Aviseringar
Rensa alla

Vad är det folk syftar på?


Ämnesstartare

Är det någon här som är 24 och uppåt?
Vill prata om sociala koder där folk kan förklara mer tydligt olika exempel varför det är rätt eller fel osv. Tex om det finns sociala koder som man ska förstå och hur man lär sig förstå dem när man har svårigheter med just sociala koder.
Jag har som sagt alltid fått höra att jag gjort på fel sätt och undrar då egentligen vad det felet är eftersom de inte är något fel. Man kan säga att det felet jag gör enligt andra är sådana fel som de själva kan göra så det blir lite dubbel moral. Är folk så himla tråkiga bara eller vad är själva felet?


   
Citera

Du får nog ge ett mer konkret exempel för att vi ska kunna ge relevant feedback. 

Josses94: ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav:
Du får nog ge ett mer konkret exempel för att vi ska kunna ge relevant feedback. 

Det kan vara vad som helst, de kan vara allt ifrån att folk som själva har fb eller instagram säger att de är fel att ha det, eller liknande. Alltså redan på gymnasiet så tyckte folk de var konstigt att jag pratade med dem från klassen på fb. De va ju inte så att jag inte pratade med dem överhuvudtaget. 

Mitt jämförande är väl mer vad som är felet med tex en sådan sak som jag nämnde dvs vad är felet om jag har fb eller om 50 andra har det? Om de var fel att ha fb eller prata på fb som man ska göra eller som är normalt och det folk gör, då skulle ju typ flera miljoner göra likadana fel som jag isf. 

Ett annat exempel är om jag vill träffa en vän och föreslår tex att hon och jag ska fika i stan eller shoppa, sä tycker dem personerna att det är konstigt när de är något som de flesta gör idag. Och då menar att jag gör på fel sätt. 

Det är väl sådana här fel dem tycker att jag gör och jag undrar då vad de syftar på, om de är någon social kod jag inte fattar. Låter som väldigt tråkiga personer om inte annat. 

Skillnaden är ju att jag inte förstår sociala koder och det komiska är ju att dessa personer gör ju mer fel genom att bete sig konstigt när de ska föreställa normala. 

Dessa personer förstår ju sociala koder, har mycket kompisar och har inga svårigheter med det sociala så ändå påpekar dem att ha fb eller prata på fb är fel, dem förstår inte och tycker de är konstigt att man vill lära känna dem på en social tillställning tex ett studentfirande. 
För mig är det där det brister eftersom deras logik inte håller i längden, de har ju ingenting att säga förutom att de beror på att de är en fingertoppskänsla  eller att jag bara gör på fel sätt. De förklarar ju aldrig vad själva velet är och jag tror inte någon annan förstår de heller för det låter mer som att de har hittat på olika fel för de dem gör ör ju mer konstigt än mitt sätt som är fel. 

Jag har en diagnos och det är som om att dem har mer diagnos än vad jag har och att jag är normal i detta fall. 


   
SvaraCitera

Josses94: om de är någon social kod jag inte fattar

Josses94: Skillnaden är ju att jag inte förstår sociala koder

Josses94: Dessa personer förstår ju sociala koder

Josses94: De förklarar ju aldrig vad själva velet är

Vi kommer aldrig att förstå de neurotypiska.


   
SvaraCitera

Det kan ju vara att människorna du snackar med har olika åsikter om hur man ska bete sig och när det är lämpligt att fråga om man vill hänga utanför skolan. Olika människor har väl olika tankar om sådant, du är väl okej med sånt tidigare än andra.

Du nämner att du har svårt med sociala koder. Om jag var du skulle jag fråga dina vänner och din familj om de håller med, be dem vara ärliga. 123fendas tog upp det här med autism/Aspergers och jag tror du borde kolla upp symptomen (och symptomen för kvinnor, för de kan va lite annorlunda) och se om du känner igen dig. Kan ta ett tag att få diagnos, men är nog ändå värt att försöka ifall du tror att du har det. 


   
SvaraCitera

Sopptuna: Kan ta ett tag att få diagnos, men är nog ändå värt att försöka ifall du tror att du har det.

Om jag minns rätt, har Josses94 redan sagt att Josses94 har autism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

123fendas:

Om jag minns rätt, har Josses94 redan sagt att Josses94 har autism.

Jag har en diagnos ja, men har inte nämnt vilken diagnos vad jag vet. Har försökt förklara tidigare om sådana här exempel, men denna gång kände jag att jag kunde formulera mig bättre. 

Jag har koll på min diagnos om hur jag fungerar, men de är mest andras perspektiv jag vill förstå. I samband med att jag fått höra i tidigare försök att bara lära känna nya människor i skolan och utanför skolan, att jag gjort på fel sätt. Jag har ingen aning om hur rätt sätt ska vara heller för jag ser ingenting konstigt med att lära känna nya människor. 

De exemplen jag nämner är ju normala sätt att ta kontakt med andra på, jag menar folk träffas ju varje dag på olika sätt, dvs nätet, skolan, olika sociala tillställningar. Att folk får det att bli något konstigt gör ju bara dem både tråkiga och isolerade. De vill inte lära känns nya personer och de visar de tydligt genom att säga att jag gör på fel sätt, eller vara kortfattade och bara hitta en massa ursäkter. 

Det som jag menar blir fel i detta är ju att de gör exakt likadana fel själva och sedan är det jag som är konstig. 
Tex om någon skulle tycka att det är fel att tex att festa, jag menar hur många gör inte det? Alltså de är där det brister för att de är normalt att festa och sådant. Det är ju den generation, det flesta vet ju vad tex cod dvs call of duty är, majoritet av killar vet vad det är för spel. 

Jag pratar bara om att de saker de menar att jag gör fel, är ju sådant som alla gör eller de flesta gör. Dessa personer är ju också väldigt medvetna om hur sociala koder men när de väl gäller så är de lika ovetandes som vi som har diagnoser. I mitt fall har jag en superduperliten diagnos och det märks inte utåt. Det kan bero på okunskap men det blir också dubbelmoral för de säger att det är fel att göra något som de flesta vet är normalt men tycker ändå det är fel och i mitt fall är väldigt tydliga med det. 

Det är som att jag skulle påstå att det är fel att handla eller något jätte löjligt, men hur många handlar inte idag? 
hoppas ni fattar vad jag menar! 

Jag menar att de är okej att tycka saker är fel men nu nämner ju normala personer saker som är normala rent allmänt. Jag förstår liksom Inte det som de tycker är fel om jag skulle vilja känna nya personer på en fest eller liknande. De har ju redan bestämt sig att det normala är något fel och då blir dem ju mer konstiga än någon som försöker lära känna andra personer. 

Man går ju Inte bara fram till någon och Bara det är fel med detta om det inte är allvarligt. Det är Inte normalt beteende och om normala personers Inte förstår när man vill lära känna dem, då är de ju som om de har fler diagnoser än mig. För tro mig, om de är medvetna om sociala koder och så, så fattar de garanterat om vad som gäller och inte. De är ju det som är skillnaden på att ha Asd och att inte ha det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sopptuna:
Det kan ju vara att människorna du snackar med har olika åsikter om hur man ska bete sig och när det är lämpligt att fråga om man vill hänga utanför skolan. Olika människor har väl olika tankar om sådant, du är väl okej med sånt tidigare än andra.

Du nämner att du har svårt med sociala koder. Om jag var du skulle jag fråga dina vänner och din familj om de håller med, be dem vara ärliga. 123fendas tog upp det här med autism/Aspergers och jag tror du borde kolla upp symptomen (och symptomen för kvinnor, för de kan va lite annorlunda) och se om du känner igen dig. Kan ta ett tag att få diagnos, men är nog ändå värt att försöka ifall du tror att du har det. 

Dels så menar jag så som jag skrev till 123fendas men också ett exempel är om jag vill fika med en tjejkompis och hon menar då att jag gör på fel sätt genom att föreslå det, och för att förtydliga det så säger personen att vi är bekanta, att hon går en beteendevetenskaplig linje och föreläser för mig hur man tar kontakt med människor. 

1. Hennes sätt att ta kontakt med personer, jag undrar mer hur hon gör med tanke på hur hon gjorde mot mig. Jag undrar också hur hon ens kan ha kompisar överhuvudtaget, säger hon till dem ni gör på fel sätt jag går beteende vetenskaplig linje så jag vet minsann hur man tar kontakt med människor och föreläser för dem hur men tar kontakt osv. Det tycker jag snarare är märkligt. Låter som en väldigt tråkig person. 

2. Jag föreslog en fika som är ett normalt sätt att ta kontakt med andra på. Det är tusentals om inte mer som gör det dagligen. Hur ska man annars träffa någon om man inte tar intiativ till det? Det finns ju många grupper där folk söker kompisar som vill fika gå på bio mm. 

3. Jag skulle snarare säga att de jag gjorde var rätt sätt och hennes sätt var på fel sätt. 

4. Det är likaså med andra sociala normala grejer, har jag Fb och andra har de också. Vad syftar dem då med att mitt sätt att prata med andra på fb är på fel sätt när de själva både har fb och pratar med folk? Då gör ju dem också på fel sätt. Med detta menar jag att det är där det brister för det går inte ihop. Därför undrar jag då vad dem faktiskt menar med på fel sätt när allt jag gör är på normalt och rätt sätt? Till och med tydligare på rätt sätt än deras sätt. 


   
SvaraCitera

123fendas:

Om jag minns rätt, har Josses94 redan sagt att Josses94 har autism.

Okej, har inte koll på hennes liv


   
SvaraCitera

Sopptuna:

Okej, har inte koll på hennes liv

Jag brukar läsa de flesta trådarna här på ungdomar.se, och Josses94 har ju skrivit väldigt mycket här på senaste.


   
SvaraCitera

Josses94:

Dels så menar jag så som jag skrev till 123fendas men också ett exempel är om jag vill fika med en tjejkompis och hon menar då att jag gör på fel sätt genom att föreslå det, och för att förtydliga det så säger personen att vi är bekanta, att hon går en beteendevetenskaplig linje och föreläser för mig hur man tar kontakt med människor. 

1. Hennes sätt att ta kontakt med personer, jag undrar mer hur hon gör med tanke på hur hon gjorde mot mig. Jag undrar också hur hon ens kan ha kompisar överhuvudtaget, säger hon till dem ni gör på fel sätt jag går beteende vetenskaplig linje så jag vet minsann hur man tar kontakt med människor och föreläser för dem hur men tar kontakt osv. Det tycker jag snarare är märkligt. Låter som en väldigt tråkig person. 

2. Jag föreslog en fika som är ett normalt sätt att ta kontakt med andra på. Det är tusentals om inte mer som gör det dagligen. Hur ska man annars träffa någon om man inte tar intiativ till det? Det finns ju många grupper där folk söker kompisar som vill fika gå på bio mm. 

3. Jag skulle snarare säga att de jag gjorde var rätt sätt och hennes sätt var på fel sätt. 

4. Det är likaså med andra sociala normala grejer, har jag Fb och andra har de också. Vad syftar dem då med att mitt sätt att prata med andra på fb är på fel sätt när de själva både har fb och pratar med folk? Då gör ju dem också på fel sätt. Med detta menar jag att det är där det brister för det går inte ihop. Därför undrar jag då vad dem faktiskt menar med på fel sätt när allt jag gör är på normalt och rätt sätt? Till och med tydligare på rätt sätt än deras sätt. 

Fattar inte riktigt vad du menar för har bara orkat skumma texten, men om de säger att du gör någit fel kan du ju alltid be dem utveckla. De kanske vill hjälpa till liksom. Eller så har de konstiga uppfattningar om sociala koder, så kan det alltid va.


   
SvaraCitera

123fendas:

Jag brukar läsa de flesta trådarna här på ungdomar.se, och Josses94 har ju skrivit väldigt mycket här på senaste.

Jepp, just därför jag inte har läst dem. De är så många.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sopptuna:

Fattar inte riktigt vad du menar för har bara orkat skumma texten, men om de säger att du gör någit fel kan du ju alltid be dem utveckla. De kanske vill hjälpa till liksom. Eller så har de konstiga uppfattningar om sociala koder, så kan det alltid va.

Alltså jag fattar om 1 person inte förstår mig, men såhär dålig på att förklara kan jag inte vara. Antingen orkar ni inte läsa eller så är helt enkelt tröga. För hur svårt ska de vara att bara förstå att folk påstår att jag gör på fel sätt men de dem felen kan dem inte  riktigt förklara när jag har frågat. Det känns som jag pratar med en bunt småbarn som faktiskt inte kan förstå. Eller som att ni inte vill ta in det jag säger. 

Jag har bara förklarat på olika sätt här hur jag har menat, och jag är ledsen om ni är så pass tröga men det är nästan överdrivet tydligt förklarat.  

Jag vet liksom inte hur jag ska förklara för någon om hur jag menar. Det är faktiskt inte så svårt att förstå. Det är ju svårare med tex ett matte tal eller typ något avancerat ämne. 
Detta är ju bara lite sammanfattning om hur jag ser på saken och hur andra normala personer ser på saken om just sociala koder osv. Skillnaden på att ha ASD och inte dvs. Där tar jag även upp olika situationer där de påpekat mina sk fel som egentligen är normala fel eftersom de utan ASd kan göra lika mycket fel och då är det ingen som påpekar om att det är på fel sätt. 

Hajar ni? 


   
SvaraCitera

Hmm...
Alltså, det kan vara knepigt det här med hur sådant fungerar, men allting är inte svart och vitt alltid, det kan mycket väl vara dessa människors personliga tankar kring hur det hela bör fungera och därför är det inte alls säkert att det SKA vara på det viset, oliktänkande individer helt enkelt.
Men det finns samhällsnormer gällande hur sådana olika "koder" bör vara och därav förväntningar kring hur man bör agerar därefter. Dessa är ju olika beroende på varifrån man kommer så som, klass, ekonomiskt, geografiskt och så vidare...
Många följeslagare till dessa koder  tänker att det är underligt om man bryter mot dessa i olika sammanhang men det är inte alltid så enkelt att förstå dessa koder för alla.

I ditt fall vet jag inte hur det ligger till, det är ingenting som bryter emot någon kod genom att fråga om en vän vill fika eller shoppa tillsammans, men kanske hade det att göra med någonting runtomkring frågan, det kan exempelvis kännas lite konstigt om ni inte är särskilt nära vänner, om ni precis träffats och dagen efter fråga om hon vill med och shoppa, eller på sättet man frågar frågan osv, det kan vara någonting sådant som kändes konstigt för vännen helt enkelt.
Men annars kanske hon inte ville och därför svarade som hon gjorde då hon inte var säker på hur hon skulle få fram hur hon kände inför förfrågan ^^ Det kan alltså ha med andra saker att göra också.
Det där med Facebook verkar ju också underligt, det är inget konstigt med att använda eller chatta över sociala medier, men det kanske hade med någonting annat att göra, för just att chatta är ju ingenting konstigt i sig.


   
SvaraCitera