Aviseringar
Rensa alla

Vad är Gud egentligen?


Ämnesstartare

Jungman:

Fortfarande en gudom i den abrahamitiska traditionen, samma skräp

kristendom är inte samma som islam


   
SvaraCitera

kulturmarxisten:

Hörde nyss att någon sa att Gud är trygghet?

Gud är vad Gud är oberoende av olika människors åsikter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gud är ett hjärnspöke inget annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

solklart:

kristendom är inte samma som islam

Jo, kristendom är en förgrening av judendomen och islam är en förgrening av kristendom, i grunden är det mesta stulet från zoroastrismen i forna iran som de babylonska judarna förde med sig till israel och amalgamerades med den gamla mer mystiska tron.

Det är samma religion i olika utformningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

gud är ett hjärnspöke inget annat.

ja för dig ja?
det är väl tur att vi tror olika här i världen![cheers]


   
SvaraCitera
mynona

Jungman:

Jo, kristendom är en förgrening av judendomen och islam är en förgrening av kristendom, i grunden är det mesta stulet från zoroastrismen i forna iran som de babylonska judarna förde med sig till israel och amalgamerades med den gamla mer mystiska tron.

Det är samma religion i olika utformningar.

Vilken befriande komprimerad sammanfattning! Jag skulle önska att jag kunde vara så kortfattad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

solklart:

ja för dig ja?

Nej jag är allsmäktig och vet vad allt levande och dött känner och tänker [zzz]

solklart:

det är väl tur att vi tror olika här i världen!

ja visst hade det varit fruktansvärt tråkigt om all varit lika.


   
SvaraCitera
mynona

OnT: Gud är, som en del i tråden sagt, en trygghet som ger lugn åt de som inte klarar av att vara utan tanken på något större än dem själva som tar ansvar för dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

en trygghet som ger lugn åt de som inte klarar av att vara utan tanken på något större än dem själva som tar ansvar för dem.

Du känner inte mig, du har ingen aning om vad jag varit med om i mitt liv. Man behöver inte alltid vara så jävla duktig och stå på egna ben. Även fast gud inte finns, kan tanken på att det finns någon där för dig vara trygghet


   
SvaraCitera
mynona

solklart:

Du känner inte mig, du har ingen aning om vad jag varit med om i mitt liv. Man behöver inte alltid vara så jävla duktig och stå på egna ben. Även fast gud inte finns, kan tanken på att det finns någon där för dig vara trygghet

Ja, det var ju precis det jag sade! Jag håller med dig om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

Jo, kristendom är en förgrening av judendomen och islam är en förgrening av kristendom

jo, men förgreningarna är väldigt olika så man kan ju inte generalisera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

solklart:

Du känner inte mig, du har ingen aning om vad jag varit med om i mitt liv. Man behöver inte alltid vara så jävla duktig och stå på egna ben. Även fast gud inte finns, kan tanken på att det finns någon där för dig vara trygghet

Jag sympatiserar med vad du säger 100%. Vi måste alltid skapa något från inget, annars blir vi galna bokstavligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

solklart:

jo, men förgreningarna är väldigt olika så man kan ju inte generalisera.

Om man jämför med annan teologi så är de väldigt lika, det är mycket större skillnad mellan abrahamitiska/icke-abrahamitiska än mellan de olika förgreningarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

solklart:

jo, men förgreningarna är väldigt olika så man kan ju inte generalisera.

Precis svårt att kritisera all religon a priori. Det är väldigt arrogant, och väldigt väldigt nativt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett traditionellt tankefel som härstammar från tider då människan inte visste så mycket om universums beskaffenhet och därför fyllde de kunskapsmässiga hålrummen med metafysiska villfarelser.


   
SvaraCitera