Aviseringar
Rensa alla

Utomlandsresa?


Ämnesstartare

Hejsan, som några kanske vet är jag en tjej på snart 15 år. Jag och mina fyra vänner (två killar och två tjejer), funderade på att göra något riktigt ¨storslaget¨då vi nästa år ska skiljas åt för gymnasiet... Vi tänkte åka nästa sommar på en utlandsresa till Spanien, eller liknande land i Europa om vi får ihop tillräckligt med pengar. Annars åker vi väl bara till Liseberg eller liknande. 

Nu kommer min fråga. Hur är det där med att resa utomlands utan målsman som är 18 år? Fick reda på att man kan flyga som vilken vuxen som helst när man fyllt 15. Men hittar ingenting om hur det gäller med boende? Vi kan ju liksom inte komma dit och bo på gatan haha. Men kan man boka hotell utan någon som är 18? Kan man göra det om man har ett intyg från målsman? Eller hur funkar det? Svara gärna på detta men skriv också om du har något förslag på resmål 🙂

(NEJ, JAG TÄNKER INTE ÅKA UTAN MINA FÖRÄLDRARS MEDGIVANDE OCH JAG HAR FULL KOLL PÅ HUR ALLT FUNKAR PÅ FLYGPLATSER! ANLEDNINGEN TILL ATT JAG FRÅGAR HÄR ÄR EFTERSOM ATT VARKEN JAG ELLER MINA FÖRÄLDRAR HITTAR NÅGOT OM HOTELLVISTELSE SOM 15 ÅRING!!!)


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Låt dina föräldrar skriva ett intyg som bekräftar att de ger sitt medgivande att du får boka och bo på hotell så ska det nog gå bra. Se till att intyget är skrivet på det språk - ex spanska om du ska åka till Spanien - och se till att intyget är bestyrkt av två utomstående.

Men rent allmänt skulle jag knappast tro att något europeiskt hotell skulle reagera över huvud taget om en 15-årig bokar och checkar in på ett hotell utan intyg. Tänk på alla tågluffare.

Läs följande länkar:

Boka hotellrum med en minderårig

Vad gäller om man är under 18, kan minderåriga checka in på hotell?

I sverige Scandic Hotel regler: Bokning av minderårig utan målmans sällskap


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera