Aviseringar
Rensa alla

Vad är mobbning för dig ?


Vet inte.. det där har jag och några andra pratat om så mycket, men vi kommer aldrig fram till ett svar som låter klokt.

Är man mobbare om man gör illa någon (psykiskt och fysiskt) om den andra ändå inte bryr sig, t.ex. två tjejer som verkligen inte tycker om en kille och de gör någonting till honom som inte är snällt, (kommer inte ihåg vad det var) och är allmänt taskig mot honom under en längre tid. Han har andra vänner och bryr sig inte nämnvärt. Är de mobbare? Är han mobbad? (för även fast han inte visar att han bryr sig måste det ju vara påfrestande om några gör taskiga saker mot en)

Eller är man bara mobbad om man mår dåligt av det sätt som någon behandlar honom/henne?

Vem är det som bestämmer om någon blir mobbad, den som blir utsatt eller den som utsätter eller någon som är vid sidan av?

Haha, nu kom jag bara med mer frågor.. men det skulle va kul att få svar på dom [y] eller andras åsikter. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Mobbning har aldrig existerat.....inte fan kan ju jag hjälpa att nån tar åt sig över att jag säger hej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nazgul:

Mobbning har aldrig existerat.....

Va!?


   
SvaraCitera

När en grupp sluter sig samman för att medvetet och aktivt trycka ner någon annan.


   
SvaraCitera

Tinasw:

Va!?

Stammar du....?


   
SvaraCitera

Lious:

Eller är man bara mobbad om man mår dåligt av det sätt som någon behandlar honom/henne?

Enligt mig är det mobbning även om offret inte bryr sig. Handlingen är ju fortfarande densamma.

Lious:

Vem är det som bestämmer om någon blir mobbad, den som blir utsatt eller den som utsätter eller någon som är vid sidan av?

Det är väl en sorts blandning. Offret kan ju inte bestämma att denne blir mobbad bara för att hen mår dåligt. En utomstående kan avgöra om det är mobbning som pågår eller om "offret" bara projicerar sina problem på en inbillad mobbning.

JagärMalin:

Med enklare ord: De som mobbar är osäkra på sig själva och väljer därför att mobba andra så att ingen ska kunna få chansen att mobba henne/honom. Men det var väll ingen nyhet! [y]

Det gäller säkert många, men behöver inte vara så. Vissa gör det av ren, ja djävulskap (har gjort det själv.) Många mobbare är förmodligen inga mobbare, utan bara "offer" för en masspsykos (man gör skaker man aldrig skulle vågat annars för att man har gruppens trygghet.) Andra gör allt för att få "vara med".

Men en sak ska man komma ihåg: Mobbar gör ingen ensam.


   
SvaraCitera

jag har alltid vart en sån som umgåtts med alla. ofta har mina kompisar tyckt, men måste du släpa med henne eller sluta umgås med utstötta. jag har alltid haft kompisar och inga sådana problem så jag tycker så synd om dom blyga, kan inte vara kul att vara ensam. och i början kanske inte personen ifråga inte säger så mkt men visar man att man vill ha med personen och pratar på så försvinner ju oftast blygheten efter ett tag.

det versta som finns är när folk fryser ut andra människor eller ser ner på andra [mad] ingen är bättre än nån annan.


   
SvaraCitera

skitsuur:

ingen är bättre än nån annan.

Intressant tanke.


   
SvaraCitera

Nachac:

Intressant tanke.

jag tycker så

(normalt folk då. pedofiler djurmisshandlare osv räknas inte med)


   
SvaraCitera

skitsuur:

jag tycker så

Personligen tycker jag att det kan man inte "tycka" något om, då det antingen ligger till på det ena eller andra sättet.

Att alla ska vara exakt lika bra förefaller mig som en omöjlighet.


   
SvaraCitera

Nachac:

Enligt mig är det mobbning även om offret inte bryr sig. Handlingen är ju fortfarande densamma.

Ja, det låter ganska logiskt.. men ändå inte, om offret inte bryr sig varför är det då mobbning isf? Då beror det ju på den personen som utför handlingen om det är mobbning eller inte. Inte personen som blir utsatt. Isåna fall är den som utsätter en person en mobbare, samtidigt som "mobboffret" inte känner sig som ett offer.. utan mer liksom irriterad eller något på personen som egentligen mobbar honom. [confused] nu blev det lite rörigt här..

skitsuur:

ingen är bättre än nån annan.

Det borde inte vara så men vissa (många) anser så.


   
SvaraCitera

Lious:

Inte personen som blir utsatt. Isåna fall är den som utsätter en person en mobbare, samtidigt som "mobboffret" inte känner sig som ett offer.. utan mer liksom irriterad eller något på personen som egentligen mobbar honom. [confused] nu blev det lite rörigt här..

Jag tycker det är ganska tydligt, eftersom mobbning enligt mig inte kan utföras av en ensam person, det krävs en grupp (en mobb) och om den gruppen anstränger sig ör att trycka ner någon är det mobbning. Åtminstone försök till.

Lious:

Det borde inte vara så men vissa (många) anser så.

Nachac:

Personligen tycker jag att det kan man inte "tycka" något om, då det antingen ligger till på det ena eller andra sättet.

Att alla ska vara exakt lika bra förefaller mig som en omöjlighet.


   
SvaraCitera

Nachac:

och om den gruppen anstränger sig ör att trycka ner någon är det mobbning. Åtminstone försök till.

Ja, så kan man säga de försöker att mobbas.. men de misslyckas, på ett sätt.. de får inte personen att må dåligt.

Nachac:

Att alla ska vara exakt lika bra förefaller mig som en omöjlighet.

nej, alla kan inte vara lika bra, för alla kan inte lika saker osv. men alla är ju ändå lika mycet värda.. bara inte för samma personer. Det beror på helt vilken person man utgår från.


   
SvaraCitera

Lious:

Ja, så kan man säga de försöker att mobbas.. men de misslyckas, på ett sätt.. de får inte personen att må dåligt.

Precis. Det blir som "mobbningsförsök."

Lious:

nej, alla kan inte vara lika bra, för alla kan inte lika saker osv. men alla är ju ändå lika mycet värda.. bara inte för samma personer. Det beror på helt vilken person man utgår från.

Nu kommer vi in på lite filosofi här. Jag är inte riktigt säker på om jag tycker att alla är lika mycket värda, men jag vet att det inte beror på hur bra man är, enbart.


   
SvaraCitera

Nachac:

Nu kommer vi in på lite filosofi här. Jag är inte riktigt säker på om jag tycker att alla är lika mycket värda, men jag vet att det inte beror på hur bra man är, enbart.

okej, ja det förstår jag nästan [rolleyes] Alla är inte lika bra på matte, eller svenska eller teater eller musik osv. Det är rätt så omöjligt, precis som du sa förut.. jag bara inte fattade då. [ops]
och det här med lika mycket värde hör inte speciellt mycket ihop med "braheten".


   
SvaraCitera