är oerhört viktigt att poängtera att det inte alls handlar om hygien. Tvärtom gynnas bakterier av överdriven renlighet – slidans miljö bör vara tämligen orörd, säger Carina Bjartling. Inte heller beror det på mannens hygien.

Väldigt frekvent sex kan ge irritation kring urinröret och göra slemhinnan lite uppriven så att bakterier, som oftast finns hos kvinnan själv, kan få fäste. Det kallas ibland Honeymoon-cystit eller Honeymoon disease. Men det är alltså kvinnans egna bakterier som då ger infektionen. Och det är inte sexet i sig som är problemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerfritt:

Väldigt frekvent sex kan ge irritation kring urinröret och göra slemhinnan lite uppriven så att bakterier, som oftast finns hos kvinnan själv, kan få fäste. Det kallas ibland Honeymoon-cystit eller Honeymoon disease. Men det är alltså kvinnans egna bakterier som då ger infektionen

Åhå! Tackar. [smile]


   
SvaraCitera

höstgulcola:

Åhå! Tackar.

neemas probleemas 🙂


   
SvaraCitera

sockerfritt:

ett annat bra tips mot uvi är att dricka citronvatten, du kan köpa en flaska citron, det spelar ingen roll. häll i dig mycket av denna vara då bakterierna inte gillar surt.

Varför inte gå hela vägen och köra upp en citronklyfta efter herdestunden?


   
SvaraCitera

iddqd:

Varför inte gå hela vägen och köra upp en citronklyfta efter herdestunden?

gu va du e råååliii


   
SvaraCitera

sockerfritt:

gu va du e råååliii

Nej, tänkte bara rent hypotetiskt.


   
SvaraCitera

iddqd:

Nej, tänkte bara rent hypotetiskt.

har svårt att ta det på allvar men ska försöka trolla fram en teori.
för att det måste gå genom urinvägarna.
sådär. nu vet du.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ååh det är det värsta som finns! [sad]

Är själv väldigt överkänslig just när det gäller uvi, jag kan få det även om jag kissar efter sex.. Men så fort jag känner minsta lilla av det häller jag i mig en massa citron, en halv deciliter kanske, och massor MASSOR med vatten, sen kissar jag så fort jag blir lite kissnödig. Det är viktigt att bakterierna sköljs ut fort så inte det blir värre..


   
SvaraCitera