Aviseringar
Rensa alla

Utsättningssymptom?


time
 time
Ämnesstartare

Är det möjligt att ha utsättningssymptom efter tre månaders bruk av sömnmedicin? Mår jättekonstigt. Har haft zopiklon mylan 7,5, och tagit 1-1,5 stycken beroende på behov och ångestgrad. Har nu varit helt utan någon sömnhjälp sedan kanske en vecka tillbaka och jag har börjat må väldigt konstigt.

Min puls är skyhög, vissa kroppsdelar rycker till helt ofrivilligt, jag känner mig stört lättirriterad och är nervös, ungefär som att jag skulle vara på väg att få panikångest, men utan paniken, det är bara fysiskt. Är det utsättningssymptom och om det är det, finns det något jag kan göra för att det ska lindras? [cry]

(Eftersom jag inte bara tagit 1 som ordinerat utan ibland behövt ta 1½ så tog ju förstås mina 30 tabletter slut fortare än tänkt. Jag hämtade ut det senaste receptet 31 maj, visst har väl apoteket en tidsgräns för hur "ofta" man får hämta ut sånt här? Måste jag vänta tills det gått en månad innan jag får hämta ut igen eller tror ni det går att få ut nästa recept redan imorgon?)


   
Citera
time
 time
Ämnesstartare

Hampie:

Halp

mediakatt:

yo schmo

Geigerzähler:

[love]

Ni är de jag känner till som vet mest om medicin, hjälp en stackars flicka. [sad]


   
SvaraCitera

tidsgränsen har jag för mig utgörs av dosen som är skriven i receptet.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

OF 5:

tidsgränsen har jag för mig utgörs av dosen som är skriven i receptet.

Så om det står att jag ska ta mellan en halv och en hel tablett så måste jag vänta 30 dagar minst innan jag hämtar ut nästa karta? :c


   
SvaraCitera

​fass:

utsättningssymptom har rapporterats vid avslutad behandling. utsättningssymptomen varierar och inkluderar sömnsvårigheter, oro, svettningar, agitation, konfusion, huvudvärk, palpitationer, takykardi, delirium, mardrömmar, hallucinationer och irritabilitet. i mycket sällsynta fall har även kramper förekommit.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Så om det står att jag ska ta mellan en halv och en hel tablett så måste jag vänta 30 dagar minst innan jag hämtar ut nästa karta? :c

ja det är så jag förstått det i alla fall

Men du kan ju alltid prata med din läkare om att få ett ändrat recept och eller ett annat läkemedel.


   
SvaraCitera

ja, det är möjligt att det är utsättningssymtom efter zopiklonet.

Hör av dig till din läkare så snart som möjligt, man kan antingen mildra det med nedtrappning eller genom annan medicinering.

Det finns inget särskilt du kan göra själv, men om du råkar ha några antihistaminer eller andra, ickenarkotiska lugnande utskrivna från tidigare kan du ta sådana i normaldos och se om det hjälper. Theralen används tex vid alkoholabstinens, så det finns en möjlighet att sådant hjälper dig just nu också. Det skadar ju iaf inte.

Jag tror inte alla recept har tidsgräns, utan att det är något som läkaren kan välja att sätta på receptet. Men det är jag inte säker på, och hur det är i Finland har jag ingen aning om.

planerar du att sluta med medicinen?


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Är det möjligt att ha utsättningssymptom efter tre månaders bruk av sömnmedicin?

Ja.

timeisrunningout:

Måste jag vänta tills det gått en månad innan jag får hämta ut igen eller tror ni det går att få ut nästa recept redan imorgon?

De har inte alltid tidsgränser, gå dit och fråga.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

dysentery green:

utsättningssymptom har rapporterats vid avslutad behandling. utsättningssymptomen varierar och inkluderar sömnsvårigheter, oro, svettningar, agitation, konfusion, huvudvärk, palpitationer, takykardi, delirium, mardrömmar, hallucinationer och irritabilitet.

Har i princip allt det där utom hallucinationer och huvudvärk. Är så otroligt jumpy så jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Artie:

men om du råkar ha några antihistaminer eller andra, ickenarkotiska lugnande utskrivna från tidigare kan du ta sådana i normaldos och se om det hjälper.

Har inte alls något sånt hemma [sad] Attans jäklar liksom.

Artie:

planerar du att sluta med medicinen?

Ja, efter ett tag åtminstone. Har kroniska sömnbesvär och kan i princip vara vaken tills jag däckar, mitt rekord är nästan 60 timmar up and running. Zopiklon är det enda som har hjälpt så jag har kunnat leva ett normalt liv.

mediakatt:

De har inte alltid tidsgränser, gå dit och fråga.

Jag vet att min mamma inte fick ta ut mer, hon hade ett recept på Zopinox och de stoppade henne för att det inte gått tillräckligt lång tid. Ska fråga henne hur länge det hade gått mellan att hon hämtade ut dock, hon hade hämtat ut för sig själv och sedan skulle hon hämta några till mig som jag skulle låna, men om det kanske bara gått fem dagar mellan att hon försökte hämta ut så förstår man ju om de blev misstänksamma.


   
SvaraCitera

provade du annan sömnmedicin innan zopiklonet?


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Ni är de jag känner till som vet mest om medicin, hjälp en stackars flicka.

Som de andra säger, ja det är möjligt.

Har dock själv aldrig upplevt, inte ens efter flera månaders användning och betydligt högre doser (dock zolpidem och inte zopiklon). Men det fungerar ju olika på alla och är inte en omöjlighet, det bör dock inte pågå länge med tanke på hur fort det går ur kroppen.


   
SvaraCitera

Atarax och lyrica har fungerat för mig på avtändning.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Lounge fact:

provade du annan sömnmedicin innan zopiklonet?

Ja, har testat melatonin, atarax och valeriana. Atarax gav mig fruktansvärda biverkningar (tungan svällde upp totalt, kunde inte prata eller äta, hemska tanke) och valeriana hjälpte inte alls, gjorde mig pyttelite lugnare på kvällen kanske. Melatonin funkade helt okej, har fått ett nytt recept på dem också, yay.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Melatonin funkade helt okej, har fått ett nytt recept på dem också, yay.

vad jag förstår är det inte risk för vanebildning där s¨om det fungerar OK tycker jag definitivt att du ska sluta så snart som möjligt med zopiklon då du tar det på regelbunden basis


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Har i princip allt det där utom hallucinationer och huvudvärk. Är så otroligt jumpy så jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Om det känns outhärdligt, så åk till akutpsyk.

timeisrunningout:

Attans jäklar liksom.

🙁

timeisrunningout:

Ja, efter ett tag åtminstone. Har kroniska sömnbesvär och kan i princip vara vaken tills jag däckar, mitt rekord är nästan 60 timmar up and running. Zopiklon är det enda som har hjälpt så jag har kunnat leva ett normalt liv.

Har du testat sömnreduktion? Jag hade samma problem, och det var det enda som bet på mig, tillsammans med vissa livsstilsförändringar så klart.
Nu sover jag normalt, innan dess somnade jag i princip aldrig nykter under flera år.


   
SvaraCitera