Aviseringar
Rensa alla

Vad är en Svensk?


Ämnesstartare

Hej!

Vi hade svenska lektion på fredag och pratade lite om tolerans och så. Vi pratade om svenskar och invandrare. Och då frågade läraren hur vi tycker en riktig svensk är för vad betyder det att vara svensk idag?
är man svensk om man är svenskmedborgare eller om man är född här eller kanske något helt annat? ja när kan man räknas som "svensk" enligt er ;)?


   
Citera

När man är född i Sverige av svenska föräldrar är man svensk.
När man bor i Sverige men inte är född här/inte har svenska föräldrar, då är man svensk medborgare.

Så tycker jag [smile]


   
SvaraCitera

Man är svensk när man har fått svenskt medborgarskap helt enkelt.


   
SvaraCitera

När man kan dricka många öl på kort tid och äta massvis med köttbullar samtidigt Image


   
SvaraCitera

En svensk för mig är någon som har svenskt medborgarskap.


   
SvaraCitera

En konstruerad identitet för att skydda den svenska nationalstaten, splittra människor som i grunden har gemensamma intressen i olika etniska grupper och på så sätt upprätthålla deras underordning.


   
SvaraCitera

Hjärtlös:

När man är född i Sverige av svenska föräldrar är man svensk.
När man bor i Sverige men inte är född här/inte har svenska föräldrar, då är man svensk medborgare.

"bara för att en zebra bor i ett stall blir det inte en häst" //sverigedemokraterna


   
SvaraCitera

Dräparen:

"bara för att en zebra bor i ett stall blir det inte en häst" //sverigedemokraterna

haha va, är det på riktigt?


   
SvaraCitera

Hjärtlös:

haha va, är det på riktigt?

ja, det stod iaf på deras hemsida förut men vet ej om de tagit bort det.


   
SvaraCitera

stereo total:

En svensk för mig är någon som har svenskt medborgarskap.

Så om jag mutar någon kinesisk passpolis att ge mig ett pass blir jag då kines?

Rödingajävel:

En konstruerad identitet för att skydda den svenska nationalstaten, splittra människor som i grunden har gemensamma intressen i olika etniska grupper och på så sätt upprätthålla deras underordning.

Etnisk härkomat och medborgarskap är olika saker. En same är en same oavsett vilket nordisk land han är född i. En Svensk är en svensk även om han kommer från Finland.

Romer kommer från otroligt många länder, trotts de är de alla romer eftersom de har fötts som romer.

Sverige kommer ifrån Svea rike dvs Svearnas rike. Svear, eller svenskar som de numera kallas är ett folkslag. En egen etnisk särart.


   
SvaraCitera

acadi:

Så om jag mutar någon kinesisk passpolis att ge mig ett pass blir jag då kines?

Ja, det är inte så jävla noga sånt där.


   
SvaraCitera

Hur vet en kurd att han är kurd? Hur vet en Rom att han är Rom?


   
SvaraCitera

/care


   
SvaraCitera

acadi:

Etnisk härkomat och medborgarskap är olika saker. En same är en same oavsett vilket nordisk land han är född i. En Svensk är en svensk även om han kommer från Finland.

Romer kommer från otroligt många länder, trotts de är de alla romer eftersom de har fötts som romer.

Sverige kommer ifrån Svea rike dvs Svearnas rike. Svear, eller svenskar som de numera kallas är ett folkslag. En egen etnisk särart.

Du är medveten om att nationalismen som ideologi uppkom som ett sätt för den härskande klassen att tygla massorna och behålla makten när de gamla religionerna tappade mark? Istället för att avguda en gubbe i himmelen som allt färre trodde på skulle man avguda nationen, inte göra uppror eller bedriva klasskamp eftersom det hotade den, offra sig för nationen i krig (dvs. offra sig för att skydda landets borgarklass), vara en lydig medborgare (varför tror du ens att det heter "med borgare"?), osv.

Du hävdar ju ofta dig själv som intellektuell och att du är med i en studentorganisation, då kan du ju testa att skaffa dig lite bildning. Läs Ras, Nation, Klass av Étienne Balibar och Immanuel Wallerstein.


   
SvaraCitera

en sån som har svenskt medborgarskap och lägger väskan på sätet bredvid i bussen


   
SvaraCitera