Aviseringar
Rensa alla

Utslag på halsmandlarna


Ämnesstartare

Det kliar något djävulskt i halsen. Jag har försökt köra ner isglassar, det lindrar lite, men nu är glassarna slut, och då har jag övergått till att klia med tandborsten.
Jag har spanat ner i halsen med en spegel och ser en massa vita utslag på halsmandlarna. [shake]
Vad är det för något?

Jag hostar även upp oranga klumpar som smakar spya, det kanske är spya.

Är det normalt att få utslag på halsmandlarna när man är förkyld lr är det inte en vanlig förkylning?


   
Citera
Ämnesstartare

Tänkte på helt andra bollar [mad]. Missledande [sad].

Ja det är normalt när man är sjuk. Ja man kan hosta upp äckligt slem. Ja det är normalt med prickar på halsmandlarna när man är sjuk. Ta det lungt, vila, drick och slappna av! [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Halsfluss antagligen. Gå till doktorn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

antagligen.

Vad bra, skulle just citera hit dig [cute]

Tar dom blodprov lr tops på bollarna prov?
Går halsfluss över av sig själv om man låter det vara?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Utslagen:

år halsfluss över av sig själv om man låter det vara?

Det tar nog lång lång tid och gör väldigt ont. Vet att Geiger som inte tål antibiotika fått gå med det länge och att det var mkt smärtsamt.

Utslagen:

Tar dom blodprov lr tops på bollarna prov?

Man brukar få ta ett stick i fingret för att säkerställa att en infektion finns i kroppen, och få en sådan där glasspinne duvet nedkörd i halsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

glasspinne

Okej. Men jag tycker det känns lite pinsamt att ringa vårdcentralen igen, för jag var där i förrgår pga att jag har öroninflammation. Jag hade ont i halsen redan då, men mera ont i örat. Så jag glömde bort att berätta om halsen. Doktorn inspekterade bara öronen i typ 30 sec. Det gjorde ont så jag sa Aj. Då sa han "Men gör doktorn illa dig" [shake]

Ja men idag är halsen värre än örat, fast jag hör fortfarande inget på ena örat men de gör inte så ont.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Utslagen:

flammation. Jag hade ont i halsen redan då, men mera ont i örat. Så jag glömde bort att berätta om halsen. Doktorn inspekterade bara öronen i typ 30 sec. Det gjorde ont så jag sa Aj. Då sa han "Men gör doktorn illa dig" [shake]

Underlig doktor, då skulle du sagt att ja pga jag har ju ont i örat och det är därför jag är här :S
Fick du antibiotikabiller för örat? Då hjälper de nog mot halsen också, ring sjukvårdsupplysningen och fråga!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Fick du antibiotikabiller för örat?

Ja, Kåvepenin.

isola:

Då hjälper de nog mot halsen också, ring sjukvårdsupplysningen och fråga!

Aha, det ska jag göra. Tack Dr.Isola [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Utslagen:

a, Kåvepenin.

Den är bra och stark. Hjälpte jättefort när jag var sjuk.

Utslagen:

Aha, det ska jag göra. Tack Dr.Isola [smile]

[cute]


   
SvaraCitera

Nonoton:

Tänkte på helt andra bollar


   
SvaraCitera

isola:

Den är bra och stark. Hjälpte jättefort när jag var sjuk.

Nej. Den är smalspektrumantibiotika som bara hjälper mot streptokocker i mjukvävnad — men man brukar ge den mot halsfluss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade svullna halsmandlar sist jag var förkyld, det gick över sen efter ett par veckor! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Nej. Den är smalspektrumantibiotika som bara hjälper mot streptokocker i mjukvävnad — men man brukar ge den mot halsfluss.

Mm du vet nog bättre än doktorn


   
SvaraCitera

isola:

Mm du vet nog bättre än doktorn

Om doktorn sa att det var starkt var han nog snäll mot patienten. Kåvepenin är förstahandsval på staflykockinfektioner (om de sitter sålunda att man ger penicillin alls!). PcV kallas det rätt ofta, i Sverige så är det Kåvepenin som är märket på substansen. Jag fick 1g*2ggr/dag i 10 dagar när jag hade halsfluss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Kåvepenin är förstahandsval på staflykockinfektioner (om de sitter sålunda att man ger penicillin alls!). PcV kallas det rätt ofta, i Sverige så är det Kåvepenin som är märket på substansen. Jag fick 1g*2ggr/dag i 10 dagar när jag hade halsfluss.

Jag har haft halsfluss många ggr och bara fått kåvepenin en enda gång varav andra gånger annat preparat.


   
SvaraCitera