Aviseringar
Rensa alla

Vad är dåligt med att röka några på kvällen då och då?


Ämnesstartare

dinkompis:

hahaha. typ alla i min korridor röker på och alla pluggar på universitet och får bra betyg

men marijuana samlas i fettvävnaderna och bildar nanorobotar som skickar kommandon till dig att du ska börja injicera tjack och sen heroim och bli terrorist. kan du inget eller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis:

hahaha. typ alla i min korridor röker på och alla pluggar på universitet och får bra betyg

Coolt med droger. Tumme upp De som inte knarkar har bättre, tycker att du ska sluta med romantisering av droger


   
SvaraCitera
3lis
 3lis

spydde en gång


   
SvaraCitera

de inte farligt , när du vaknar så kommer du vara normal , 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu är jag iof sig partisk så egentligen borde jag inte uttala mig över huvud taget. Men jag gör det ändå eftersom det sprids alldeles för mycket felaktiga rykten om Cannabis.

Rykte #1 som cirkulerar, då främst mot personer som inte har någon erfarenhet av drogen över huvud taget är att börjar man med Cannabis så går man förr eller senare över till tyngre droger typ amfetamin och heroin. Detta är TOTALT FELAKTIGT! Cannabis innehåller ingen substans som efter en tid gör att kroppen får ett sug efter andra droger. Enda förklaringen till att vissa går över från Cannabis till tyngre droger är att den dealer som förser dom med Cannabis erbjuder Cannabisrökaren att gratis ex få testa amfetamin och/eller heroin. Och då är det kört.
Jag har många kompisar som odlar Cannabis själva och som aldrig kommer i kontakt med någon langare och därför aldrig någonsin har testat andra droger än Cannabis. Min langare röker bara Cannabis och därför har jag själv aldrig kommit i kontakt med några andra droger än just Cannabis.

Rykte #2 som cirkulerar är att toleransökningen ökar för varje dag man röker dvs för varje dag så kräver kroppen större och större doser för att man ska uppnå samma påtändning. Detta är helt felaktigt. Jag röker ungefär lika mycket idag som jag gjorde för fem år sedan och jag blir lika påtänd idag som jag blev då.

Rykte #3 som cirkulerar är att man kan röka ihjäl sig dvs att man kan dö av överdos. Hitintills finns det inte ett enda känt dödsoffer över hela världen där någon har rökt så pass mycket att rökaren avlidit.

Rykte #4 som cirkulerar är att risken för lungcancer och KOL ökar vid Cannabisrökning. Detta är helt fel. Risken för att drabbas av nämnda sjukdomar är avsevärt mycket högre vid tobaksrökning än Cannabisrökning av den enkla anledningen att man ventilerar lungorna på ett helt annat sätt vid Cannabisrökning än vid tobaksrökning. Blanda därför ALDRIG "grönt" med tobak utan rök blomställningarna rena!

Rykte #5 som cirkulerar är att risken för sk haschpsykos ökar vid Cannabisrökning. Fakta är att en och annan drabbas av psykos när de röker men de skulle med 100% sannolikhet fått en psykos även om de INTE hade rökt. Däremot kan Cannabis vara den utlösande faktorn för en psykos. Varför den som har ett lite "svajigt" psyke ALDRIG bör röka Cannabis.

Fakta däremot idag oktober 2015 är att det fortfarande är olagligt att röka i Sverige vilket är beklagligt. Gråter


   
SvaraCitera

stoner: Rykte #5 som cirkulerar är att risken för sk haschpsykos ökar vid Cannabisrökning. Fakta är att en och annan drabbas av psykos när de röker men de skulle med 100% sannolikhet fått en psykos även om de INTE hade rökt. Däremot kan Cannabis vara den utlösande faktorn för en psykos. Varför den som har ett lite "svajigt" psyke ALDRIG bör röka Cannabis. 

Du får gärna backa upp det där uttalandet med någonting.

Först och främst kan cannabis, som du säger, vara en utlösande faktor. En sådan person hade dock säkert i väldigt många fall kunnat klara sig utan psykos om han eller hon haft en hälsosam livsstil och inte rökt på.

Dessutom så är det mig veterligen fullt möjligt att man skulle kunna utveckla en psykos (och inte bara utlösa en) om man röker cannabis. Jag känner då åtminstone inte till någon forskning som kan bevisa vare sig det ena eller det andra, så det vore intressant att veta om du har något underlag för att kalla det myt.

Du säger att den med "svajigt" psyke inte bör röka på. Förväntar du dig att alla människor ska ha tillräckligt med självinsikt för att veta precis vad de klarar av? Speciellt när det ofta rör sig om unga människor, som väldigt ofta ser sig själv som odödliga? En närstående till mig sade själv att han/hon var "för psykiskt starkt" för att råka ut för psykoser. Ett antal år och haschpsykoser senare sitter personen nu på rättspsyk, dömd för sina handlingar under en av psykoserna, och det verkar som om personen i fråga även har utvecklat schizofreni (antagligen som ett resultat av cannabis).

Sist men inte minst, det saknas fortfarande väldigt mycket forskning om cannabis effekter. Vi vet helt enkelt inte hur det påverkar kroppen (då främst på lång sikt), så jag tycker definitivt att det är befogat med en viss försiktighet. Finns många exempel på saker som man har trott varit hälsosamma men där det senare visat sig vara väldigt skadligt för vår kropp.


   
SvaraCitera