Aviseringar
Rensa alla

Vad är anledningen till våldtäktsfantasier?


Ämnesstartare

Vill höra vad ni tror. Tror ni att detta är något naturligt för människan, skapat socialt eller något annat?

Tycker ni att det kan vara skadligt på någon nivå?

Själv anser jag det som något väldigt socialt skapat - något som jag tror är ganska könsuppdelat: män som fantiserar om att våldta och kvinnor som fantiserar om att bli våldtagna. Jag som anser att maktspel och våld inom sex är en trend och påtvingad sexnorm för vissa anser att man inte egentligen "vill" fantisera om detta eller utöva liknande sex - vem vill bli våldtagen eller tvingad egentligen? Jag tror att det är vårt tankesätt om hierarki inom mycket som sätter den prägeln på sex. Eftersom att jag tror att påtvingade och undermedvetet vedertagna hierarkier är skadliga så tror jag definitivt att det är skadligt sexuellt också.

Image
Image
>
Image


   
Citera
mynona

Jag har läst om en teori som går ut på att fantasin om att bli våldtagen grundar sig på en önskan att slippa ta ansvar för att man vill ha sex, en önskan som är logisk med tanke på att sex fram till 1900-talet varit stigmatiserande och något man inte har fått vilja ha, särskilt som kvinna.

De som fantiserar om att bli våldtagna brukar heller inte vilja på våldtagna på fullt allvar utan snarare vilja bli tvingade till något de egentligen vill göra, något som stödjer teorin om att man vill bli tvingad till att göra vad man egentligen vill och på så sätt få göra det utan att behöva ta ansvar för det eller stigmatiseras för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad som är rätt och fel är i mångt och mycket enbart en social skapelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har hört att det är den vanligaste sexuella fantasin, men den fantasin passar bäst att bevaras som en fantasi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låt folk fantisera om vad de vill, fantasier skadar inte.

Det är naturligt att ha galna sexfantasier, fler än varannan människa måste väl ha någon. Kvinnor och män tänder på väldigt olika ting så det är inte konstigt att könsfördelningen är ojämn heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det ligger i kvinnans natur att vara undergiven och bli dominerad av mannen. Så, våldtäktsfantasier är mer naturliga än vaniljsexet, som är en produkt av det matriarkala samhället. Tyvärr tillåts inte människan att leva efter instinkter, något som skapat den ohållbara samhällsutveckling där svenskar håller på att förinta sig själva. Hoppas feministerna är nöjda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanske att man känner sig åtrådd, eller att det är lite förbjudet, att man förväxlar spänningen med att vara upphetsad p'haps p'haps


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Barnmisshandel, vittnande av annans våld i tidig ålder & eller allmänt rubbade hjärnceller. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vissa har väl helt enkelt sjukare fantasier än andra. Tror det beror på kultur och sånt också...

Det är väl inte våldtäkt om man "vill bli våldtagen"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

De som fantiserar om att bli våldtagna brukar heller inte vilja på våldtagna på fullt allvar utan snarare vilja bli tvingade till något de egentligen vill göra, något som stödjer teorin om att man vill bli tvingad till att göra vad man egentligen vill och på så sätt få göra det utan att behöva ta ansvar för det eller stigmatiseras för det.

guldstjärna!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså det kan nog bero på olika faktorer.

Men jag vet att jag har såna fantasier för jag tänder på att bli dominerad, sjukt mycket. Men därför skulle en spelad våldtäkt bli ganska fail eftersom att det inte skulle krävas särskilt mycket våld för att ta mig.

Jag tror att det kan bottna i ens yngre dagar. Om man som väldigt liten när man formades utsattes för sexuella övergrepp osv. Detta är absolut inget jag har belägg för utan bara vad jag själv tror. I och med att jag själv blivit utsatt som väldigt liten och vet andra som blivit och som också har dessa fantasier, skulle man kanske kunna se en koppling?

Kanske heller inte enbart måste innefatta sexuella övergrepp utan andra störningar i utvecklingens dagar.

Tycker det är så svårt att diskutera sånt här skriftligt då jag vill få ur mig så himla mycket, är mycket lättare i tal [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

handlar väl om att det är rätt spännande att vara underlägsen under sex. Kan man tycka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sen vet jag att jag som yngre (högstadiet) alltid hoppades på att jag skulel bli brutalt misshandlad eller våldtagen. Men det skulle då endast vara ett skrik på hjälp, folk skulle se mig. Jag ville att folk skulle se att jag mådde dåligt utan att behöva berätta det..

Skruvad unge I know [shake]


   
SvaraCitera
mynona

ceka92:

guldstjärna!

Tack. Jag tror på den teorin. Ingen vill bli våldtagen på allvar med tanke på att det vore något av en paradox, alla inser nog att de som har våldtäktsfantasier egentligen inte vill bli våldtagna, precis som tex lillkuken säger

lillkuken:

Det är väl inte våldtäkt om man "vill bli våldtagen"?

... och det finns nog en vetskap om att våldtäktsfantasier ofta handlar om just att man vill bli tvingad till något man faktiskt vill göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

... och det finns nog en vetskap om att våldtäktsfantasier handlar om just att man vill bli tvingad till något man faktiskt vill göra.

Det är alltså inte en vilja att bli våldtagen på riktigt

Det var ju typ det jag menade![y]


   
SvaraCitera