Aviseringar
Rensa alla

Utrota bilismen


Ämnesstartare

Själva poängen med personbilar är att de skall vara små, opraktiska och inte rymma särskilt många personer, så att det helt enkelt kan finnas väldigt många av dem (anledning: tjäna pengar utan eftertanke).

Det är ett vårdslöst tänkande som inte gynnar någonting alls egentligen, och oavsett var man står i teorin om global uppvärmning och liknande så hoppas jag verkligen att vi alla kan komma överens om att det kanske inte är så jävla smart att ersätta vår atmosfär med avgaser.

Jag tycker att vi essentiellt bör avveckla personbilarna och istället satsa på en högpraktisk kollektivtrafik som gör det möjligt att förflytta oss vart vi vill, när vi vill utan att behöva fylla världen med små plåtlådor.

Det finns många fördelar med detta bortom de rent miljömässiga faktorerna av att ha mindre antal fordon med primitiv rörelsemekanism ute på vägarna. Exempelvis; med minskat antal fordon tillkommer även minskat antal förare. I dagsläget kan vilken idiot som helst skaffa ett körkort i princip och förkunskaperna och färdighet generaliseras till den grad att alla skall kunna klara det. Med ett mindre antal förare kan vi satsa på bättre utbildningar i att framföra ett fordon och få skickligare chaufförer så att andelen olyckor minskar drastiskt.

Så vad tycker ni, är det jättehäftigt att ha en blänkande plåtkoja som brummar högt och kan köra fort (;P) eller bör vi tänka mer praktiskt på en hållbar lösning att kunna transportera oss längre sträckor fort?


   
Citera
Paseo

ja det hade vart underbart med så bra kollektivtrafik.
men så länge den inte finns tänker jag köra bil huuueee pga kollektivtrafiken hit är knappt existerande o den finns inte alls på helger. missar jag bussen till eller från skolan äre kört.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu när jag är på gränsen till körkort så säger jag: NEJ!
Vill åka brum-brum 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tas bilismen bort kommer alla tvingas flytta in till stan.
(om det inte kommer en bättre lösning.)
vad ger bra kollektivtrafik miljön om den ska gå till minsta lilla håla ute i skogen så pass frekvent att folk ska kunna bo där(och ändå ha möjlighet att åka till affären/skola/jobb)?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

önskar själv att bilismen kunde minska, men ser ännu inte vad som skulle kunna ersätta den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om vi int tillbakabildas och börjar med häståvagn igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ser inte hur det skulle vara möjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fördelen med bil är att man slipper skrikande småbarn, sura pensionärer, fyllon, högludda ungdomar, och för att inte tala om att man faktisk har kontroll över när man vill åka någonstans och dessutom kan räkna med att komma fram inom rimlig tid.


   
SvaraCitera
sincan

För att inte tala om färre naturresurser som krävs för att bygga fordonen. Det skulle även vara lättare att ställa om färre fordon till mer förnyelsebara bränslen istället för hela dagens fordonspark. Bygg ut järnvägen för i helvede, en superjärnväg som tar en runt i Europa lika enkelt som flyg!

glöm:

vad ger bra kollektivtrafik miljön om den ska gå till minsta lilla håla ute i skogen så pass frekvent att folk ska kunna bo där(och ändå ha möjlighet att åka till affären/skola/jobb)?

Anropad kollektivtrafik tex.

Men det är klart, några personbilar kommer nog behöva finnas kvar, tex för folk med mark, myndigheter etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sincan:

Anropad kollektivtrafik tex.

ja fast, måste man vara flera för att få anropa då? för om någon ska köra ut och hämta en så blir väl inte det bättre än att en har egen bil?


   
SvaraCitera
sincan

glöm:

ja fast, måste man vara flera för att få anropa då? för om någon ska köra ut och hämta en så blir väl inte det bättre än att en har egen bil?

Färdtjänst fungerar idag så att det räcker med att vara en. Sedan hade de varit bra om bokningssystemet såg ut så att man såg när andra ska åka och att det blir billigare ju fler man är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sincan:

Färdtjänst fungerar idag så att det räcker med att vara en.

ja men hur många är det som åker färdtjänst då?
om det ska finnas tillgängligt för alla som bor utanför stadstrafiken så tror jag det uppstår problem.

sincan:

Sedan hade de varit bra om bokningssystemet såg ut så att man såg när andra ska åka och att det blir billigare ju fler man är.

jo men snacka om att behöva anpassa sig nåt extremt efter andra. jag tror definitivt att det skulle leda till att fler flyttade in till städerna. att landsbygden till slut sinade helt.


   
SvaraCitera
sincan

glöm:

ja men hur många är det som åker färdtjänst då?
om det ska finnas tillgängligt för alla som bor utanför stadstrafiken så tror jag det uppstår problem.

Visst det är inte helt problemfritt.

glöm:

jo men snacka om att behöva anpassa sig nåt extremt efter andra. jag tror definitivt att det skulle leda till att fler flyttade in till städerna. att landsbygden till slut sinade helt.

Det sker ändå. Vad mer än den fria viljan gör att det är mer rätt att använda sig av mer bränslen och bilar bara för att man bor på landsbygden? Man bidrar ju även där till utarmning och miljöförstöring. Vill man bo där kanske man får ta och anpassa sig lite. Mycket sitter i huvudet, det blir inte ett problem förrän man själv intalar sig att det är det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oroa dig inte. enligt dagens prognoser kommer svensk biltrafik att behöva minska rätt rejält, enligt en uppskattning med ungefär 60 %, fram till 2030, av skäl som står helt utom vår kontroll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sincan:

Det sker ändå. Vad mer än den fria viljan gör att det är mer rätt att använda sig av mer bränslen och bilar bara för att man bor på landsbygden?

säger inte att det ger en mer rätt.
ser bara problematiken och tror att det kommer bidra till stor ovilja gällande att avskaffa bilismen.


   
SvaraCitera