Aviseringar
Rensa alla

Vaccination mot livmoderhalscancer


Ämnesstartare

Rauija:

Om du alltid har haft skyddad sex så borde du inte vara smittad.
Men berätta hur det ligger till för läkaren, om han frågar.

Okej, för den enda kille jag har haft sex med utan kondom var oskuld innan, detta borde väl förhoppningsvis betyda att jag är utom fara?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hallonpaaj:

Okej, för den enda kille jag har haft sex med utan kondom var oskuld innan, detta borde väl förhoppningsvis betyda att jag är utom fara?

Om du vet säkert att han va oskuld är det nog ingen fara.
Men du testar dig när du är runt 20 år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rauija:

Den primära vaccinationsserien består av tre separata doser om 0,5 mL som ges enligt följande schema; 0, 2, 6 månader.

Tror du att de kollar om man har några sjukdomar på läkarbesöket innan? och kommer de ställa massor av obehagliga frågor som man inte vill svara på om ens mamma är med i rummet? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag blir smått irriterad över den plötsliga hysterin om livmoderhalscancer. Det är väl för böveln inte större risk idag än förra året eller fem år tillbaka? Och det finns väl lika stor risk att få bröstcancer eller testikelcancer eller prostatacancer? ELLER?

Oroa er istället för vad ni stoppar i er, VARFÖR ni använder mobiltelefon och har den i fickan, och förresten.. VARFÖR inte oroa sig för bröstcancer när man använder bygel-BH:ar när det är helt uppenbart att det är en av orsakerna att kvinnor dör varje varje VARJE år av bröstcancer.

Jag där emot är hypokondriker och är tvärsäker på att jag har livmoderhalscancer. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hallonpaaj:

Tydligen tar man 3 olika sprutor under en halvårsperiod, och varje dos kostar ca 1000 spänn.

Ah, men det låter ju inte så farligt ändå. Fast det garanterar ju inget...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hallonpaaj:

Tror du att de kollar om man har några sjukdomar på läkarbesöket innan? och kommer de ställa massor av obehagliga frågor som man inte vill svara på om ens mamma är med i rummet? [crazy]

Du kan ju säga att du inte vill ha med din mamma...
Eller.. hur gammal är du?

Jag tror iof inte att dom ställer massa jobbiga frågor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SUKOF:

ag blir smått irriterad över den plötsliga hysterin om livmoderhalscancer.

Det är många unga som drabbas av HPV smitta varje år.
Och det utvecklas allderles för ofta till cancer, eftersom det är så många som struntar i cellprovet.
Man får inte bröstcancer av BH för övrigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Redan många som svarat men jag kan ju skriva mina egna erfarenheter.
Först ett blodprov och sen de där tre sprutorna. Man får dem i överarmen, första är inte så farligt. Den anddra höll jag på att svimma av, eller jag mådde sjukt illa iallafall. Vätskan som de sprutade in fick hela överärmen att spännas och jag fick en sjukt underlig känsla i hela kroppen. Varade dock bara i 5 min men jag längtar verkligen inte till den tredje sprutan, aaah.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

IIIIIIIIIIH:

Först ett blodprov och sen de där tre sprutorna

Hur lång tid tog sprutorna allt som allt? Eller du har inte tagit den tredje, men hur lång tid tar det?


   
SvaraCitera

Jag har tagit två och var inte tvungen att lämna blodprov först. Varje spruta tar kanske 5 minuter från det att man kommer in till sjuksköterskan. Själv har jag inte känt av några biverkningar alls! Men jag har hört att man bl.a. kan få feber...

Om tre månader ska jag få min sista!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rauija:

Man får inte bröstcancer av BH för övrigt.

Älskling, bara för att jag inte råkade vara aktiv på UM i somras då alla började hata dig av en "helt" outgrundlig anledning behöver du inte få över mig på den sidan genom att ifrågasätta uppenbara tänkbarheter.
Det är helt och hållet logiskt och möjligt att det är

SUKOF:

en av orsakerna till att

så många kvinnor år bröstcancer.


   
SvaraCitera

Hallonpaaj:

Tydligen så ska man på något läkarbesök innan själva vaccineringstillfället, vad gör man på det?

Jag var aldrig på någon sån. Behövde bara hämta ut sprutan och komma och ta den på en gång. Inga läkarbesök alls, bara ta sprutan så var det klart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hej!
jag tog min första spruta i september mot livmoderhalscancer.
jag tog den inte hos en läkare, utan hos en kompis mamma som är sjuksköterska, som såklart brukar ta sprutor på andra!
så hon sa att jag kunde ta där vid skinkan, för hon sa att de gjorde mindre ont.. och de kändes inte så mycket faktiskt.. men nu är jag otroligt orolig fall sprutan inte hjälper där vid skinkan, för vad ska jag då ta mig till?
någon som vet, för jag tog den liksom intramuskulärt!
så någon som vet om den hjälper endå? för annars får jag ju helt enkelt ta dom andra två i låret eller i armen..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SUKOF:

Oroa er istället för vad ni stoppar i er, VARFÖR ni använder mobiltelefon och har den i fickan, och förresten.. VARFÖR inte oroa sig för bröstcancer när man använder bygel-BH:ar när det är helt uppenbart att det är en av orsakerna att kvinnor dör varje varje VARJE år av bröstcancer.

sluta *ångest*
sover me mobilen i fittan (typ inte okej, men den är på MIG hela tiden).. har ont i brösten nu pga bhn (brukar få det då o då, tar bara av mig bhn så ofta jag kan då).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

sluta *ångest*
sover me mobilen i fittan (typ inte okej, men den är på MIG hela tiden).. har ont i brösten nu pga bhn (brukar få det då o då, tar bara av mig bhn så ofta jag kan då).

Sluta med det då. [zzz]


   
SvaraCitera