Aviseringar
Rensa alla

Utseendet ingen faktor i självkänslan


Ämnesstartare

Ny forskning, kan dock ej hitta källa ty detta är upptäckt genom nyhetsmorgon, visar att utseendet inte har någon betydelser för människors självkänsla.

Alltså, bara för att du är jättesnygg anser du inte automatiskt att du har ett högre värde än andra människor, ditt värde kan enligt dig inte ens nå upp till de du har runtom dig.
Om du är mindre attraktiv så kan du ha högt självförtroende.

Vi behöver inte dra in Freud.

Detta faktum förvånade mig i soffan här hemma, då jag länge känt att jag inte kan närma mig snygga människor som attraherar mig för att de kommer avfärda mig eftersom de ser direkt att de "kan få och förtjänar" bättre.
Jag vill inte låta naiv och påstå att jag trott att snygga människor mår bäst, men det öppnade många dörrar som förändrade min attityd till detta släkte.

Var det här känt för er? Åsikter? Reflektioner? Vardagsexempel?


   
Citera
Ämnesstartare

nä har märkt att det är typ tvärt om, de som har bäst självförtroende är alltid ganska fula. kanske för att de inte anstränger sig lika mycket.


   
SvaraCitera
Paseo

Jag har haft en hemsket dålig självkänsla.
Men när jag lärde mig att acceptera hur jag ser ut, både i ansiktet och kroppen, fick jag bättre självkänsla. och självklart detsamma vad gäller min personlighet.

Andra behöver inte tycka att man ser bra ut bara för att man själv tycker det. Och tycker man själv att man ser bra ut får man bättre självkänsla.

Det handlar inte om hur man faktiskt ser ut, utan om hur man tänker.

Idag har jag för övrigt väldens bästa självkänsla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

känns bra att veta...


   
SvaraCitera

Då kanske man kommer få ligga ändå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nä pga självkänsla och självförtroende kommer inifrån


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Makes sense..


   
SvaraCitera

"Det har visat sig att det finns inget samband mellan hur man ser ut och hur man känner sig."
- Psykolog Jelena Röshoff Wedberg

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=linda_thelenius_fd_rosi... (ca 9:00)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag visste redan pga har läst någonstans men orkar för tillfället inte leta upp källan.


   
SvaraCitera
mynona

Skönhet kan orsaka olika reaktioner hos alla. spontant så:

Vissa vackra människor grundar sitt självförtroende på sitt utseende och värderar sig själva utifrån ytan eftersom andra gör det, och det gör dem mindre självsäkra än icke vackra som har lärt sig att värdera sig utifrån det inre, som är mer äkta och därför mer tryggt.

Andra kanske inte tar sitt utseende på så stort allvar, men det gör dem säkrare på sig själva eftersom utseendet ger insidan en chans. Samtidigt så kan ett snyggt utseende innebära att de blir skeptiska mot andra, eftersom de inte gillar att värderas enbart för sitt yttre. Att få en fribiljett pga utseende kan nog kännas skönt i början, men ingen nöjer sig med att värderas så: de som har äkta självförtroende blir cyniska och skeptiska, och de som själva bedömer sig utifrån sin yta därför att andra gör det kan nog bli ganska osäkra och otillfredsställda innerst inne. Det är väl mänskligt, man får sätta sig in i situationen.

Man måste slappna av även i närvaro av extremt snygga och vackra människor, annars märker de ju att man värderar dem utifrån deras yta.


   
SvaraCitera

är ej förvånad.


   
SvaraCitera

Nintendos BFF:

nä har märkt att det är typ tvärt om, de som har bäst självförtroende är alltid ganska fula. kanske för att de inte anstränger sig lika mycket.

mynona:

Vissa vackra människor grundar sitt självförtroende på sitt utseende och värderar sig själva utifrån ytan eftersom andra gör det

självförtroende och självkänsla är inte samma sak. man kan ha bra självförtroende i en situation men fortfarande ha dålig självkänsla.


   
SvaraCitera
mynona

Blivande_japan:

självförtroende och självkänsla är inte samma sak. man kan ha bra självförtroende i en situation men fortfarande ha dålig självkänsla.

[y]Bra att du påpekade det, för jag skrev fel och då kan jag förtydliga: skönhet har förutsättning för att ge självförtroende, men inte självkänsla, just för att självkänsla måste grunda sig på insidan och man som vacker lätt lär sig att värdera sig själv utifrån sitt yttre eftersom omgivningen ofta gör det.


   
SvaraCitera

mynona:

Bra att du påpekade det

har läst för mkt idrottspsykologi för mitt eget bästa osv [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bullshit

de flesta snygga anser sig vara bättre, coolare och mer värda.


   
SvaraCitera