Aviseringar
Rensa alla

Utbildning inom spelskapande


Ämnesstartare

Hej jag är välidgt sugen på att jobba med data- och tv-spel men jag vet inte vart jag ska plugga. Jag går sista året på teknik programmet på gymnasiet och jag behöver veta om man ska söka till någon skola för just spelutveckling eller någon högskola för grafisk design eller liknande.

Jag vill utbilda mig i den grafiska biten, alltså mest 3d kanske teckna men inte så mycket programering.

Någon som vet hur jag dska göra?


   
Citera
Exner

stoffe93:

Miceparade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

stoffe93: Miceparade

vad har det med saken att göra?


   
SvaraCitera

stoffe93:

vad har det med saken att göra?

Du blir varse. [smile]


   
SvaraCitera

En vän till mig gick på Playground Squad i Falun för några år sedan, men den ska inte vara så himla bra tydligen.

http://www.playgroundsquad.com/


   
SvaraCitera

Ehum [blush]

Det finns ett par olika spelutbildningar i Sverige, de flesta täcker dock främst programmering, väldigt lite grafik och i princip ingen design.
De två bästa utbildningarna som täcker alla tre delar (programmering, grafik och design) har Högskolan i Skövde och Högskolan på Gotland.

Enligt mina erfarenheter är utbildningen i Skövde ganska tight, men den är mer teoretisk än praktisk, medans utbildningen på Gotland är lite lösare. Man har friare tyglar och den är mer praktisk, dvs man jobbar i fler projekt snarare än skriver tentor osv. Dock kommer högskolan på Gotland att slås ihop med Uppsala Universitet inom det kommande året (beslutet är inte officiellt än) vilket kan innebära vissa förändringar i spelutbildningen.

På utbildningen i Skövde söker du antingen [programmering], [speldesign] eller [grafik] och får goda spetskompetenser inom det valda ämnet, men ev. mindre erfarenhet av att jobba i grupp. På Gotland läser du antingen [programmering & speldesign] eller [grafik & speldesign], vilket enligt mina erfarenheter gör alla piplines extremt mycket smidigare (dvs, om programmeraren förstår vad designern menar pga han/hon har läst design eller vice versa, blir produktionen smidigare).

Tror att

Skentrevlig:

Kan berätta mer om utbildningen i Skövde, om han fortfarande är aktiv.

Själv är jag gästlärare i grafik och speldesign på högskolan på Gotland så om du har några fler specifika frågor är det bara att slänga dem this way.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Själv är jag gästlärare i grafik och speldesign på högskolan på Gotland så om du har några fler specifika frågor är det bara att slänga dem this way.

Fantastisk! Jag har funderat på Gotland men vet inte riktigt hur utbildningen är och om man är redo att ge sig ut i spelbranchen efter.

Men jag har några frågor:

Vad behöver man för att komma in på skolan på Gotland?
Har för mig att jag läste att man skulle skicka in sina arbeten till skolan när man söker för att dom ska kunna välja dom som är seriösa.

Vet du om och vad man behöver för förkunskaper?
Jag har tecknat väldigt länge och hållt på lite med 3ds max.

Kan du berätta lite det du vet om [grafik & speldesign]?


   
SvaraCitera

stoffe93:

Jag har funderat på Gotland men vet inte riktigt hur utbildningen är och om man är redo att ge sig ut i spelbranchen efter.

Det är flera stycken som fått jobb inom spelbranchen dirket efter att de gått ut, och vissa efter nåt år av att arbeta i mindre projekt och bygga på sina portfolios. Jag är osäker på hur statistiken ser ut för detta, men exempelvis alla i den klass jag gick när jag studerade här har fått jobb, antingen på existerande företag, eller genom att starta eget.

stoffe93:

Vad behöver man för att komma in på skolan på Gotland?
Har för mig att jag läste att man skulle skicka in sina arbeten till skolan när man söker för att dom ska kunna välja dom som är seriösa.

Ja, du kommer att behöva skicka in arbetsprover. Detta gör du under våren, minns inte vilket datum men om du söker utbildningen får du reda på detta.

stoffe93:

Vet du om och vad man behöver för förkunskaper?
Jag har tecknat väldigt länge och hållt på lite med 3ds max.

Förkunskaper är alltid bra och kommer att göra det mycket lättare för dig. Vissa kommer in utan särskilt mycket kunskaper alls och de första kurserna spenderar vi på att försöka få alla till en gemensam kunskapsnivå. Dock har vi både grundkurser och avancerade kurser i konceptskiss, 3D-modellering och animering, figurteckning, samt digitalt målande. Så om du har bristande kunskaper kommer du att få chansen att lära dig.

stoffe93:

Kan du berätta lite det du vet om [grafik & speldesign]?

Som grafiker får du lära dig hur du skapar och gestaltar ett koncept och vilka roller en grafiker kan ha inom en spelproduktion, sen kommer du få möjlighet att inrikta dig på 3D eller 2D, eller ev. båda om du är intresserad av det, även om jag är osäker på hur kursupplägget ser ut då högskolan tillämpar Liberal Education-systemet. Föreslår att du läser på om det.

Först året fokuserar man främst på just konceptskiss och grunderna i speldesign. Det är en hel del workshops och figurtecknande och man får också tillfälle att jobba i mindre och temalagda projekt där man lär sig att jobba i grupp.
Andra året är fullt av påbyggnadskurser i både grafik och speldesign. Det ges mer plats för att jobba i större spelprojekt. Tredje året är ungefär detsamma men man får ännu mer tid att jobba med projekt.

I slutet av varje år hålls en stor avslutningsscermoni under två dagar. Gotland Game Conferance. Där stället vi ut projekt vi sysslat med under det gågna året, delar ut priser och går på föreläsningar som hålls av lite olika namn från spelbranchen. Bl.a Ernest Adams och Richard Bartle har undervisat, föreläst och suttit i jury på GGC. Man kan även få chansen att ställa ut på Global game Conferance i Köln om man vinner det priset under GGC.
Vi skickar också iväg folk till Nordic Game Conferance, Global Game Jam, Gamex, Swedish Game Awards osv etc, om man gör bra ifrån sig.

Fler frågor?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så jätte mycket, det var jätte bra information.

Vad krävs betygsmässigt från gymnasiet? Är det vissa kurser man måste läst? Du är kanske inte så insatt i det men är det något ämne som det kan vara viktigt att ha bra kunskaper och högt betyg i?

Hur fungerar det med arbetsproverna, är det något speciellt dom kollar på och är det något speciellt jag borde träna på redan nu? Teckning, 3D, animering osv.?

Än en gång, tack så jätte mycket för informationen [bigsmile]


   
SvaraCitera

Miceparade:

programmering

ERE JAVA???? [cry]


   
SvaraCitera

stoffe93:

Vad krävs betygsmässigt från gymnasiet? Är det vissa kurser man måste läst?

För att komma in till grafik behöver du såvitt jag mins dina grundbetyg och godkänt i matte b. Det ser lite annorlunda ut för programmerare.

stoffe93:

är det något ämne som det kan vara viktigt att ha bra kunskaper och högt betyg i?

Inte egentligen. Vill du hålla på med grafik är det ju bra om du har bra betyg i dina bildämnen, men dina arbetsprover kommer att väga tyngst.

stoffe93:

Hur fungerar det med arbetsproverna, är det något speciellt dom kollar på och är det något speciellt jag borde träna på redan nu? Teckning, 3D, animering osv.?

Det beror lite på vad du skickar in och vad du vill hålla på med senare. En portfolio för en konceptartist ser helt annorlunda ut jämfört med en texturerares eller en 3D-modellerares.
Vill du hålla på med koncept, skicka in bilder på karaktärsdesign, turn arounds och miljödesign. Vill du bli modellerare - skicka in bilder på modeller. Vill du bli animatör - skicka in animerade sekvenser.

Oavsett vad du skickar in kommer vi att titta efter hur väl du lyckas gestalta dina idéer.

massgrav:

ERE JAVA????

Image


   
SvaraCitera

Miceparade:

Thänk gadd.. Riktiga gaymers gör allt i ASM


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Vill du hålla på med koncept, skicka in bilder på karaktärsdesign, turn arounds och miljödesign. Vill du bli modellerare - skicka in bilder på modeller. Vill du bli animatör - skicka in animerade sekvenser.

Men om jag skickar in koncept skisser och kommer in så är jag väll inte låst till just konceptdesign och sånt?


   
SvaraCitera

stoffe93:

Men om jag skickar in koncept skisser och kommer in så är jag väll inte låst till just konceptdesign och sånt?

Nope.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Nope.

Men vad bra, tack så mycket [bigsmile].
All information har hjälpt jätte mkt.

Är väldigt säker på att jag söker till Gotland.
Måste kolla med min syo så jag kan sätta upp mig på bostads kö.
Du vet möjligtvis inte om det finns studentbostäder i närheten av skolan?


   
SvaraCitera