Aviseringar
Rensa alla

Vad är grejen med manga/anime?


Ämnesstartare

Har aldrig förstått mig på det. Vad är det som är så bra med manga/anime?
Varför gillar just DU det?


   
Citera

LaLaLove:

Varför gillar just DU det?

Jag gillar stilen, och man kan se många bra stories inom manga som vore svårare utan.

Utbud för alla åldrar.


   
SvaraCitera

LaLaLove:

Vad är det som är så bra med manga/anime?

Varför klumpa ihop allting? Det finns serier och serier. Gillar vissa serier, och är säker på att dom ej skulle kunna fungera i ickeanimerad form.

LaLaLove:

Varför gillar just DU det?

Bra karaktärer osch sjyssta teman förmodligen. Berserk, naruto och allt kenshin-relaterat är favoriter.


   
SvaraCitera

Känslorna, historierna, kläderna osv.


   
SvaraCitera

Man kan väl säga att en bra manga är en lite annorlunda upplevelse än en bra bok. Historierna, karaktärerna, allting har en speciell feeling. Och att det finns så många genres gör att det kan passa nästan vem som helst.


   
SvaraCitera

Att tjejernas bröst alltid är fasta och stora.[bigcheers]

Nej men jag vet inte, jag är inte så direkt förtjust i stilen, dock kan jag tycka att Pokémon och Dragonball och dem kan kännas lite trevliga ibland.


   
SvaraCitera

Men alltså.. Det är ju skillnad på manga och manga.
Samma sak med anime.

Som talare ovan, det finns otroligt många genrer. Det är svårt att inte hitta något som faller en i smaken helt enkelt.

Jag tycker det är ett trevligt tidsfördriv, men håller mig helst till manga. Och de svenska översättningarna ska vi inte ens tala om. Oh sweet jesus. Håller mig så långt borta från dem som jag kan.


   
SvaraCitera

Det är kul med tecknade serier!!


   
SvaraCitera

Det enda tecknade i min värld är South park.


   
SvaraCitera

Blandade känslor. Vissa tecknare är väldigt duktiga och smarta, då är det kul att läsa.
Tycker annars att det finns för mycket skräp som accepteras inom manga.


   
SvaraCitera

Fattar inte heller grejen. Verkar som typ bara tjejer gillar det också, förklarar väl en del


   
SvaraCitera

Det är ofta charmigt gjort och har en speciell typ av carefree humor jag gillar. Sedan brukar storyn på många mangor vara utanför boxen och intressanta. Det passar en stel individ som mig perfekt som vill komma från verkligheten, som också är ganska tråkig. En annan bra sak är att saker inte är så stereotypt (om man bortser från mangastereotypa saker).

Sedan om man tar något som är specifikt för anime och inte manga, så tycker jag att japanska är charmigt att lyssna på.


   
SvaraCitera

Jag gillar det asiatiska berättarsättet vilket ofta skiljer sig markant från det amerikanska i hur, när och var man väljer att dela ut information till tittaren/läsaren. Och så gillar jag hur hjältar och hjältinnor kan hålla episka monologer utan att jag behöver känna mig självmedveten och generad å deras vägnar... snarare tvärt om.
Jag menar Dold text: YOURS IS THE DRILL THAT WILL PIERCE THE HEAVENS!!!!
/flood of mantears

Dessutom måste jag i egenskap av animatör tillägga att till skillnad från den bl.a amerikanska tendensen att pissa allt vad animation och design heter i ansiktet, så kommer det fortfarande en hel del bra animation från främst Japan och Korea - Studio4℃, Ghibli, Shinichiro Watanabe, Osamu Tezukas verk etc.

sylar:

En annan bra sak är att saker inte är så stereotypt (om man bortser från mangastereotypa saker).

Ska jag vara helt ärlig har jag väldigt svårt att bortse från alla de fruktansvärda stereotyperna. Om jag fick chansen skulle jag skjuta NANAs skapare i magen och sen spotta henne i ansiktet .-.

Men i övrigt - vill man ha riktigt kvalitativ skit, animerat såväl som i bokform så bör man kanske söka sig till Frankrike.
Dold text: Nån mer än jag som ska till Annecy i sommar? [blush]


   
SvaraCitera

kebu12:

Fattar inte heller grejen. Verkar som typ bara tjejer gillar det också, förklarar väl en del

Det är nog lite fifty-fifty. Det finns ju fjollmangas som Naruto, Bleach och One Piece, de populäraste mangorna är sämst och håller pokemonnivå. Men det finns ohyggligt bra manga också, t.ex. Berserk, Vagabond, Zetman osv. De är det kvalitet på kan jag säga.

Demonstration av hur bra manga ser ut:


   
SvaraCitera

Bah, bara en del av Asien-hypen.


   
SvaraCitera