Aviseringar
Rensa alla

Utesluta gluten och/eller laktos


Ämnesstartare

tarmen tar över mitt liv


   
SvaraCitera

Tigerdrottningen:
tarmen tar över mitt liv

citerar det här ist för det du skrev då det inte går o citera detta...

steka ägg o bacon tar ju 5 minuter! max 10

personligen har jag inte upplevt att jag blivit gasig, trots att jag ätit minst 4ägg om dagen i några månader 😮 men det är nog individuellt..


   
SvaraCitera

Tigerdrottningen:

till frukost? Rodnar har inget problem med att laga mat utan gluten men det är just frukost och mellanmålen jag har svårt att byta ut

varför äter du inte bara yoghurt, mjölk, flingor, med sylt? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

storablodådrerpumpade:

varför äter du inte bara yoghurt, mjölk, flingor, med sylt? 

det kostar ju så jädrans mycket x( men ja, kanske ska utöka matbudgeten lite


   
SvaraCitera

gör egen musli för att spara nå kr om du vill äta det


   
SvaraCitera
Lounge

äter för d mesta glutenfritt, har en del böcker som innefattar saker utan gluten jag kan ta bilder på intressanta frukostgrejer om du vill?


   
SvaraCitera
b1son

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:
äter för d mesta glutenfritt, har en del böcker som innefattar saker utan gluten jag kan ta bilder på intressanta frukostgrejer om du vill?

Ja!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ska nog börja käka havregrynsgröt med nåt gött till o variera med kokt ägg me dillkaviar annats kommer jag nog tröttna rätt snabbt på grötn


   
SvaraCitera

Tigerdrottningen:
Hej!

Är det någon här som har IBS? Har läst på 1177 och tycker informationen där stämmer in bra på mig och därför har jag typ självdiagnostiserat mig med det. Där stod det även att man kan testa sig fram själv genom att utesluta vissa saker, t.ex. laktos och/eller gluten som oftast brukar orsaka besvär, innan man ev. söker vård.

Laktos är inte så svårt att utesluta, men jag fullkomligt älskar bröd och äter det gärna både till frukost, lunch och kvällsmål. Har försökt äta ägg och grönsaker (typ paprika, tomat och gurka) istället men det är ju inte alls mättande (plus att äggen inte direkt verkar lindra gasbesvären hehe)? Har ni något bra tips på alternativ frukost/mellanmål? Det är ju så himla dyrt med laktosfria yoghurtar och müsli (kanske är billigt att göra egen?) Ledsen Om det finns någon här som faktiskt fått IBS diagnostiserat tar jag gärna emot andra tips o såååååååå

Shoot!

Vad är IBS? Du bajsar i trosorna när du äter laktos?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb:

Vad är IBS? Du bajsar i trosorna när du äter laktos?

ja typ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej men känslig tarm liksom. får inte diarré av laktos


   
SvaraCitera

Tigerdrottningen:
nej men känslig tarm liksom. får inte diarré av laktos

Förstoppning?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb:

Förstoppning?

alltså magen reagerar lite som den vill på allt möjligt. det som funkade bra att äta igår kanske inte accepteras av magen nästa dag etc.


   
SvaraCitera

Tigerdrottningen:

alltså magen reagerar lite som den vill på allt möjligt. det som funkade bra att äta igår kanske inte accepteras av magen nästa dag etc.

Helt ärligt nu, har du bajsat på dig någon gång på grund av detta? Party


   
SvaraCitera