Aviseringar
Rensa alla

Utfrysning


Ämnesstartare

Vill veta vad ni har för syn på utfrysning och mobbning, eftersom jag iakttagit det den senaste tiden (självklart, allt handlar ju om mig......)

Det finns många anledningar till varför sådant händer, så vill se om det finns någon generell tanke kring varför folk väljer att frysa ut eller mobba någon. Dela med er av vad ni kan om vårt mänskliga beteende


   
Citera
Ämnesstartare

tkr ej utfrysning är synonymt med mobbning 

utfrysning är typ synonymt med avvisning? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
tkr ej utfrysning är synonymt med mobbning 

utfrysning är typ synonymt med avvisning? 

Ja, du har rätt men syftar på båda. Använde dem inte som synonymer, fastän jag tycker att viss mobbning kan vara exakt samma sak som utfrysning.

Man kan avvisa/frysa ut genom att mobba


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ser ej hur utfrysning är fel riktigt. Var och en måste väl få bestämma vilka de vill umgås med osv 🙂


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Har blivit utfryst flera gånger. Har dock ingen förklaring på varför andra blir/blivit det. 


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

S3ON:
Ser ej hur utfrysning är fel riktigt. Var och en måste väl få bestämma vilka de vill umgås med osv 🙂

Antingen så har du missuppfattat begreppet eller så gjorde du mig bara sjukt besviken. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Ser ej hur utfrysning är fel riktigt. Var och en måste väl få bestämma vilka de vill umgås med osv 🙂

Är inte För utfrysning. Är man med någon först, har man själv satt sig i situationen att vara med den personen... Man kan inte sitta och sålla bort folk för att de gjort något fel, det är bättre att ta upp problemet med den man vill frysa ut

det är inte vänligt eller medmänskligt att frysa ut ngn för att man inte gillar ngt med den. så himla barnsligt. 

PMR:
Har blivit utfryst flera gånger. Har dock ingen förklaring på varför andra blir/blivit det. 

:/ vrf blev du det?


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Skrev lite text först. Men insåg att jag inte vill analysera varför jag blev utfryst, då det endast triggar tankar som kan leda till agerande. 

gammalumare:

Är inte För utfrysning. Är man med någon först, har man själv satt sig i situationen att vara med den personen... Man kan inte sitta och sålla bort folk för att de gjort något fel, det är bättre att ta upp problemet med den man vill frysa ut

det är inte vänligt eller medmänskligt att frysa ut ngn för att man inte gillar ngt med den. så himla barnsligt. 
:/ vrf blev du det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PMR: Skrev lite text först. Men insåg att jag inte vill analysera varför jag blev utfryst, då det endast triggar tankar som kan leda till agerande.

Förstår, önskar och hoppas att det inte händer dig eller ngn annan ngnsin igen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PMR: missuppfattat begreppet

kske


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förkastligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

kske

dåligt och missvisande namn på begreppet isf 


   
SvaraCitera
Pardon

Jag tycker utfrysning är en form av mobbning. Sitter 90% av klassen vid ett långbord i matsalen och personen som nu är utfryst kommer och inte får sitta där, trots att det finns platser, utan får sitta ensam i ett hörn. Det är inte något "alla får välja vilka de vill umgås med" det är ren och skär mobbing.

Samma gäller en mängd olika situationer. Var majoriteten av klassen med på något, t.ex. fotboll, var det en självklarhet för mig att gå och fråga samtliga från klassen jag såg runtom på skolgården om de ville joina. En åsikt som tragiskt nog var rätt sällsynt i min klass.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Pardon
Samma gäller en mängd olika situationer. Var majoriteten av klassen med på något, t.ex. fotboll, var det en självklarhet för mig att gå och fråga samtliga från klassen jag såg runtom på skolgården om de ville joina. En åsikt som tragiskt nog var rätt sällsynt i min klass.

Är pli på dig, bra!


   
SvaraCitera
Pamoja

Ren utfrysning är mobbning och det är verkligen usch och fy på det! Men du kan alltid välja. Det är ditt liv och ditt val! Antingen kan man fråga vad personerna i fråga håller på med eller så skiter man i dem och inser att det inte är någon ide. Fast man vill väl ha en förklaring till varför man blivit utfryst. Klart man letar fel på sig själv. Men det bästa att göra då är att se det ur nån annans perspektiv. Tänk dig att du ser på dig själv och tänk på om du verkligen uppfyller dina egna mål/önskningar om vem du vill vara. Obs! vem DU vill vara, inte andras åsikter eller något man gör bara för att passa in. Om du tycker att "nej men jag är värdig något bättre, jag går inte runt och gömmer mig eller tycker synd om mig själv" så spelar ju deras åsikter väldigt liten roll, eller hur? Annars får du fråga dig själv vad du vill och tänka dig hur du skulle se på nån annan i samma situation. Många gånger kanske man är upptagen med sitt eget. Jag har kommit på att det enda sättet att fixa sitt liv är att inse att man själv har rätten till det och att man själv är den enda som kan fixa det. Det är ditt liv och du ska ha det som du vill ha det, precis som alla andra fokuserar på hur de vill ha det har du också rätt att välja! Lättarr sagt än gjort. Själv är jag mest ensam, inte utfryst. Jag är också ofta mycket bättre på att hjälpa andra än mig själv, och mår inte alltid bra. Nu kanske du ville ha en mer logisk förklaring till varför det sker men nu fick du väl lite peptalk också! det är alltid fel med mobbning och utfrysning btw


   
SvaraCitera