Aviseringar
Rensa alla

Vad är det mest grundläggande man måste först bli av med om man vill bygga en utopi?


Ämnesstartare

Vet någon?


   
Citera

Människor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Människor

Jag tänkte mig en utopi med människor som faktiskt lever tillsammans.

Brist/tro om brist är nog det viktigaste tror jag. Så man inte behöver vara egoistisk för att överleva..
[y]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mawns:

Människor

Utan människor så kommer bara en annan 'intelligent' varelse bli dominant på jorden och gå igenom samma sorts prövningar som oss..

Katter som går runt på två ben och luktar brunst ?!


   
SvaraCitera

Arthur89:

Utan människor så kommer bara en annan 'intelligent' varelse bli dominant på jorden och gå igenom samma sorts prövningar som oss..

Mm men du sa aldrig att utopin skall vara för evigt. Det kommer nog att ta några hundra miljoner år innan en lika intelligent art som människan skulle växa sig så stor att den dominerar, och sen ett antal hundra/tiotusen år för att den skall expandera över hela världen. Några hundra miljoner år av utopi är väl rätt schysst kan man tycka.

Men ja, om vi snackar om människor så tror jag att vi måste bli av med antingen människans ego och gå in i ett slags hivemind-liknande tillstånd. Så jag väljer människans ego. Att välja girighet eller något är inte så värst grundläggande och är inte tillräckligt för att en utopi skall bildas, känslor som äremod, vrede, ilska och svartsjuka skulle ju fortfarande finnas. Dessa försvinner dock med egot.


   
SvaraCitera

Att folk jämför sig med varandra.
Det tycker jag är ett stort problem idag. Alla ska hela tiden mäta sig själva och sina tillgångar jämfört med andra.


   
SvaraCitera

Utrotning av människorasen.


   
SvaraCitera

Oliktänkande och judar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Att folk jämför sig med varandra.Det tycker jag är ett stort problem idag. Alla ska hela tiden mäta sig själva och sina tillgångar jämfört med andra.

Så om du har mer mat än mig och jag är hungrig så är det JAG som gör felet?
Riight.


   
SvaraCitera

staten


   
SvaraCitera

Mawns:

måste oxå bli av med mawns tkr jag nog

hej måns[y]


   
SvaraCitera

vi lever i det närmaste en utopi man kan komma?!? [smile]


   
SvaraCitera

Roslagsvatten AB:

måste oxå bli av med mawns tkr jag nog

Jag jobbar på det!

herr_nilsson:

vi lever i det närmaste en utopi man kan komma?!? [smile]

[rolleyes]


   
SvaraCitera

Mawns:

[rolleyes]

Ja? Att världen skulle vara en utopi, bara för att alla människor försvann är ju en illusion. Även djur slåss, även djur dödar varandra. Det som skiljer oss från dem är möjligen omfattningen. Människan kan storskaligt odla sin föda, därför är vi fler. Vi är därför även fler som dödar och fler som dödas.


   
SvaraCitera

herr_nilsson:

Även djur slåss, även djur dödar varandra.

Det är inte detta som kännetecknar en utopi. En utopi är ett samhälle som är rättvist och stabilt. Det naturliga ekosystemet är i stort sett en utopi.

Att skapa en utopi inom ett slutet system är väldigt enkelt, det som förstör utopierna är utomstående påtryckningar. Det vill säga människor som är idioter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arthur89:

Så om du har mer mat än mig och jag är hungrig så är det JAG som gör felet?

Ja, för du är antagligen är lat och inte orkat skaffa mat. Så du får hoppas på att någon annan ger dig mat. [y]


   
SvaraCitera