Aviseringar
Rensa alla

Utbilda sig till geisha?


Ämnesstartare

Gentlernen:

Sött. Om du hade lyssnat lite på svenskan istället för att sitta och fappa till Love Hina hade du kanske känt till ett litet begrepp som kallas för källkritik.

För det första, jag är inte wapanese på något vis och jag skiter fullständigt i Asiatisk kultur så den där liknelsen känns lagom fånig. [rolleyes]

Gentlernen:

Fast alla vet ju att japaner aldrig skulle få för sig att rationalisera eller framställa sin egen kultur i bättre dager.

Vad tänker du på då? Nanjing? De är rätt ärliga kring det.


   
SvaraCitera

Randroid:

Vad tänker du på då?

Du är inte jättepåläst på ämnet japansk kultur och historia, eller hur?

Randroid:

Nanjing

Randroid:

De är rätt ärliga kring det.

Ja, definitivt. Om man bortser från att de:
* fullständigt förnekar att det hela någonsin ägde rum;
* hävdar att dödstalen är upptrissade 10 eller 100 gånger;
* försöker blanda bort korten med anklagelser om att "de jäkla kineserna använder det hela som propaganda mot oss - bu hu;"
* kommer på bortförklaringar i stil med "ja, men armén hade ju faktiskt blivit av med en omtyckt general på grund av kineserna;"
* vägrar ge de tusentals sexslavar som hämtades därifrån upprättelse;
* inte har ett ord om det hela i den stenhårt kontrollerade läroplanen;
* fortfarande förväntar sig att premiärministern ska besöka Yasukuni-helgedomen, där krigsförbrytarna från andra världskriget hedras, varje år.

全然国史知らないな、君​​.

Randroid:

För det första, jag är inte wapanese på något vis och jag skiter fullständigt i Asiatisk kultur så den där liknelsen känns lagom fånig.

Då kvarstår alltså mysteriet kring vad du gjorde istället för att lyssna när din lärare gick igenom källkritik.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Och tycker att det här med prostitution är asballt.

Riktiga Geishor var/är inte prostituerade. De är extremt skickliga underhållare som använder sång, dans, instrument och berättelser på ett roligt och flirtigt sätt. De ursprungliga geishorna var män, bara så du vet. De måste även vara mycket intelligenta och ska kunna svara på och diskutera i princip allt som den som anställt vill.

Att de skulle vara prostituerade är en myt som kommer ifrån att prostituerade i japan klädde ut sig till och utgav sig för att vara geishor efter andra världskriget för att verka exotiska.

Har fått detta förklarat för mig av en japansk vän.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Du är inte jättepåläst på ämnet japansk kultur och historia, eller hur?

Njae, jag har studerat främst Europeisk historia så det kan jag väl inte påstå. Har väl koll på Sengoku Jidai och WW2.

Gentlernen:

Ja, definitivt. Om man bortser från att de:

其实,中国只是日本的殖民​地

Gentlernen:

Då kvarstår alltså mysteriet kring vad du gjorde istället för att lyssna när din lärare gick igenom källkritik.

Det gjorde jag inte, jag ansåg bara att ett uttalande från någon som levt som Geisha var värt något. De fick betalt för umgänge, detta behövde inte röra sig om sex, var allt jag påpekade innan du blev helt rabiat.

Kul att du fortfarande är dum i huvudet Kid, det är mysigt.


   
SvaraCitera

Randroid:

Iwasaki sued Golden for breach of contract and a tarnished reputation. The ex-geisha, who now runs a furniture-restoration business, calls the notion that geishas are prostitutes "ridiculous,"

..och du skulle tro på Krister Pettersson om han berättade för dig att han aldrig druckit sprit?

Ifall du ska leta efter fakta så kan du ju börja med att söka den där inte folk gagnas av att inte presentera den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Comrade Premier:

Ifall du ska leta efter fakta så kan du ju börja med att söka den där inte folk gagnas av att inte presentera den.

Jag tror inte det fanns något specifikt att gagna, det var ett intressant vittnesmål.


   
SvaraCitera

Randroid:

其实,中国只是日本的​殖民​地

Läser tyvärr inte kinesiska. [sad]

Sen vetefan vad ett klipp ur en kinesisk film om Nanjing har med någonting att göra. Är det kanske samma resonemang som gör att en recension av någons anekdoter övertrumfar otaliga akademiska texter? Jag är rädd att du är tvungen att utveckla det resonemanget lite, för jag är inte helt säker på att jag förstår hur du tänker där.

Randroid:

Det gjorde jag inte, jag ansåg bara att en recension av en anekdotisk bok ett uttalande från någon som påstår sig ha levt som Geisha ett bra halvsekel efter att konceptet började dö ut på allvar var värt något.

FTFY

Som sagt, mysteriet kvarstår.

Randroid:

De fick betalt för umgänge, detta behövde inte röra sig om sex, var allt jag påpekade innan du blev helt rabiat.

Med det resonemanget förmodar jag att du inte ser enjo kousai som prostitution heller?

Randroid:

Kul att du fortfarande är dum i huvudet Kid, det är mysigt.

Kul att du fortfarande är, eh... kass på historia, vem du nu är.


   
SvaraCitera

Randroid:

Jag tror inte det fanns något specifikt att gagna, det var ett intressant vittnesmål.

Nej, bortsett från att tjäna en satans massa pengar på weeaboo som vill ha sina rosenröda gulledrömmar om geishor besudlade, eller återupprätta någon form av heder.

Om vi nu ändå använder populärkultur som vetenskaplig källa, har du någonsin funderat på varför "familj tvingas sälja sin dotter till geishahus under mycken gråt och klagan, badass samurai räddar dagen" är en så vanlig story i japansk film?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Läser tyvärr inte kinesiska.

Jag gör, så jag kontrade med något lika häftigt som Japanska!!11

Gentlernen:

Jag är rädd att du är tvungen att utveckla det resonemanget lite, för jag är inte helt säker på att jag förstår hur du tänker där.

Att kineserna fick vad de förtjänade.

Gentlernen:

Med det resonemanget förmodar jag att du inte ser enjo kousai som prostitution heller?

Alltså det känns ju som en lite annorlunda grej.

Jag tror att egentligen bråkar vi bara om hur man definierar prostitution.

Gentlernen:

Kul att du fortfarande är, eh... kass på historia, vem du nu är.

Ah, fast, nä.

Gentlernen:

Om vi nu ändå använder populärkultur som vetenskaplig källa, har du någonsin funderat på varför "familj tvingas sälja sin dotter till geishahus under mycken gråt och klagan, badass samurai räddar dagen" är en så vanlig story i japansk film?

Tänker du på anime nu eller typ Kurosawa?


   
SvaraCitera

Randroid:

Att kineserna fick vad de förtjänade.

För att de gör dålig film?

Randroid:

Alltså det känns ju som en lite annorlunda grej.

Jag tror att egentligen bråkar vi bara om hur man definierar prostitution.

I båda fallen får någon betalt för umgänge och, i de allra flesta fall, sexuella tjänster. Skillnaden är möjligtvis att geishahandeln var mer organiserad.

Randroid:

Tänker du på anime nu eller typ Kurosawa?

Jag tänker på den allmänna företeelsen; förekommer flitigt i både mango, animu, böcker och finkulturell film.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RyalNotch:

Vad fan är det för skitsnack?

Du menar att det är självuppfyllande att jobba som sällskapsdam åt män i obekväma kläder? Vidrigt patriarkskit skulle jag säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

För att de gör dålig film?

Bl.a. Och att påstå att de var helt oskyldiga under Marco Polo-incidenten är att ta i.

Gentlernen:

I båda fallen får någon betalt för umgänge

Här är jag helt med dig.

Gentlernen:

och, i de allra flesta fall, sexuella tjänster.

Detta kan jag inte uttala mig om då jag egentligen inte finner geishor intressanta, men vad jag har läst, som du har rättat är att många betalade dem bara för att umgås, prata, spela musik, passa upp dem osv. Sedan om det är en försköning av verkligheten så är det väl så, det var bara något jag hade läst ett antal gånger.

Gentlernen:

Jag tänker på den allmänna företeelsen; förekommer flitigt i både mango, animu, böcker och finkulturell film.

Inget jag märkt av särskilt ofta, men så ser jag väldigt lite anime.


   
SvaraCitera

isola:

Du menar att det är sjä...

De är underhållare för vem som helst, inte bara män. Vad är så obekvämt med deras kläder?

isola:

Vidrigt patriarkskit skulle jag säga.

Det är vidrigt feministskit, skulle jag säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RyalNotch:

Det är vidrigt feministskit, skulle jag säga.

Men du har uppenbarligen ingen kunskap om sådant då feminism inte handlar om att trycka ned någon.

RyalNotch:

De är underhållare för vem som helst, inte bara män. Vad är så obekvämt med deras kläder?

Du bör nog se en dokumentär om hur de klär sig, och vad de får utstå under skolningen för att bli sällskapsdockor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men du har uppenbarligen ingen kunskap om sådant då feminism inte handlar om att trycka ned någon.

Du trycker ner folks karriärval.

isola:

Du bör nog se en dokumentär om hur de klär sig, och vad de får utstå under skolningen för att bli sällskapsdockor.

Och om hon väljer att utstå detta är det fel hur då?


   
SvaraCitera