Aviseringar
Rensa alla

Utredning (borderline)


Ämnesstartare

Jag misstänker att jag har borderline och vill göra en utredning, vart vänder jag mig då? Är 19 år, undrar också om det är möjligt att göra en utredning utan att ens föräldrar får reda på det? Har inte pratat om detta med dom, jag skäms över att prata om det. Sedan undrar jag hur det går till under en utredning och hur lång tid det tar att få det bekräftat att man har det om det skulle vara så. 


   
Citera

Hej! Jag gissar att du börjar med att kontakta psykiatrin i din stad. Vet inte så värst mycket om processen med utredningen dock. Men en sak jag kan svara på är att eftersom du är över 18 så är det möjligt att göra vad du vill utan att de behöver informeras. Så ja, det är självklart möjligt för en vuxen att göra en utredning utan ens föräldrars vetskap. 

Jag kan däremot också gissa att det kommer ta några månader för dig efter du informerat att du vill göra en utredning tills du kan göra den (beroende på din kommun), och sedan så beror det på hur många delmoment det är i utredningen - tror jag. Har som sagt inte jättebra koll på utredningar, men det är utifrån vad jag hört som jag skriver detta. 


   
SvaraCitera

ungdomsmottagningen. 


   
SvaraCitera

Varför ska du skämmas över det?


   
SvaraCitera
M04
 M04

1. Vuxenpsykiatrin/alt om du har nån ”ung vuxen psykiatrienhet” där du bor, de brukar finnas i vissa kommuner. Ring dit och fråga, tror man kan vara anonym om du vill.
(alternativ ring 11717 elr va de heter och fråga. Eller kontakta ungdomsmottagningen, de brukar ju ha upp till 21år/eller 25år, utbildade psykologer med mera brukar finnas där med som kan ge remiss till rätt plats eller svara på dina frågor om tid å hur de går till me en utredning) 

2, du är over 18 & myndig= de har inte rätt att berätta åt dina föräldrar utan din vetskap.

3. Psykisk ohälsa är inget att skämmas över och dina föräldrar skulle ju troligen bara vilja hjälpa dig att må bra.

4. Ett alternativ  kan ju vara att kontakta en läkare eller psykolog på nån av dehära ”doktor.se”, Mindler osv osv online, de kan också svara på frågor å ge remiss till rätt plats iaf.


   
SvaraCitera

Tror du kan kontakta psykiatrin där du bor eller kanske alternativt vanliga vårdcentralen och få remiss av dem till psykiatrin, står själv för egen del uppsatt i kö för utredning och har fått höra att här är själva väntetiderna ca 1 år men sen vet jag inte exakt hur lång tid själva utredning kan ta dock...har förövrigt haft kontakt med psykiatrin sen innan i ett antal år så för min del var det ju mer att ta upp förslaget med ansvarig psykiatriläkare under besök, men som sagt tror jag du får kontakta psykiatrin eller vårdcentral och fråga där hur du mer specifikt går till väga för att sätta upp dig för utredning, kanske skulle du även först och främst kunna ringa till nån slags rådgivning inom psykiatrin ifall ni har det där du bor

Sen angående om att bland in dina föräldrar tror jag väl inte du måste göra det för att sätta upp dig till samt inleda en utredning eftersom du ju är myndig, men dock kan det ju vara som så i vissa utredningar att det krävs eller bör sig att de som utreder pratar med någon som känner en väl för att höra om hur man beskrivs att fungera och vara i olika situationer och så, samt kanske eventuellt även hur man fungerat och varit som yngre men vet dock inte om detta alltid är tvunget i en borderlineutredning, och kan kanske även bero på vad den som utreder är av för åsikt helt enkelt samt kanske även på hur pass mycket underlag denne anser sig få utav att enbart prata med dig, men hursomhelst behöver ju kanske denne person som utredaren eventuellt ska prata om om dig inte tvunget vara just en förälder utan det beror ju kanske också på om du känner någon annan som skulle kunna funka och som vill ställa upp

Sen exakt hur en personlighetsstörningsutredning går till vet jag inte då jag ju inte gjort någon(ännu), men viss information kan man ju få om man googlar runt lite, alltså vilken info de på ett ungefär vill ha, vad de brukar gå igenom osv...på sidan internetmedicin.se står det lite i deras faktatext om personlighetssyndrom om du läser under rubriken "UTREDNING" samt på sidan psykologiguiden.se finns också en text om psykologutredningar, sen vad gäller just borderline antar jag att de pratar mycket gällande de symtom och problem som ingår i den diagnosen för att ta reda på vilka såna problem och symtom du har, men för att få veta mer är det nog bäst att helt enkelt kontakta psykiatri eller liknande, så har du inte redan gjort det rekommenderar jag att du gör det, LYCKA TILL


   
SvaraCitera