Aviseringar
Rensa alla

Vad är exnentrisk styrka?


Ämnesstartare

Heej, jag skulle vilja veta lite om vad excentrisk styrka är? Är det någon som har någon aning om vad det är?


   
Citera

Menar du som personlighet eller kanske i ett rent mekaniskt sammanhang?


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JanJoergen:

http://www.justfuckinggoogleit.com/

jag har faktiskt redan gjort det, men jag hittade inget bra svar.. fattade inte liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Excentrisk styrka är motsatsen till "koncentrisk" styrka vilket innebär att muskeln får jobba i den negativa fasen.

ex. bicepscurl - för vikten uppåt (koncentrisk), för vikten nedåt (excentrisk)

(Denna träning stärker senor och muskelfästen vilket resulterar i att du kan hantera tyngre vikter utan att skada dig)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

när man kör excentrisk träning så håller du emot vikten på "vägen ner". så om du t.ex. gör bicepscurl så för du vikten upp och sen håller du emot allt du har på vägen ner, inte bara släpper ner den.


   
SvaraCitera

Jag orkar inte läsa igenom allt igen men här ska du få lite läsning 🙂
Allt ät taget från en Semi känd bodybuilder. hans blogg address är http://axon.blogg.se/

En muskel kan arbeta koncentriskt (under förkortning), excentriskt (under förlängning) samt statiskt (i samma position). Dessa tre olika muskelarbetena kostar alla energi för muskeln, vilket leder till muskeltrötthet och successivt kommer muskelns styrka därför att minska.

För er som ännu inte vet vad jag pratar om ska jag försöka att enkelt förklara det.

Ta t ex övningen bänkpress. När du sänker ned stången så arbetar du excentriskt. När du pressar upp stången arbetar du koncentriskt. Håller du däremot stången helt still i mitten av rörelsen så arbetar du statiskt.

Går man in på ett gym ser man nästan till 99.9% fokus på den koncentriska fasen vilket är lite synd då det är den excentriska fasen som ger den största muskeltillväxten.

Att dock bara träna excentriskt är inte någon höjdare då det sliter något kopiöst på musklerna och och träningsvärken brukar vara enormt mycket jobbigare än den vanliga man får från koncentriskt träning. Därför gäller det att ha ett välplanerat schema som ger musklerna en ärlig chans till återhämtning och uppbyggnad.

Exakt varför musklerna blir mer känsliga efter sådan excentrisk träning är ännu oklart, men en möjlig förklaring skulle kunna vara att slitaget blir större vilket följs av små små muskelbristningar.

En sund styrketräning innehåller därför både den koncentriska, excentriska och den statiska fasen. Eftersom muskeln är starkare excentrisk bör man utnyttja den fasen genom att göra långsamma rörelser. För bästa effekt i den koncentriska fasen bör rörelsen tvärtom vara mer explosiv så att nervsystemet tvingas skicka fler och snabbare signaler vilket ger en större aktivering av de snabba typ II fibrerna.

Det ena utesluter alltså inte det andra utan det är kombination och framförallt variation som ger resultaten.

0.5 sekunder koncentriskt följt av 4 sekunder excentriskt är en standard rekommendation jag brukar lära ut.


   
SvaraCitera

Excentriskt träning(därm an bara tränar den excentriska fasen) på extremt hög vikt(långt över max) därm an tokbromsar så inåthelvete framhållas av många vara en väldigt bra metod för styrkeökning(även till viss del massaökning). Grovt förenklat.

Världsrekord och mästartitlar talar sitt tydliga språk.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera