Aviseringar
Rensa alla

vad är det viktigaste inom en bra sekt/religion?


Ämnesstartare

Klorofyl:

Personkult.

självklarhet. jag är ju trots allt gud, och oavsett vilket, religioner (iallafall monoteistiska sådana) är väl i princip personkulter?

Klorofyl:

En galen utopi som sekten strävar mot men som aldrig kommer bli av

jag är mer inne på genomförande, egentligen.

Klorofyl:

Kollektivt självmord?

kanske. försöker hålla mig borta från saker som dödar mina troende, dock.

Herjarn:

jaha tänkte mer som uteslutande. Utfrysande från familj etc etc. Men med misshandel så måste man först bryta ner personen på ett eller annat sätt om jag inte har helt fel?

visst, beror väl på. jag tänkte mer på yttre kritik, dock.

Viljans Triumf:

Allt handlar om orgier

jo, romarna visste vad de höll på med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

foliehattar och hemlighetsmakeri (Du röstade på detta alternativ)

Free hat!


   
SvaraCitera
Exner

mörknäs:

nolltolerans för kritik (Du röstade på detta alternativ)

[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

foliehattar och hemlighetsmakeri (Du röstade på detta alternativ)

[blush]


   
SvaraCitera

mörknäs:

festliga ritualer och ceremonier (Du röstade på detta alternativ)

[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

fanatiska medlemmar (Du röstade på detta alternativ)
10.0% (2 st)

socialt missanpassade människor är söta[blush]


   
SvaraCitera

mörknäs:

jag sitter och skissar lite.

Moral och etik.
Det var det som ledde mig till Gud, och Han i sin tur pekade på Hans Kyrka, den Heliga Katolska Apostoliska Kyrkan [y]

Även som ateist var jag mycket moralistisk utav mig. [cute]


   
SvaraCitera

mörknäs:

löjligt överhajpade högtider (Du röstade på detta alternativ)

LÄTT!
tänk lite alla hjärtans dag, fast lika stort som halloween i USA, med lite japansk teknologi till och en stor ledare som samlar in alla ens pengar [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minutz3:

Moral och etik.
Det var det som ledde mig till Gud, och Han i sin tur pekade på Hans Kyrka, den Heliga Katolska Apostoliska Kyrkan [y]

moral, det är ett lite missvisande begrepp i sammanhanget. moral ser jag mer som ett logiskt resonemang som leder till ett aktivt ställningstagande, vilket är en process som kan förekomma inom religioner, men oftare än inte så är det enklare att följa skrivna regler än att tänka själv. sen kan också det ena leda till det andra. men, det är det som är så bra med religion! [party]

minutz3:

Även som ateist var jag mycket moralistisk utav mig. [cute]

det är lite intressant att du betecknat dig som ateist. för mig har ateism alltid varit mer av ett aktivt ställningstagande än en brist på en religion.

fjellstroem:

LÄTT!
tänk lite alla hjärtans dag, fast lika stort som halloween i USA, med lite japansk teknologi till och en stor ledare som samlar in alla ens pengar [y]

det där låter mycket, mycket vackert. faktiskt. jag tror att jag ska basera mina högtider på astronomiska händelser (som vintersolståndet, mörkaste dagen på året!), samt stjäla en del från mesopotamien och babylonien, och dylikt. det är tufft! [party]


   
SvaraCitera

mörknäs:

symboliska berättelser innehållandes mat (Du röstade på detta alternativ)

Jag är hungrig.


   
SvaraCitera

mörknäs:

moral ser jag mer som ett logiskt resonemang som leder till ett aktivt ställningstagande

Håller inte alls med dig där.
Moral och etik är absoluta.
Det finns saker och ting som är fel oavsett synvinkel.
Sedan kan man förstås skylla på annat, men innerst inne vet man ändå att det är fel.

mörknäs:

för mig har ateism alltid varit mer av ett aktivt ställningstagande än en brist på en religion.

Ja, så var det också för mig.
Jag visste mycket väl om att kristendom, islam, hinduism, buddhism och annat fanns, men jag ansåg att det bara var bluff och båg, snarare än att undersöka och syna argumenten i sömmarna.
När jag väl öppnade min lilla burk som jag var insluten i - som innebar i praktiken att jag tänkte att personer som tror på Gud måste vara lite bakom flötet - kom jag fram till att det är mera logiskt att Gud finns än att Han inte finns. Det krävs dessutom mera tro att tro att allting bara skett genom en slump, allting som finns i vårt Universum...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minutz3:

Håller inte alls med dig där.
Moral och etik är absoluta.
Det finns saker och ting som är fel oavsett synvinkel.
Sedan kan man förstås skylla på annat, men innerst inne vet man ändå att det är fel.

men det där stämmer ju helt enkelt inte. kan du komma på en enda etisk riktlinje som alla folkslag och samhällen kan skriva under på?

minutz3:

det är mera logiskt att Gud finns än att Han inte finns

lite som jag resonerar, fast min slutsats skiljer sig en hel del från din.


   
SvaraCitera

mörknäs:

roliga hattar (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

mörknäs:

kan du komma på en enda etisk riktlinje som alla folkslag och samhällen kan skriva under på?

Att plåga barn är fel?
Exempelvis.

Sedan så finns det några saker som i princip alla stora trosinriktningar håller med om:
* Sex utanför äktenskapet (homosexuella handlingar inkluderat) är fel
* Att man ska hålla sig ren (fri från sexuella tankar, exempelvis, inte befläcka sig själv, inte äta för mycket, inte se på sådant som är skadligt, osv.)
* Att döda en annan människa utan orsak är fel.
* Det materialistiska är förgängligt, och därför inte särskilt bra, eftersom det förgås så innebär det lidande för själen, därför är det materiella oviktigt, eftersom vi strävar efter det Högsta.

Detta är ett urval av vad en muslim, en kristen och en buddhist kan hålla med om. Det finns självfallet mycket mera, men detta är bara några få punkter jag kom på att tänka på.

mörknäs:

lite som jag resonerar, fast min slutsats skiljer sig en hel del från din.

Då missade du ganska mycket av hur jag resonerade?

minutz3:

Det krävs dessutom mera tro att tro att allting bara skett genom en slump, allting som finns i vårt Universum...


   
SvaraCitera

mörknäs:

en uttalad och tydlig fiende (Du röstade på detta alternativ)

Många som hatar samma person och fokuserar sitt hat på denne.


   
SvaraCitera