Aviseringar
Rensa alla

vad är eran åsikt om hizbollah?


ekivok ekvilibrist: Ska kika på intervjun senare och sätta mig in mer i det. Var inte rädd för att skriva mig på näsan eller så, du verkar betydligt mer insatt än jag!

Missade det här. Bra! Mja, jag har intresserat mig rätt mycket för vad som sker i Mellanöstern, men det handlar ju ofta om vilka källor man väljer att tro på och inte. Väst säger en sak, Hizbollah och Libanon en annan. Jag är väldigt skeptisk till västmedia, men vet att det även vore dumt att lita blint på allt som Nasrallah säger. Tycker i alla fall att han framstår som en förhållandevis hederlig ledare i jämförelse med många andra. Ser heller inte någon logik i att öppet fördöma terrordåd mot civila och neka till inblandning om han nu skulle vilja att det förekom inom organisationen.


   
SvaraCitera

Proteus: Ser heller inte någon logik i att öppet fördöma terrordåd mot civila och neka till inblandning om han nu skulle vilja att det förekom inom organisationen.

Okej, för att inte låta alltför godtrogen: Det uppmuntrar inte direkt hans medlemmar till att utföra terrordåd, menar jag, oavsett om han ljuger om deras förekomst eller inte. Så här uttryckte han sig t.ex. om Charlie Hebdo-morden:
http://www.reuters.com/article/2015/01/09/us-france-shooting-hezbollah-idUSKBN0KI1OM20150109
http://www.huffingtonpost.com/2015/01/09/nasrallah-cartoons_n_6443530.html


   
SvaraCitera

mdavari20110601180454687.jpg


   
SvaraCitera
reben

i ett skolprojekt med 2 ämnen samhäll a o multimedia gjorde jag en hemsida för hizbollah swedish division

e typ va jag tkr


   
SvaraCitera

Hizbollah är en terrorist grupp då de dödar för att införa deras politiska ideologier. Men ifall jag skulle ranka alla terroristgrupper så skulle de nog vara dem jag föredrar mest då de liknar västvärldens standard mest. De är en blandning av kristna, muslimer, ett litet antal judar och en ännu mindre skara ateister. De slåss bla. med Syriska armén och det är därför jag föredrar dem. De är även deras parti som styr i Libanon. Ett hyfsat sekulärt land.

För de som tycker i denna tråd att Al-Assad (Syriska presidenten/diktatorn) och hans män är likvärdiga med terrorister. Helt rätt. Men de är ett bättre val än de andra potentiella styrelseskicken. Vill ni hellre ha ISIS/FSA som styr landet? eller vill ni ha Al-Assad som faktiskt är sekulär. I de områden som han styr i så kan kvinnor och män klä sig hur de vill, köra bil, säga vad de vill så länge de inte utger ett hot mot de som styr, de får utbilda sig i allt, resa utomlands, tillbe vilken gud de vill ifall de vill. 

Bashar Al-Assads styre är klart mycket bättre än de andra valen. 
Samma sak i Egypten, Tunisien, Libyen och Iraq (när Saddam Hussein styrde).

Hemska diktatorer som mördade människor, men oftast så var det inte "oskyldiga". Utan Religiösa fanatiker, terrorister av alla slag osv. 

Al-Assad har till och med låtit Kurderna i Syrien ha deras egna område, få använda deras egna poliser och soldater samt egna lärosystem. Kurderna har i fredstider haft de bättre i Syrien (diktatur) än vad de haft i Turkiet (demokrati). De haft det sämre i Turkiet, ett land som snart är med i EU och redan är med i NATO. Det är vi själva som är sådana jävla hycklare och påstår vara på kurdernas sida men vi låter länder som Turkiet stänga gränsen till Kobané och istället slussa in IS soldater ifrån Europa in till Syrien.

Sen är det viktigt att skilja på Irakiska, Syriska och Turkiska kurder. De tänker väldigt olika och har agerad olika genom tiderna. PKK (Turkiska Kurdistan) har bla. begått terrordåd i Turkiet och dödat vanliga civila sedan 80-talet. Det är därför Turkiet inte gillar Kurder. 

Politik angående Mellanöstern och de olika grupperna däri går inte att bara bestämma över en kort o-informativ fråga över Ungdomar.se 

Det är en väldigt komplicerad situation som har funnits sedan medelåldern och innan. 


   
SvaraCitera

farran:
mdavari20110601180454687.jpg

Mysgubbe ju.


   
SvaraCitera

Proteus:

Mysgubbe ju.

mysigt skägg


   
SvaraCitera

dinkompis:

mysigt skägg 

Ja, det syns att han är snäll och bara dödar elakingar. Hjärta


   
SvaraCitera

Här är han ung och förbannad:

images?q=tbn:ANd9GcSEBJTWdaB70Oz8cy8kv9a


   
SvaraCitera

amalass:
Här är han ung och förbannad:

images?q=tbn:ANd9GcSEBJTWdaB70Oz8cy8kv9a

de e dock snäll text ovanför huvudet 


   
SvaraCitera

kakakaka: de e dock snäll text ovanför huvudet 

Åh, vad står det?


   
SvaraCitera

 Det är därför Turkiet inte gillar Kurder. 

haha nä

Politik angående Mellanöstern och de olika grupperna däri går inte att bara bestämma över en kort o-informativ fråga över Ungdomar.se 

Det är en väldigt komplicerad situation som har funnits sedan medelåldern och innan. 

Mm df du namedroppar lr


   
SvaraCitera

Proteus:

Åh, vad står det?

direkt översättning är tro/lita på mig.. ända till Haifa och det som ligger efter haifa 

Tolkning: tro mig  vi kommer driva tillbaka dom till haifa och ännu längre bort (om det behövs) he he


   
SvaraCitera

kakakaka:

direkt översättning ät tro/lita på mig.. ända till Haifa och det som ligger efter haifa 

Tolkning: tro mig  vi kommer driva tillbaka dom till haifa och ännu längre bort he he

Tumme upp


   
SvaraCitera

Proteus:

Tumme upp

Kanske inte så snällt... e väl vinklad 🙁


   
SvaraCitera