Aviseringar
Rensa alla

Vad är det för fel på "detta"?


Jag har alltid lärt mig om vikten av att vara tydlig.

Jag skulle ändra detta:
"I Sverige dör cirka 6000 människor varje år pga. cancer som orsakats av rökning, samtidigt som 40 ungdomar börjar röka varje dag. Utan att behöva vara duktig på matematik så förstår man förmodligen att detta måste ändras."

Till:
"I Sverige dör cirka 6000 människor varje år på grund av cancer som orsakats av rökning, samtidigt som 40 ungdomar börjar röka varje dag. Utan att behöva vara duktig på matematik så förstår man förmodligen att något måste förändras."

Eller:
"I Sverige dör cirka 6000 människor varje år på grund av cancer som orsakats av rökning, samtidigt som 40 ungdomar börjar röka varje dag. Utan att behöva vara duktig på matematik så förstår man förmodligen att rökkulturen måste förändras."

Var lite tveksam över vilket ord jag bör ersätta "detta" med, men du förstår.


   
SvaraCitera

Så puttinuttigt.
MEN DET ÄR FEL


   
SvaraCitera

Im fancy:

Utan att behöva vara duktig på matematik så förstår man förmodligen att detta måste ändras.

Stör mig på andra grammatiska grejer, t ex ordföljden i meningen ovan. Tycker det ska vara "Man behöver inte vara matematiker för att förstå att detta behöver förändras".

'Detta' är korrekt eftersom det syftar tillbaka på den tidigare meningen. Däremot är det oklart exakt vad du syftar tillbaka på - är det det faktum att 40 ungdomar börjar röka eller att rökning orsakar cancer?


   
SvaraCitera
Bakric

Im fancy:

Oh, okay. "I Sverige dör cirka 6000 människor varje år pga. cancer som orsakats av rökning, samtidigt som 40 ungdomar börjar röka varje dag. Utan att behöva vara duktig på matematik så förstår man förmodligen att detta måste ändras."Voila!

Dock framställer inte frågan att inte alla fortsätter röka heller.


   
SvaraCitera

behöva ändrar betydelsen till något jävla skumt. en omformulering uppdagar felet:

"även folk som inte behöver vara duktiga på matematik förstår förmodligen att detta måste ändras".

det här ger upphov till komplexa sociologiska frågor som antagligen ligger långt utanför uppsatsens avgränsning.

jag tycker för övrigt inte att matematisk färdighet har någon egentligen relevans för var man sätter gränser beträffande statlig drogprevention.

men placeringen av ordet detta är det inget fel på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack allihopa!

Brk g:

.

Bakric:

.

annoyed:

.

RakatKadaver:

.

mopsen:

.

Randroid:

.


   
SvaraCitera

Det heter "i matematik" och inte "på" så du vet [wink]


   
SvaraCitera

Im fancy:

"Utan att behöva vara duktig på matematik så förstår man förmodligen att detta måste ändras."

Jag försökte skriva om frasen till kanslisvenska, något jag alltid sysslar med när blir irriterad på min svensklärare.

Även en person med minimala kunskaper inom det naturvetenskapliga området matematik, uppskattas behärska ett åstakommande vars slutsats är att den beskrivna problembilden måste genomgå en förändring.


   
SvaraCitera

Nu höjer vi nivån ytterligare:

Tillika ensam person med minimala kunskaper beträffande det naturvetenskapliga området matematik, uppskattas behärska ett åstakommande vars slutsats är att den beskrivna problembilden nödgas genomgå en förändring.

Dold text: Testa att läsa upp det för någon, utan att visa denne texten, och se om denne förstår.[smile]


   
SvaraCitera