Aviseringar
Rensa alla

Va tycker ni om detta?


Ämnesstartare

Jag var på ett möte gällande praktik, där mötet gick superbra. Jag som har en pyttepyttepytteliten diagnos (man kan knappt räkna det som en diagnos, då jag är mer åt det normala hållet) Berättade för handledaren hur min situation såg ut, jag berättade kortfattat att jag vill lära mig jobbet/är intresserad av att praktisera där. Då säger handledaren att hon är van att handleda & tar in olika diagnoser, dvs både lätta & grova diagnoser. Men Sedan får jag veta att jag inte får praktisera där pga förmodligen en felaktig bild av min diagnos och för att hon inte hade tid att handleda, men det har hon ju då hon tar in groa diagnoser också, som kanske behöver supermycket hjälp, medan jag inte behöver lika mycket behov och stöd pga min lilla lilla diagnos? 

Jag tycker detta är en dålig markmadsföring av hennes butik för hon säger en sak som inte verkar stämma överens med hur dem jobbar, dvs att de tar in olika diagnoser men nekar till de som inte har en sån jättestor diagnos men ändå behöver lite vägledning/handledning, för att kunna lära sig jobbet. Oavsett diagnos eller ej, så behöver ju alla lära sig ett jobb!


   
Citera
Ämnesetiketter
SAAB
 SAAB

Tar du illa upp om jag frågar vad det är för diagnos? Hade själv också en diagnos förr. Vet inte om jag har det längre... 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SAAB:
Tar du illa upp om jag frågar vad det är för diagnos? Hade själv också en diagnos förr. Vet inte om jag har det längre... 

Atypisk autism, den är väldigt liten om man jämför med tex en diagnos som är mer grövre. jag tänker mer logiskt, att en person med en grov diagnos behöver mer behov av stöd och hjälp, de finns dessutom de som inte klarar av en praktik, utan hamnar på dagliga verksamheter där deras mål är att få vänner, eller liknande och inte vill ha en praktikplats. Alla har olika mål och behov av stöd&hjälp, beroende på vilken grad diagnos man har. Tex jag har så pass liten så att jag behöver bara en praktik för att få en meningsfull vardag/sysselsättning för att jag varit arbetslös/hemma så länge, men andra kanske kanske måste ha en godeman, eller kanske en person som är med hela tiden under praktiken, eller som vissa personer har ju personal dygnet runt på gruppboende, jag är ju mer normal på det sättet då jag inte har samma behov av hjälp, jag har ju mer allmänna svårigheter som de flesta som inte har en diagnos, kan ha. Tex engelska och matte eller sociala koder osv , det kan ju även normala personer ha svårigheter med, men det ingår i de som har diagnoser att det är svårrare med sociala koder osv, när man har en diagnos. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skum handledare...


   
SvaraCitera