Aviseringar
Rensa alla

Vad är era åsikter för Burka eller vad det än heter...


petite: kan du inte stava till det ska du inte ha en åsikt om det.

Menar du att det stavas med q?


   
SvaraCitera

Förstår inte den skrämda tystnaden ang saker som har religiösa bakgrund, trots att de kan vara negativa/skadliga. Att man har bilden av troende/människor med annan kulturell bakgrund som lättkränkta är tråkigt .
I t.ex arabisk press och m.ö-samhällen så diskuteras slöja, traditionella kläder och burka flitigt, ur en annan aspekt än "alla borde klä  sig som de vill!!!! D e frivilligt".
Sluta vara så rädda! De som inte har något annat motiv än rasistiska kan dock hålla käften.
-----
fuckade upp citat men till mynona: tror du inte att social press, hierarki och stigmatisering kan vara en orsak bakom kulturella/religiösa kläder, eller livsstil överlag? I väst är det individualism som präglar samhället och man brukar df utgå från att det är så överallt. I kulturer där det är mer kollektivt, och där hela kollektivet berörs/straffas pga en persons handling så tror jag att det är annat än fri vilja som ligger bakom.

mynona

Jag tror att de flesta som bör slöja/burka gör det för att de själva vill och jag tror att de gör det enbart som ett slags symbol för religion/kultur. Det förändrar inte något av det i stycket ovanför. Jag är inte för ett förbud, vill man ha burka så ska man ha det, men jag sympatiserar inte med den syn på könens olika villkor den demonstrerar. Män behöver inte ha slöja: det avgör allt för mig.


   
SvaraCitera

Bryr mig inte något vidare men jag tycker inte man ska få jobba eller komma in på vissa ställen om man är klädd som spökplumpen.


   
SvaraCitera

Det får enligt mig bäras av vem somhälst närsomhels sålänge det inte påverkar typ det man jobbar med om man jobbar som läkre osv... man får axeptera att man inte bär det överallt. 


   
SvaraCitera

Det borde vara tvång, det avsexualiserar kvinnor


   
SvaraCitera

Plaggat: Ser ut som att du har levt i en sån familj. Med andra hand så tror jag att du har fel. Tror att det är själva hon sån bestämmer om hon vill bära den eller inte.

muslimer kan vara från extremt strikta gällande kläder till att inte ens ha slöja. 

Plaggat: Hoppas att jag inte sårar någon.

det räcker bara med att ha en ovanlig åsikt för att såra någon/några här i um.


   
SvaraCitera

kakakaka: I t.ex arabisk press och m.ö-sramhällen så diskuteras slöja, traditionella kläder och burka flitigt, ur en annan aspekt

arabers mentalitet är antingen "är du med eller emot oss", med andra ord tvång eller förbud. knappast något man ska ta ifrån dem.


   
SvaraCitera
mynona

kakakaka: fuckade upp citat men till mynona: tror du inte att social press, hierarki och stigmatisering kan vara en orsak bakom kulturella/religiösa kläder, eller livsstil överlag? I väst är det individualism som präglar samhället och man brukar df utgå från att det är så överallt. I kulturer där det är mer kollektivt, och där hela kollektivet berörs/straffas pga en persons handling så tror jag att det är annat än fri vilja som ligger bakom.

Ja, jag förstår hur du menar. Men det handlar också om vad som ska ses som "frivilligt": jag tror/gissar att just på grund av det kulturella/religiösa tryck du talar om (och som är antiindividuaelt till sin natur), så är det nog vanligt att uppfostras till att ha slöja, och till att lära sig att frivilligt vilja bära slöja och välja att göra det. När man ger efter för och följer något som tillhör normen så uppfattar man det sällan som att man tvingas till det, man känner det som att man gör det frivilligt. Det tror jag är det absolut vanligaste även i det här fallet, och jag gissar att de flesta som bär slöja uppfattar att de gör det av egen fri vilja, och att det inte finns något anti-individualistiskt eller könsförtryckande med det, trots att de i själva verket gör det för att de utsätts för undermedveten normpress och slöjan ju givetvis fortfarande symboliserar och fungerar som en könsförtryckande attribut, oavsett hur man offentligt försvarar den. Eftersom jag gissar att det är den största gruppen, och att den gruppen ser det som frivilligt, så försöker jag formulera mig så. När jag tänker på tjejer som tvingas tänker jag främst på tjejer som själva vet om att de tvingas till det, där det inte handlar om undermedveten press utan helt öppet och uttalat verbalt tvång/hot och order. Jag tvivlar inte på att sådan öppet och medvetet tvång också förekommer. Jag erkänner att jag helt enkelt inte vet vilket av ovanstående som är vanligast, men jag gissar att det vanligaste är omedveten press, där kvinnan upplever/tror att hon gör det frivilligt och inte blir tvingad, och att ett brutalt öppet och uttalat tvång är mer ovanligt. Men ja: jag vet inte. Jag hoppas det brutala öppna tvånget är mer ovanligt. 


   
SvaraCitera

devax:

arabers mentalitet är antingen "är du med eller emot oss", med andra ord tvång eller förbud. knappast något man ska ta ifrån dem.

Ja. Ca 200 miljoner människor som råkar ha språket gemensamt resonerar på endast två sätt. Det har du minsann listat ut! 🙂


   
SvaraCitera

kakakaka: Ja. Ca 200 miljoner människor som råkar ha språket gemensamt resonerar på endast två sätt. Det har du minsann listat ut! 🙂

aa antar att jag är unik nu.


   
SvaraCitera

mynona:

Ja, jag förstår hur du menar. Men det handlar också om vad som ska ses som "frivilligt": jag tror/gissar att just på grund av det kulturella/religiösa tryck du talar om (och som är antiindividuaelt till sin natur), så är det nog vanligt att uppfostras till att ha slöja, och till att lära sig att frivilligt vilja bära slöja och välja att göra det. När man ger efter för och följer något som tillhör normen så uppfattar man det sällan som att man tvingas till det, man känner det som att man gör det frivilligt. Det tror jag är det absolut vanligaste även i det här fallet, och jag gissar att de flesta som bär slöja uppfattar att de gör det av egen fri vilja, och att det inte finns något anti-individualistiskt eller könsförtryckande med det, trots att de i själva verket gör det för att de utsätts för undermedveten normpress och slöjan ju givetvis fortfarande symboliserar och fungerar som en könsförtryckande attribut, oavsett hur man offentligt försvarar den. Eftersom jag gissar att det är den största gruppen, och att den gruppen ser det som frivilligt, så försöker jag formulera mig så. När jag tänker på tjejer som tvingas tänker jag främst på tjejer som själva vet om att de tvingas till det, där det inte handlar om undermedveten press utan helt öppet och uttalat verbalt tvång/hot och order. Jag tvivlar inte på att sådan öppet och medvetet tvång också förekommer. Jag erkänner att jag helt enkelt inte vet vilket av ovanstående som är vanligast, men jag gissar att det vanligaste är omedveten press, där kvinnan upplever/tror att hon gör det frivilligt och inte blir tvingad, och att ett brutalt öppet och uttalat tvång är mer ovanligt. Men ja: jag vet inte. Jag hoppas det brutala öppna tvånget är mer ovanligt. 

I get ya. Tror dock att skam/heder kan leda till att man offentligt säger  att det är frivilligt för att inte visa sig svag, men är eg  medveten om att man är "tvingad", pga sociala skäl bla.
Man ska dock inte glömma bort de som på riktigt är övertygade, och gör det helt frivilligt.


   
SvaraCitera

kakakaka: I get ya. Tror dock att skam/heder kan leda till att man offentligt säger  att det är frivilligt för att inte visa sig svag, men är eg  medveten om att man är "tvingad", pga sociala skäl bla.
Man ska dock inte glömma bort de som på riktigt är övertygade, och gör det helt frivilligt.

du verkar kunna sånt. lär det ha en positiv effekt bland framtida muslimska kvinnor om man förbjuder slöja i t.ex. skolor med tanke att de gör det ofrivilligt?


   
SvaraCitera

Jag accepterar att vissa har d. 


   
SvaraCitera

Sägmig Marshall Mathers :
Det borde vara tvång, det avsexualiserar kvinnor

mhm, du tror inte att hurvida man sexualiserar/avsexualiserar sitter i ens huvud? genom  att  klä kvinnor på ett visst sätt säger väl också mycket om hur mycket man är besatt med sex och sexuella tankar. 

i samhällen där man stenhårt tror på sådant har man inte avsexualiserat kvinnor eller en vänlig kvinnosyn öht, tvärtom.. i afganistan har ca 85% av alla kvinnor varit utsatta för sexuella trakasserier, i egypten har 99,9% (!!!!) uppgett att de har blivit sexuellt trakasserade. 

blunda alt stäng in dig i en källare om du inte kan kontrollera dina tankar/känslor när du ser en varelse. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

devax:

muslimer kan vara från extremt strikta gällande kläder till att inte ens ha slöja. 

det räcker bara med att ha en ovanlig åsikt för att såra någon/några här i um.

images_0.jpg


   
SvaraCitera