Aviseringar
Rensa alla

Utveckla berättelse


Ämnesstartare

Jag ska skriva en berättelse, eftersom jag knappt har någonting att göra förutom att lyssna på musik och spela spel på fritiden. Corona begränsar väl sociala kontakterna en del.
Jag har en väldigt vag ide om vad den ska handla om, den ska ha något form av "paranormalt"-stuk, men inte som en spökhistoria. Jag tänker mig faktiskt någonting vackert och existentiellt. Någonting som får en att titta upp i himlen sådär, och fråga sig själv om livet på andra sidan faktiskt finns. Jag vill även kunna blanda in lite humor, döden och spöken är rätt så jävla tråkigt och deppigt.

Jag tänker mig någon form av 
"Ung-kille-tappar-en-anhörig-som-han-saknar-men-som-fortfarande-finns-där,-fast-alltför-närvarande".
Huvudpersonen går igenom sorgen av en avliden släkting, någon som han spenderat hela sin barndom med. Hon går bort, och han är skärrad i bitar. Efter ett tag börjar småsaker hända runt om i vardagen, någonting som får honom att tänka. Började han bli galen eller är det någonting annat som han bara inte kan greppa?
I slutet ska de två återförenas en sista gång, tills hon tillslut flyger upp mot den mörkblåa sommarhimlen i form av ljus.

GREJEN ÄR att jag behöver hjälp att vidarearbeta texten. Jag menar, jag har en ide. Men hur fan ska jag kunna trycka ut över 1000 ord? 
Om jag säger 3 kapitel. Vad ska hända i vilket kapitel? Funkar inledning -> Problem -> Lösning- principen här också?


   
Citera
Ämnesstartare

Skriv en berättelse om ett Arsenal fan som med hjälp av Dennis Bergkamp måste få bort alla döda Liverpool spelare! Om du inte skriver detta skickar jag idéen till kvällsposten!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

spearmint: GREJEN ÄR att jag behöver hjälp att vidarearbeta texten. Jag menar, jag har en ide. Men hur fan ska jag kunna trycka ut över 1000 ord? 
Om jag säger 3 kapitel. Vad ska hända i vilket kapitel? Funkar inledning -> Problem -> Lösning- principen här också?

När jag skriver berättelser så sprudlar orden i princip ut de första kapitlen så 1000 ord är piece of cake.
Jag är mer för spontanitet än att planera. Bara skriv. Ha en kärna, vilket du har, och skriv utifrån det. Låt fantasin flöda.


   
SvaraCitera

Jag har lätt för att trycka ut stora mängder ord men har desto svårare att hålla mig till sak när jag skriver.

Ett tips är att brainstorma ned ord och sedan korrekturläsa din egen text dagen efter och ta bort det du inte längre står för, så att säga.

Sedan låter du någon annan läsa och ge sin feedback innan du går tillbaka till din text och tänker över vad denne nu sade om din text.

Det är i alla fall så jag brukar skriva berättelser.


   
SvaraCitera