Aviseringar
Rensa alla

Utbilda sig till geisha?


Ämnesstartare

Tja, som rubriken lyder, skulle jag kunna utbilda mig till geisha? Och i så fall vart och hur? Försökte söka på google men hittade inga riktiga svar.

Oh well, tacksam för de som svarar. (:


   
Citera
Ämnesstartare

Då får nog börja med att åka till andra sidan världen


   
SvaraCitera

Nope tyvärr, hittade inget i Sverige. Varför vill du bli det? Är du ens Japan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Då får nog börja med att åka till andra sidan världen

RyalNotch:

Nope tyvärr, hittade inget i Sverige. Varför vill du bli det? Är du ens Japan?

Ja, att flytta är inga problem alls. Frågan är bara om jag faktiskt kan göra det om jag flyttar till Japan? (:


   
SvaraCitera
time
 time

Kaaos:

Frågan är bara om jag faktiskt kan göra det om jag flyttar till Japan? (:

Om du inte kan tänka dig att googla på annat än svenska (för om man googlade på engelska så kom det upp perfekta svar, till och med utrustade med information om hur lång/kort du måste vara och hur mycket du måste väga) så vet jag inte om det är supersmart att börja flytta till ett land där du absolut inte klarar dig utan internationella språk.

För övrigt, vet du vad det ens innebär att vara en geisha?


   
SvaraCitera
time
 time

Men, i vilket fall som helst, för att utbilda dig till geisha så bör du vara mellan 15 och 17 år gammal. Du får inte vara över 160 centimeter lång, då anses du vara för lång. Du måste väga över 43 kilo och utbildningen sker alltså i Japan och ingen annanstans, eftersom en geisha är mer än bara en underhållare för män, det är en traditionell säg-typ-galjonsfigur för den japanska konsten.

Det betyder att du måste vara lite mer än bara intresserad av Japan, du måste brinna för kulturen och i princip viga ditt liv åt vad du gör. Utbildningen borde vara runt 4 år lång eller så, och du behöver godkännande från dina föräldrar eftersom utbildningen innebär att du förmodligen måste hoppa av gymnasiet, om du inte bor någonstans där det erbjuds kvällskurser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kan engelska, har bara inte för vana att söka på engelska.
Men tack så mycket. (:


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

För övrigt, vet du vad det ens innebär att vara en geisha?

Detta undrar jag med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen med ett uns av självrespekt vill bli det.


   
SvaraCitera

Kaaos:

Frågan är bara om jag faktiskt kan göra det om jag flyttar till Japan?

Ja, om du samtidigt passar på att resa något sekel tillbaka i tiden. Och blir etnisk japan. Och tycker att det här med prostitution är asballt.

Mangos är uppenbarligen ännu mer irriterande nu än de var på min tid; då nöjde de sig med att före editkrig på Wikipedia om saker de inte visste ett skit om (se den helt underbart felaktiga svenska artikeln om geishor, t ex.) och starta 10 000 trådar på olika forum om hur man gör för att åka till Japan och bli mangatecknare, nu ska det dessutom resas både i tid och rum, och detta helt utan språkkunskaper.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Och tycker att det här med prostitution är asballt.

Var ju inte nödvändigtvis normen, även om det förekom.


   
SvaraCitera

isola:

Ingen med ett uns av självrespekt vill bli det.

Vad fan är det för skitsnack?


   
SvaraCitera

Randroid:

Var ju inte nödvändigtvis normen, även om det förekom.

Cool story bro. Jag väntar här medan du tar och lappar hålen i dina historiekunskaper. Jag kan rekommendera Henshall 2004; koncis, lättläst och billig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Cool story bro. Jag väntar här medan du tar och lappar hålen i dina historiekunskaper. Jag kan rekommendera Henshall 2004; koncis, lättläst och billig.

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,393813,00.html

Kort, koncis, gratis.

"Iwasaki sued Golden for breach of contract and a tarnished reputation. The ex-geisha, who now runs a furniture-restoration business, calls the notion that geishas are prostitutes "ridiculous," and was angered at the sex-for-money in Golden's novel. She also objected to the fact that Golden credited her as a source in his acknowledgments; she insists he had agreed to keep her identity a secret."


   
SvaraCitera

Randroid:

Kort, koncis, gratis.

En recension av någons påstådda memoarer? Sött. Om du hade lyssnat lite på svenskan istället för att sitta och fappa till Love Hina hade du kanske känt till ett litet begrepp som kallas för källkritik.

Fast alla vet ju att japaner aldrig skulle få för sig att rationalisera eller framställa sin egen kultur i bättre dager.[rolleyes]


   
SvaraCitera