Aviseringar
Rensa alla

utmaning: nämn något ont som ej för något gott med sig


Ämnesstartare

jag har försökt.

dina föräldrar avlider i olycka: du lär dig att bli självständig.
din lillebror blir kidnappad och återfinns ej: du kommer alltid minnas honom som en ren individ utan synd.
din partner tar farväl på en regnig tisdag: du har möjlgiheten att utvecklas utan hänsyn till denne samt orientera dig fritt bland annat människokött.
orkan i usa: människor påminns om medmänsklighet och lär sig mer om fenomenet för att lindra framtida katastrofer.

finns det något?


   
Citera
Ämnesstartare

dina trådar på um


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebu12:

dina trådar på um

fel, jag får tiden att gå samt uttrycker mig, befäster min existens. något som är väldigt nyttigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är bortom gott & ont.

definitionsfråga

osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej, när du inte gör trådar på um då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gott för vem? alla katastrofer skapar ju t ex arbetstillfällen för andra osv

man blir våldtagen. kan ej komma på det goda för en själv där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

man blir våldtagen. kan ej komma på det goda för en själv där.

en erfarenhet rikare, vidgar sinnet, får bättre förståelse för andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

man blir våldtagen. kan ej komma på det goda för en själv där.

tänker. buffering. kanske att man kommer till insikt om livets skörhet. väldtagna kvinnor kan hjälpa andra våldtagna kvinnor och få själslig tillfredställning?
kan vara individuellt.
få intressant material för självbiografi?

isola:

gott för vem?

frågan är, som formulerat, öppen för tolkning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

väldtagna kvinnor kan hjälpa andra våldtagna kvinnor och få själslig tillfredställning?

mopsen:

få intressant material för självbiografi?

mm dessa är bra

fast allt är ju som sagt individuellt och man kan istället reagera på helt andra sätt t ex våldföra sig på andra

Birgrrr:

vidgar sinnet

men vad är det för trams? man blir traumatiserad och skadad både fysiskt och psykiskt. visst kan man förstå andra våldtäktsoffer lättare då folk som inte personligen erfarit det inte till fullo kan förstå den förödmjukelsen och smärtan som någon som varit med om det kan

mopsen:

din lillebror blir kidnappad och återfinns ej: du kommer alltid minnas honom som en ren individ utan synd.

eller man minns honom som en vidrig och hemsk unge för att slippa ta itu med saknaden, som istället yttrar sig på andra vis.

mopsen:

dina föräldrar avlider i olycka: du lär dig att bli självständig.

eller klänger sig fast vid andra så till den grad att du aldrig ens vågar vara ensam i ett rum


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

men vad är det för trams? man blir traumatiserad och skadad både fysiskt och psykiskt.

är inte trams.

ångrar t.ex. inte alls mina perioder av självdestruktivitet: skadade mig själv både psykiskt & fysiskt. såhär i efterhand: har lärt mig saker, skulle gjort det igen.

sluta vara tråkig och negera upplevelser. att uppleva en våldtäkt r en unik upplevelse i sig. njut. det r något de flesta inte får uppleva.

världen är värdelös om vi inte upplever det som r "skadligt".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birgrrr:

ångrar t.ex. inte alls mina perioder av självdestruktivitet: skadade mig själv både psykiskt & fysiskt. såhär i efterhand: har lärt mig saker, skulle gjort det igen.

men du måste förstå att sitta och vara emo inte går att jämföra med en våldtäkt, vad man än gjort, under den tiden.

Birgrrr:

världen är värdelös om vi inte upplever det som r "skadligt".

detta går inte heller att applicera på saker som våldtäkter

Birgrrr:

sluta vara tråkig och negera upplevelser. att uppleva en våldtäkt r en unik upplevelse i sig. njut. det r något de flesta inte får uppleva.

[tard] då kan vi väl bara hoppas att du får uppleva det då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

t ex våldföra sig på andra

ja, en kvinna börjar våldföra dig på andra när någon förstört dennas kropp och sinne. man vill alltid ligga efter våldtäkt. detta kan nog gälla ens behandling av egna barn, om inträffat i ungdomen.
var seriös.
värsta som kan hända är att man ej hittar solskenet igen. eller utvecklar psyiska åkommor som depression eller MPD.

isola:

eller man minns honom som en vidrig och hemsk unge för att slippa ta itu med saknaden, som istället yttrar sig på andra vis.

minnen kommer säkerligen suddas ut om brodern av nära i ålder. man tenderar att glorifiera människor och situationer av det förgångna. exempel: förhållanden.

isola:

eller klänger sig fast vid andra så till den grad att du aldrig ens vågar vara ensam i ett rum

eller så har du alltid ogillat dina föräldrar och känner en känsla av frihet. vill du spela?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birgrrr:

psykiskt & fysiskt. såhär i efterhand: har lärt mig saker, skulle gjort det igen.

detta.

isola:

men du måste förstå att sitta och vara emo inte går att jämföra med en våldtäkt, vad man än gjort, under den tiden.

detta är personligt och även då man varit med om något negativt så kan dina tidigare erfarenheter ha lämnat dig med en mentalitet som har kapacitet att tackla det nya.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

man vill alltid ligga efter våldtäkt.

va

mopsen:

eller så har du alltid ogillat dina föräldrar och känner en känsla av frihet. v

var det inte nyss så att vi tenderade att glorifierade sådana?

mopsen:

man tenderar att glorifiera människor och situationer av det förgångna

mopsen:

vill du spela?

vadfnått


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

va

precis

isola:

var det inte nyss så att vi tenderade att glorifierade sådana?

finns en liten skillnad mellan hemska föräldrar och ett barn. ha åldersfaktor med i perspektivet också. ju äldre du är desto större risk är det att dina erfarenheter bedöms med ett bildat huvud.

isola:

vadfnått

inget du säger håller.


   
SvaraCitera