Aviseringar
Rensa alla

Vad är den ultimata almanackan?


Ämnesstartare

Vad är den ultimata almanackan? ska den följa månen eller solen? Kanske en blandning? Från vilket datum ska den räkna? Ska nya året börja när Jesus föddes, eller kanske när solen börjar synas mer på dagen?

Det är ingen självklarhet med den gregorianska kalendern, den vi i Sverige har som officiell kalender. År 1582 bytte de flesta katolska stater från den julianska, dock så bytte Storbritannien och deras kolonier som bland annat skulle bli USA 1752.

Själv är jag är fan att räkna utefter solen, tycker också iden om iden om holocen era men gillar inte att den utgår från den gregorianska kalendern. Men vet inte riktigt vad den annars ska utgå ifrån. Hjälp mig komma fram till den ultimata almanackan [cute]. Gärna något neutralt, något alla människor kan skriva under på, oavsett kultur.


   
Citera

jag gillar månen och solen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

erfarenhottie:

jag gillar månen och solen

Jag med vill ibland gifta mig med månen.. den är så fin. MEN de är bara för solen strålar på den[rolleyes] .. som den är fin [rolleyes][rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Vad är den ultimata almanackan?

Den där alla dagarna är röda


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svårt ju, de flesta kulturer och religioner baserar ju sina högtider på sina kalendrar. Följ bara den kalendern där du bor, orka vilja ha gemenskap på den punkten, lulz.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

no idea:

Svårt ju, de flesta kulturer och religioner baserar ju sina högtider på sina kalendrar. Följ bara den kalendern där du bor, orka vilja ha gemenskap på den punkten, lulz.

mångkulturella läner som svergie eller kanske usa har judock flera kulturer representerade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

mångkulturella läner som svergie eller kanske usa har judock flera kulturer representerade.

Mjo, men det verkar ju funka. Många länger i t.ex. mellanöstern följer inte bara månkalendern, utan också den gregorianska/solkalendern osv. Men för deras högtider är det månkalendern som gäller.


   
SvaraCitera

Gillar den gregorianska kalendern skarpt.


   
SvaraCitera
Åtta

   
SvaraCitera

där det står vilket datum det är [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

no idea:

Mjo, men det verkar ju funka. Många länger i t.ex. mellanöstern följer inte bara månkalendern, utan också den gregorianska/solkalendern osv. Men för deras högtider är det månkalendern som gäller.

I iran har man dock inte månkalender [mad] och de landet i mellanöstern som är mest viktigt för mig [rolleyes][cute]. Där man började med solkalender tom

Åtta:

Följande: http://www.indwes.edu/Faculty/bcupp/Things/MetricTm.htm

NAJS!! verkligen. Men om jag missade något så nämns det inte där när tidräkningen ska börja? Eller när ett nytt år ska börja.. vilken dag på året... jag tycker personligen att ett år ska börja den dagen där solen nästa dag syns mer än förra av förklarliga själ. Men det är fortfarande problemet med vilken händelse man ska räkna ifrån.


   
SvaraCitera

Den ultimata almanackan är en sån med bilder på nakna brudar.


   
SvaraCitera
Åtta

Asha:

Men om jag missade något så nämns det inte där när tidräkningen ska börja?

När tideräkningen ska börja är ju inte speciellt intressant. Däremot så står det under rubriken "A Metric Year" när det är tänkt att det nya året ska börja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

This day falls between December 28th and January 1st every year and does not occupy a day of the week. It is an international holiday.

Mm tycker de är dåligt, men det är ju bara jag... deras mål är ju att ha en del likheter med hur de är nu. Tex ha kvar en del traditioner som vi har än idag. Jag tänker mer vad som känns mer meningsfullt...

ända jag inte håller med om är vilket tid på året i relation till solen man ska ha. Gillar dock http://en.wikipedia.org/wiki/Holocene_calendar också fett najs [cool] året var 102010 [wink]


   
SvaraCitera