Aviseringar
Rensa alla

V for Vendetta (Budskapet i filmen, bör tas på allvar?)


Ämnesstartare

mycket viktig film! den ska definitivt tas på allvar, har man varit i Storbritannien den senaste tiden känns det äckligt aktuellt. Här i Sverige känns allt mer naivt och saker känns inte lika farliga men när jag var i London i höstas var det så tydligt hur övervakade de var och hur teknik mer och mer tränger in i privatlivet. Jag läste nånstans att de ska börja övervaka människor i hemmet, redan börjat med typ 3000 hushåll i London-trakten om jag minns rätt. Gordon Freeman, we need you!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden flyttad från Forum PLUS/Film, TV och Underhållning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Voldo:

Fast V for Vendetta är inte precis något man kan kalla b-film.

Jag tycker den är ganska b. Något slags försök till samhällskritik inom systemets ramar som istället blir en ganska halvdan actionrulle med en liberal och löjligt idealistisk verklighetsuppfattning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har för mig att filmen propagerar för någon form av anarki och går emot auktoritära fascist-regimer. Detta är bra tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Filmen är sjukt dålig jämfört med dess ursprung, en serietidning av Alan Moore. Läs den, istället för att se den medelmåttiga filmen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Filmen är sjukt dålig jämfört med dess ursprung, en serietidning av Alan Moore. Läs den, istället för att se den medelmåttiga filmen.

Tiep pawla? [confused]


   
SvaraCitera

Mawns:

Filmen är sjukt dålig jämfört med dess ursprung, en serietidning av Alan Moore. Läs den, istället för att se den medelmåttiga filmen.

Instämmer, serietidning>film.
Det finns så otroligt mer i serietidningen.

Angående dess budskap, tja... Jag tycker nog anarkister av alla slag är lite naiva. Så länge det finns så många som bara är giriga eller typ "sjuka i huvudet" (brottslingar, psykopater, etc.) så tror jag inte ett anarkistiskt samhälle kommer att fungera. Det är dock beundransvärt att V gör ett sånt lyckat motstånd mot den fascistiska regeringen, för fascister kan vi banne mig klara oss väl utan.

Kameraövervakning av gator och offentliga utrymmen är inga problem, men att övervaka sitt eget hem på det viset ska vara ett privilegium och tas på ett privat initiativ. Inte ska överarbetade poliser övervaka var och varannan Svenssons hem, det finns effektivare polisarbete än så. Fast vill då borgare betala för sånt så ska dem väl få det. Då ska det vara en stor summa, öronmärkt för att användas av polisen t.ex. för att anställa fler konstaplar.

Sen kan man säga vad man vill om polismyndighetens effektivitet men det är en annan diskussion... [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

Jag tycker den är ganska b.

Otroligt... den är en stark A film.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Regeringen hade rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera