Aviseringar
Rensa alla

Utbetalning av pension


Ämnesstartare

Tjenare!

Det var cirka 2 år sedan då min fader begick självmord, har fått ett antal utbetalningar av pensioner från honom genom åren men då det gått till lillebror etc, fick nyligen ett brev där det står att även jag skall ha (22 år gammal). Men läser igenom på Folkpensionsanstalten där det står att det skall betalas till år 18-20 studenter... Jag är iofs 22, hur kommer det sig att jag plötsligt skall ha pension om jag överstiger åldern?


   
Citera
Ämnesetiketter

Hjälp mig:

Det var cirka 2 år sedan då min fader begick självmord, har fått ett antal utbetalningar av pensioner från honom genom åren men då det gått till lillebror etc, fick nyligen ett brev där det står att även jag skall ha (22 år gammal). Men läser igenom på Folkpensionsanstalten där det står att det skall betalas till år 18-20 studenter... Jag är iofs 22, hur kommer det sig att jag plötsligt skall ha pension om jag överstiger åldern?

Jag förstår inte riktigt...Har du fått några utbetalningar tidigare?
Annars kan det vara så att du får en klumpsumma om du fortfarande gick på gymnasiet vid tidpunkten för hans död...

Annars låter det konstig. Måste ha blivit något fel, det är tyvärr inte sällsynt att det blir fel när man har med F-kassan och kpa att göra:/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gick i gymnasiet vid hans död, studerar just nu vid komvux ett par år senare, aldrig fått utbetalningar tidigare då min ålder verkar vara rejält hög (inte barn längre) .


   
SvaraCitera

Hjälp mig:

Gick i gymnasiet vid hans död, studerar just nu vid komvux ett par år senare, aldrig fått utbetalningar tidigare då min ålder verkar vara rejält hög (inte barn längre) .

Jag tror att du kommer få en klumpsumma (~2000 SEK * det antal månader du gick i gymnasiet efter hans död).

Men ring till dem och fråga. Om du får pengar du inte har rätt till blir du återbetalningsskyldig plus att du ska betala ränta på pengarna.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera