Aviseringar
Rensa alla

Vad är Gud egentligen?


Ämnesstartare

Det är ofta man hör människor antingen rättfärdiga Gud, eller kritisera Gud. Men vad är Gud egentligen? Vad är det folk menar? Hur kan man överhuvudtaget vara kategoriskt för eller emot Gud? Hur kan man vara kategoriskt för eller emot någonting överhuvudtaget?


   
Citera
Ämnesstartare

jaha, ts trollar [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men ge dig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd:

Olika slags figurer och väsen vars existenser inte är bevisade. Människan har en livlig fantasi och en vilja att förklara sådant som man inte förstår, därav har gud i olika skepnader hittats på antar jag.

Fast Spinoza kallar ju allt som existerar för Gud? Förnekar du att som existerar? [crazy]

S3ON:

Men ge dig!

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gud de är när dem säger de sitter alltid nån i himmlen å tittar ner sän kan man be afton bön till gud fall man vill ha nåt o säga tack för maten o så^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gud är trygghet

[cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gud är en manifestation av våra rädslor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

solklart:

Gud är trygghet

[smile] hur kan man kritisera trygghet ?? [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

Gud är en manifestation av våra rädslor

Hörde nyss att någon sa att Gud är trygghet? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Hörde nyss att någon sa att Gud är trygghet?

Ja, men hon verkar vara kristen så det är inget att lyssna på.

Vi är rädda för döden, vi begriper oss inte på den och kan omöjligen föreställa oss hur vårat jag kommer att reagera/försvinna när det så händer.
Att skapa sig en gudsentitet som vakar över oss och har hela världen planerad ger vissa svagare individer lugn.

Så, vi skapar en gud för att vi är rädda för det vi inte begriper oss på och det ger oss trygghet pga dumhet och okritiskt tänktande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

Ja, men hon verkar vara kristen så det är inget att lyssna på.

Då kritiserar du ju något som hon som kristen inte vidhåller?

Jungman:

Att skapa sig en gudsentitet som vakar över oss och har hela världen planerad ger vissa svagare individer lugn.

Berätta för mig en person som inte behöver metafysik för att få världen gå ihop?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Då kritiserar du ju något som hon som kristen inte vidhåller?

Jag förklarade det precis, försök hänga med

kulturmarxisten:

Berätta för mig en person som inte behöver metafysik för att få världen gå ihop?

Tänker inte försöka mig på det, men det finns många andra alternativ än en abrahamitisk gud, kosmologin i hinduismen (och då främst jainismen) verkar rätt logisk exempelvis


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

Tänker inte försöka mig på det, men det finns många andra alternativ än en abrahamitisk gud, kosmologin i hinduismen (och då främst jainismen) verkar rätt logisk exempelvis

Det är givet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

vi skapar en gud för att vi är rädda för det vi inte begriper oss på och det ger oss trygghet pga dumhet och okritiskt tänktande.

Jag är absolut inte rädd för döden. Jag tycker att det är skitonödigt att ens disskutera döden eftersom ingen kan veta vad som händer. Jag tycker att det är spännande att få veta vad som händer SÅ nej, jag är inte rädd för döden.

Jungman:

Ja, men hon verkar vara kristen så det är inget att lyssna på.

Sen skulle jag inte kalla mig kristen. Bara för att jag tycker att gud är trygghet kan det betyda att jag är muslim också. Du vet fan ingenting du


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

solklart:

Sen skulle jag inte kalla mig kristen. Bara för att jag tycker att gud är trygghet kan det betyda att jag är muslim också. Du vet fan ingenting du

Fortfarande en gudom i den abrahamitiska traditionen, samma skräp


   
SvaraCitera