Aviseringar
Rensa alla

URplay: Varför finns religion? (supporterskap = religion?)


Ämnesstartare

Såg just en liten dokumentär om blyghet som någon här länkade till. Kom då på att jag kunde länka till denna, som handlar om religion. Det som skiljer det från alla andra miljoner reportage om religion är att man flikar in och jämför supporterskap med de mer traditionella religionerna. Det hör inte till vanligheterna att ta upp det fina med fotbollssupportrar, så tänkte att det kunde vara av intresse även om man bara får en pytteliten inblick. Men det är åtminstone en rättvis sådan för en gångs skull.

Ni hittar den HÄR


   
Citera
Ämnesstartare

Borde vara förbjudet att vara religiös. Rodnar


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Försökte inte Åkesson göra SD till religion...


   
SvaraCitera

S3ON: Borde vara förbjudet att vara religiös. Rodnar

Nej det vore väldigt dåligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Nej det vore väldigt dåligt.

Varför då?


   
SvaraCitera

S3ON: Varför då?

För att många människor behöver något att tro på att vara trygg i osv. Religionen har varit tron, hoppet och moralen i flera hundra år för många människor världen över. Med detta säger jag inte att det finns dåliga aspekter, men att förbjuda vore bakåtsträvande.

I Sverige har vi yttrandefrihet samt även religionsfrihet som går hand i hand. Vill man kunna uttrycka sig fritt skall även religion ingå där.  Givetvis krockar det då och då men i det stora hela bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her: För att många människor behöver något att tro på att vara trygg i osv. Religionen har varit tron, hoppet och moralen i flera hundra år för många människor världen över. Med detta säger jag inte att det finns dåliga aspekter, men att förbjuda vore bakåtsträvande.

Förbjuds det idag så är alla lyckliga om ~150-200 år då samtliga i vår och den generationen efter vår är döda. 
Folk blir trygga med varann! Människan har betydligt större kunskap som saker och ting i dagsläget än vad de hade på den tiden tron hade sin start..  


   
SvaraCitera

S3ON: Förbjuds det idag så är alla lyckliga om ~150-200 år då samtliga i vår och den generationen efter vår är döda.
Folk blir trygga med varann! Människan har betydligt större kunskap som saker och ting i dagsläget än vad de hade på den tiden tron hade sin start..

Man kan inte vänta 200 år med tro, hopp och annat som religioner har att erbjuda.  Ett förbud strider också mot vad jag tidigare sa om friheten att uttrycka sig.

Jag är ganska säker på att du vill ha en att Sverige ska vara ett fritt land där man inte förtrycker människor p.g.a att det tycker olika.  Förbud av olika slag gör just det förtrycker och inskränker på människor frihet att tro, tycka och tänka fritt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Man kan inte vänta 200 år med tro, hopp och annat som religioner har att erbjuda.  Ett förbud strider också mot vad jag tidigare sa om friheten att uttrycka sig.

Jag är ganska säker på att du vill ha en att Sverige ska vara ett fritt land där man inte förtrycker människor p.g.a att det tycker olika.  Förbud av olika slag gör just det förtrycker och inskränker på människor frihet att tro, tycka och tänka fritt.

Skall vi ha lagar och regler i vårt samhälle ska dessa helt klart vara skräddarsydda för allt man kan tänka sig, helt baserat på ett samhälle i full kontroll.
Kameror som följer varenda människas rörelser, överallt! 
Fullt av människor med uppgift i ett yrke att övervaka och spionera.
Maximal "trygghet"! 

Annars skippar vi allt detta och lever i sann anarkism! Jag hade trivts lika bra i båda lägen. Allt eller inget är det som gäller, allt mellanting är skit!  


   
SvaraCitera

S3ON: Skall vi ha lagar och regler i vårt samhälle ska dessa helt klart vara skräddarsydda för allt man kan tänka sig, helt baserat på ett samhälle i full kontroll.
Kameror som följer varenda människas rörelser, överallt!
Fullt av människor med uppgift i ett yrke att övervaka och spionera.
Maximal "trygghet"!

Annars skippar vi allt detta och lever i sann anarkism! Jag hade trivts lika bra i båda lägen. Allt eller inget är det som gäller, allt mellanting är skit!

Du vet väl att de flesta av vore lagat bygger ursprungligen på kristen moral om vad som är rätt eller fel. Det går inte att ändra på vi har fått mycket från de religionen vad gäller moral och dylikt även om vi även har lämnat en del bakom oss.

Du säger att du vill ha ett samhälle som kontroller, styr och samlar in information om alla medborgare.  Det vore att inskränka på personer integritet och privata sfär, Nej tack jag vill inte ha ett storebrorssamhället. Motsatsen är inte heller bra efter som att det finns olika åsikter i ett samhälle och problem kommer  uppstå.   Det bör därför finnas en stat och ett rättsväsen som kan strukturer upp samhället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Allt eller inget, svart eller vitt, ont eller gott. Allt i mellan är för mesar som inte riktigt vet vad de vill. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rullar ögonen


   
SvaraCitera