Aviseringar
Rensa alla

Vad är kapitalism egentligen?


Ämnesstartare

Det är ofta man hör människor antingen rättfärdiga kapitalism, eller kritiserar kapitalism. Men vad är kapitalism egentligen? Vad är det folk menar? Hur kan man överhuvudtaget vara kategoriskt för eller emot kapitalism? Hur kan man vara kategoriskt för eller emot någonting överhuvudtaget?


   
Citera
Ämnesstartare

Ren ondska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Ren ondska.

Vad är ondska då? Är allt som är ren ondska kapitalism?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

i praktiken används det idag mest som en synonym till liberalism, imo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Vad är ondska då?

Det var en bra fråga. Det är djävulens verk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Det är djävulens verk.

Okej, måste djävulens verk kategoriskt vara dåliga? Beror det inte på vad för effekter hans verk har?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

måste djävulens verk kategoriskt vara dåliga?

Ja, det ligger i hans natur, i hans avsikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Ja, det ligger i hans natur, i hans avsikt.

Fast även om han har dåliga avsikter så kan det ha goda effekter? Is this not true?


   
SvaraCitera

Kapitalism är om du frågar mig ett politiskt system som styrs av handeln och där alla beslut tas efter ekonomin (läs kapitalism), jag vet också att kapitalister själva ser det som lika mycket moraliskt som politiskt.

Och visst kan jag hålla med om det eftersom att kapitalismen är ett system som enbart fungerar för vissa.
Jag gillar inte kapitalism, jag känner få som skulle klara sig i ett sådant samhälle.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Is this not true?

Well. Det är säkerligen "goda" effekter i allas onda eller i detta fall kapitalisters huvuden.


   
SvaraCitera

Kapitalsim.

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svår fråga de är typ nåt me pengar inte så noga^^ inget man behöver veta^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Well. Det är säkerligen "goda" effekter i allas onda eller i detta fall kapitalisters huvuden.

Så vad är problemet i så fall? Om det nu är sant det du säger.

ZHUCHENG-SHANDONG:

Kapitalism är om du frågar mig ett politiskt system som styrs av handeln och där alla beslut tas efter ekonomin (läs kapitalism), jag vet också att kapitalister själva ser det som lika mycket moraliskt som politiskt.

Lever vi i ett kapitalistiskt samhälle idag?

ZHUCHENG-SHANDONG:

Och visst kan jag hålla med om det eftersom att kapitalismen är ett system som enbart fungerar för vissa.

Okej, varför ska ett system fungera för alla? Vad menar du med att ett system fungerar för alla?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Men vad är kapitalism egentligen?

Jag är inte någon expert, men på det stora hela handlar det om äganderätt. Kapitalismen säger att alla individer ska ha rätt att få tjäna pengar och behålla de, starta företag och ha rätt att behålla alla sina tjänade pengar och ägodelar (privat egendom och sitt företag). Kapitaltister vill inte dela med sig av sina intjänade pengar utan tycker som oftast att de fattiga och sjuka får skylla sig själva för att de inte kunde tjäna ihop pengar till sin sjukvård, tak över huvudet o.s.v. Nu drog jag det till sin spets men så är det ungefär.

Kort sagt, inga skatter och inga bidrag. Ingen gratis sjukvård.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Så vad är problemet i så fall? Om det nu är sant det du säger.

Att dessa onda varelser existerar?! [shake]


   
SvaraCitera