Aviseringar
Rensa alla

Vad är det som gör så att vi blir förälskade i någon?


Ämnesstartare

Jag har tänkt på detta, men exakt vad är det som bestämmer vem vi förälskar oss i? 

Likaså, när man är förälskad, vad är det som händer i hjärnan? Om det visar sig att det är någon del av hjärnan som styr alla förälskelser, hur skulle man bli om man då skulle bedöva eller operera bort just denna del - skulle man verkligen aldrig någonsin bli förälskad igen?

Jag tror att det är en psykologisk förklaring, men något måste ju hända i själva hjärnan när man är förälskad?


   
Citera

Kan kärlek förknippas med Platons teorier om stenens tankeförmåga? 


   
SvaraCitera

ja det skulle vara bra
förbättra människor


   
SvaraCitera

ZHUCHENG-SHANDONG: Om det visar sig att det är någon del av hjärnan som styr alla förälskelser, hur skulle man bli om man då skulle bedöva eller operera bort just denna del - skulle man verkligen aldrig någonsin bli förälskad igen?

förmodligen inte nej, precis som att större delen av ens minnesförmåga försvinner om man får sin hippocampus bortopererad


   
SvaraCitera
Apa13

Förälskad blir man när både hjärtat och hjärnan gillar personen på ett väldigt positivt sätt. Man kan också säga att det är när hjärtat och hjärnan skickar ut signaler exakt samtidigt då det blir fel i hjärnan och leder senare till att den du gillade blir du förälskad i.

Någon random sak som jag och några kompisar diskuterade en gång och detta blev resultatet 😛


   
SvaraCitera

Apa13:

Förälskad blir man när både hjärtat och hjärnan gillar personen på ett väldigt positivt sätt. Man kan också säga att det är när hjärtat och hjärnan skickar ut signaler exakt samtidigt då det blir fel i hjärnan och leder senare till att den du gillade blir du förälskad i.

Någon random sak som jag och några kompisar diskuterade en gång och detta blev resultatet 😛

hjärnan och hjärtat har ingen känslomässig koppling till varandra.


   
SvaraCitera
Exner

kekeoxo:

Kan kärlek förknippas med Platons teorier om stenens tankeförmåga? 

Du gjorde det just.


   
SvaraCitera

Läste något i stil med att förälskelse är till för att vi ska vilja vara nära en person, (= föröka oss med denna så att människorasen inte dör ut osv). Men om det är så vet jag dock inte, skulle vara konstigt med tanke på att förälskelse ibland övergår till kärlek, och att förälskelse inte behöver innebära att man vill ligga med någon. Dessutom blir man väl inte bara förälskad i någons kropp, utan i någons personlighet. 


   
SvaraCitera

Exner:

Du gjorde det just.

nej


   
SvaraCitera
Apa13

amsi:
hjärnan och hjärtat har ingen känslomässig koppling till varandra.

Såklart så vet jag redan detta men jag skrev det för att jag tycker att det är det enda som enligt mig låter lite bra.


   
SvaraCitera

Apa13:

Förälskad blir man när både hjärtat och hjärnan gillar personen på ett väldigt positivt sätt. Man kan också säga att det är när hjärtat och hjärnan skickar ut signaler exakt samtidigt då det blir fel i hjärnan och leder senare till att den du gillade blir du förälskad i.

Någon random sak som jag och några kompisar diskuterade en gång och detta blev resultatet 😛

~*gulligaste teorin någonsin*~

känslomässig kortslutning


   
SvaraCitera
Apa13

svefnpurka:

~*gulligaste teorin någonsin*~

känslomässig kortslutning

Tack!
Tyckte också att den var sjukt gullig 🙂


   
SvaraCitera

Apa13:

Förälskad blir man när både hjärtat och hjärnan gillar personen på ett väldigt positivt sätt. Man kan också säga att det är när hjärtat och hjärnan skickar ut signaler exakt samtidigt då det blir fel i hjärnan och leder senare till att den du gillade blir du förälskad i.

hjärtat är bara en muskel och utsöndrar ingenting i tanke-/känsloväg. används bara som metafor. hjärnan sköter allt. sen att det kan påverka blodtrycket etc så att man känner obehag eller pirr i mage och bröst är pga blodtrycksförändringar och annat.

ZHUCHENG-SHANDONG: Likaså, när man är förälskad, vad är det som händer i hjärnan? Om det visar sig att det är någon del av hjärnan som styr alla förälskelser, hur skulle man bli om man då skulle bedöva eller operera bort just denna del - skulle man verkligen aldrig någonsin bli förälskad igen?

lärde mig på neuropsykologin att skratt, orgasm och förälskelse registreras på samma område i hjärnan. därför kan man tro att man är intresserad av/förälskad i någon när man legat eller om denne får en att skratta, i samband med att man är på samma plan i tankar och värderingar. även utseendet/attraktion påverkar, vi tenderar att tillskriva goda egenskaper till det som ser bra ut estetiskt, rent evolutionärt (vi blir lite förvånade när en vacker blomma stinker).


   
SvaraCitera
penja

har inte en jävla aning 


   
SvaraCitera
penja

eller jo kanske, men nej


   
SvaraCitera