Aviseringar
Rensa alla

Vad är det som gör...


Ämnesstartare

...en jakthunds liv mycket mer värt en harens eller älgens liv? Jägare klagar ju på att de "inte kan" släppa hunden lös under har- och älgjakt på grund av att hunden riskerar att dödas av vargar, men något liv ska ju ändå dö under jakten.

Så varför är då jakthundens liv så mycket värt men inte harens eller älgens? Varför är det okej för jägaren att döda men inte vargen? Varför är det så hemskt när en jakthund dödas av varg men inte när den dödas av jägaren själv, drunknar eller blir överkörd?

Ge mig era tankar nu!
Kommer ej att svara något ikväll för jag ska chilla/sova nu men imorgon kommer jag in hit.

Ni som tänker ta illa upp nu och skrika om att "MÄH AZZÅH MIN ZLÄKT HAR JAGAT I 1000000 ÅR ZÅ BA LIKSOM DET ÄR BA NATURLIGT ATT JAGA!!!!!!!!! ÅÅÅÅÅÅH VAD DU ÄR TASKIG MED DEN HÄR TRÅDEN BA!!! HATA VARGAR FÖR ATT EH ÖHHH DÄRFÖR BA!!!" ni kan... ja, ni kan ta er i röven helt enkelt. Hårt och brutalt, djupt och analt. Tycker inte om er ändå.

Ni som vill dela med er av era tankar utan att snacka goja är hjärtligt önskvärda i denna tråd. Tycker om er (eller okej, säkerligen inte alla er heller, men ni får gärna svara ändå).[love]


   
Citera
Ämnesetiketter

looove på dig [love]


   
SvaraCitera

Kostar massor att träna dom.

Kostar inget att skjuta älgen. PANG så är det fixat.


   
SvaraCitera

För att man har en annan relation till sin hund än till en älg?


   
SvaraCitera

En jakthund kostar mer. En jakthund får mycket mer tid ägnat åt sig (träning, skötsel mm) oftast. En hare eller en älg är ju "bara ett djur i skogen" om du fattar vad jag menar. Jägare anser väl därför att hunden är mer värd än älgen.


   
SvaraCitera

för attvärde är subjektivt: ) och för jägaren har hunden ett betydligt större värde än en random älg, men för älgens mamma är säkert älgen mycket mer värdefull[cute]


   
SvaraCitera

Tack Gugge, slapp skriva nu. [smile]


   
SvaraCitera

MÄH AZZÅH MIN ZLÄKT HAR JAGAT I 1000000 ÅR ZÅ BA LIKSOM DET ÄR BA NATURLIGT ATT JAGA!!!!!!!!! ÅÅÅÅÅÅH VAD DU ÄR TASKIG MED DEN HÄR TRÅDEN BA!!! HATA VARGAR FÖR ATT EH ÖHHH DÄRFÖR BA!!!


   
SvaraCitera

Sin sak med vargjakt. Men utifrån en har- eller älgjakt får man ju ut mer av offret så som kött, päls och troféer. En hund är inte mycket nytta till något död.

farbror gugge:

för attvärde är subjektivt: ) och för jägaren har hunden ett betydligt större värde än en random älg, men för älgens mamma är säkert älgen mycket mer värdefull[cute]

Plus detta.


   
SvaraCitera

Anser att all jakt bör förbjudas.


   
SvaraCitera

Rävjaktsformen är speciellt vidrig tycker jag. Vidrigt hur bl a engelsk överklass ser det som en sport och rolig grej.
Tänker på den där fina barnsången varenda gång jag ser sådant på tv.

Litet hus i skogen slut..
Liten tomte tittar ut, Haren skuttar fram så fort, knackar på dess port, hjälp ack, hjälp ack, hjälp du mig, annars skjuter jägar´n mig
Kom du in i stugan min, räck mig handen din

[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja det är självklart att man värderar sin hund högre än ett vilt djur, men egentligen är väl argumentet ganska, jävla dumt? Eller?

Om nu hundens liv är så mycket värt borde man kanske tänka på det och inte släppa hunden där det finns varg, eller ens lo/björn/järv? Varför är det värt att riskera om man inte är beredd att acceptera utgången?

Complicated:

looove på dig [love]

[blush][love]


   
SvaraCitera