Aviseringar
Rensa alla

utbytesstudent - vart åka? erfarenheter?


Ämnesstartare

vill åka som utbytesstudent någon gång under gymnasiet, antagligen efter första året. verkar ju vara svårt att få plats? några som har några erfarenheter?
vet inte riktigt heller vart jag vill åka, känner faktiskt inte riktigt för usa, har redan varit där så många ggr och vill inte åka nånstans i europa. så jag funderar främst på australien och nya zeeland. verkar kul med skolor endast för killar, skoluniform och naturen är ju oslagbar. har aldrig heller varit där förut. fast det känns samtidigt öde och lite "skrämmande". men det är väl kanske bara nån känsla... sedan har jag ju redan varit i australien och jag gillade det så det känns lite mer "säkert".
skulle även kunna tänka mig sydöstra eller västra usa men nåt säger mig att det är jättemånga som söker dit så jag vet inte... vill iaf ha sol sol och mer sol!
så ja, några som har några erfarenheter och vill dela med sig? tips på vart man borde åka? spelar självklart ingen roll var du varit.

visste inte om jag kanske skulle lägga tråden på skola w/e


   
Citera

Milton:

så jag funderar främst på australien

jag har varit där, jag vill åka dit igen. åk dit! [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_sofi:

jag har varit där, jag vill åka dit igen. åk dit!

som utbytesstudent? [smile]


   
SvaraCitera

Milton:

som utbytesstudent? [smile]

tyvärr inte. jag åkte på egen hand med en kompis [smile] men riktigt fint land och massa trevliga människor. skulle jag åka någonstans nu skulle jag åka dit, till usa eller till flera länder i asien. men eftersom du inte vill till usa och ja, asien kanske inte är något för en utbytesstudent så tycker jag att australien låter bra! [smile] men är det inte väldigt dyrt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_sofi:

tyvärr inte. jag åkte på egen hand med en kompis

nice, själv var jag där med min familj bara:P

_sofi:

asien kanske inte är något för en utbytesstudent

man kan åka till kina, hade varit coolt men jag tror inte riktigt jag vill det 🙂

_sofi:

men är det inte väldigt dyrt?

att bara åka dit? vet inte. men om man åker som utbytesstudent med sts så kostar det 92900 för både nya zeeland och australien (alltså separat) kollade i broschyren nu och dom två var iofs de dyraste resmålen xD men det skiljer inte alls mycket egentligen. usa kostar 62000 japan 69000 och billigaste är typ italien och tyskland för 54000. *läser ur broscyren* men ja, så det är ju faktiuskt inte så jättestor skillnad prismässigt var man åker och vad gäller australien och nya zeeland är det jusamma 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inte nån som varit utbytesstudent?[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ifall du går gymnasiet tror jag du måste gå om ett år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chickfactor:

ifall du går gymnasiet tror jag du måste gå om ett år.

ska börja gymnasiet till hösten så jag kommer åka under gymnasiet. men dock inte i 1an. och om man får tillgodoräkna sig året bestämmer ens skola. bättre att vända sig till sts med sådana frågor, men jag vet fortf inte vart jag ska åka -_-


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Milton:

ska börja gymnasiet till hösten så jag kommer åka under gymnasiet. men dock inte i 1an. och om man får tillgodoräkna sig året bestämmer ens skola. bättre att vända sig till sts med sådana frågor, men jag vet fortf inte vart jag ska åka -_-

strunta i det så länge, är nästan gratis när man studerar vidare sen och då kan man använda de pengarna till en lägenhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chickfactor:

strunta i det så länge, är nästan gratis när man studerar vidare sen och då kan man använda de pengarna till en lägenhet.

what? vad ska jag strunta i?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Milton:

what? vad ska jag strunta i?

att göra det i gymnasiet när det kostar svinmycket pengar och åka som utbytesstundent på universitetet där det oftast finns väldigt bra och billiga utbytesår.

mellanskillnaden kan man ju använda på en lägenhet då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chickfactor:

att göra det i gymnasiet när det kostar svinmycket pengar och åka som utbytesstundent på universitetet där det oftast finns väldigt bra och billiga utbytesår.

varför skulle man ta ett utbytesår efter gymnasiet när man istället kan söka till ett universitet och flytta då? vill ju ha erfarenheten fram tills dess.


   
SvaraCitera

Varför har du tänkt åka utomlands; ska du studera språk? Isåfall, vilket?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tant Brun:

Varför har du tänkt åka utomlands; ska du studera språk? Isåfall, vilket?

engelska och för att få erfarenheter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Milton:

verkar kul med skolor endast för killar

tycker du? 😛 verkar ju asdrygt. Bättre att åka till Austrailen bättre skola där och skitmånga åker till USA som utbytesstuden. Mer grymt att kunna säga att man har bott i Australien ett år en USA. tycker iaf jag.


   
SvaraCitera