Forumet - Vad är okej? Träning,vikt,mat

Vad är okej? Träning,vikt,mat

1417 0 18
Hej!
Jag har haft problem med min vikt tidigare då jag varit underviktig, men nu (ca 1 år senare) väger jag 8 kg mer än vad som är normalt för min kropp. Har någon tips på hur jag kan gå ner några kilo och behålla en hälsosam vikt? Jag vet bara hur man gör för att gå ner i vikt genom att äta för lite... Och det känns inte så bra. Oroar mig ofta för om jag äter för mycket eller för lite. Hur vet jag det? 

Ser mina kompisar dricka cola, alkohol och äta godis hela tiden. Vill inte verka som att jag bryr mig om vad jag äter inför dem, så jag gör lika dant och vet att det inte är bra för mig men jag vill inte behöva tjafsa om vad jag äter. Men hur mycket träning/mat och onyttigheter är okej för en tonåring egentligen??

Spana också in:

Satsa på styrketräning istället.
Du kommer gå upp i vikt av det så småningom, men skit i vad den där jävla vågen visar. Tränar och äter du rätt så kommer du gå upp i muskelmassa och minska kroppsfettet. Även om du kanske går upp 10 kg av muskelträning så har du ändå mer muskler än innan.

Ta reda på kaloribehovet för just dig och försök hålla dig till det.
Denna kan ge guidning.

Just sötsaker skulle jag säga inte är någon fara om det är inom rimliga gränser. Ät t.ex. 1 i veckan, ingen big deal om du ändå är rätt aktiv. Däremot 4-6 st per vecka skulle jag däremot starkt avråda ifrån.
Alkohol är dåligt för att hålla nere vikten.
En 40 cl öl ca 180 kalorier.
Ett glas 15 cl vin ca 100 kalorier.
Det blir ju sällan bara ett glas med alkoholdryck per kväll (Mycket glad) så det bygger på rätt snabbt.

Hando: Satsa på styrketräning istället.
Du kommer gå upp i vikt av det så småningom, men skit i vad den där jävla vågen visar. Tränar och äter du rätt så kommer du gå upp i muskelmassa och minska kroppsfettet. Även om du kanske går upp 10 kg av muskelträning så har du ändå mer muskler än innan.

Ta reda på kaloribehovet för just dig och försök hålla dig till det.
Denna kan ge guidning.

Just sötsaker skulle jag säga inte är någon fara om det är inom rimliga gränser. Ät t.ex. 1 i veckan, ingen big deal om du ändå är rätt aktiv. Däremot 4-6 st per vecka skulle jag däremot starkt avråda ifrån.
Alkohol är dåligt för att hålla nere vikten.
En 40 cl öl ca 180 kalorier.
Ett glas 15 cl vin ca 100 kalorier.
Det blir ju sällan bara ett glas med alkoholdryck per kväll (Mycket glad) så det bygger på rätt snabbt.
Vahh, det var mycket mer än jag någonsin trott. . .  Men wow, okej fler tycker att styrketräning är bra. Jag har aldrig jobbat med det men jag tänker testa!! Tack så mycket.
8 kilo mer än väl inte så mkt egentligen. men håller det på att spåra ur så är de väl mindre bra kanske, jag själv har perioder där ja äter mkt köpmat o godis o grejer sen  kommer de en period där ja inte äter lika mkt godis o köpmat typ, och jag är "fet" "överlevandskitt" som ja brukar skoja hahah men 8 kilo är inte direkt farligt väl, de sägs ju vara bra att ha feta lår tex

handendärnissen: sen så kanske du fått mer muskler? dom väger ju mer än fett
Nej 8 kg är kanske inte mycket egentligen, men jag vill försöka komma tillbaka till var jag var från början, då kan jag ha fler av de kläder jag gillar också.
Det är säkert inte muskler, jag är inte så stark och min kondition har försämrats på det senaste halvåret. Men visst det finns andra faktorer, jag har växt några centimeter t.ex. Men det är väl fortfarande okej att vilja gå ner i vikt? Försöker göra det på ett bra sätt men blir osäker om andra säger att det jag gör är fel. Jag vill egentligen bara må bra. :'c
... 

Rebecca00:
Vahh, det var mycket mer än jag någonsin trott. . .  Men wow, okej fler tycker att styrketräning är bra. Jag har aldrig jobbat med det men jag tänker testa!! Tack så mycket.
Lycka till.Tumme upp

Rebecca00: Men vänta, hur många kg är hälsosamt att tappa på 1 vecka?Förvånad
Jag skulle nog säga att det bästa är att satsa på runt 0,5 kg per vecka då du ändå är ungdom.
Och om du börjar styrketräna kommer du gå upp i muskelmassa. (Har för mig att 1 kg muskler har samma massa som 2 kg fett.)
Så stirra dig inte blind på vågen. Den tar i regel inte hänsyn till om det är fett eller muskler som lägger på det där extrakilot.

Hando: Du kommer gå upp i vikt av det så småningom, men skit i vad den där jävla vågen visar. Tränar och äter du rätt så kommer du gå upp i muskelmassa och minska kroppsfettet. Även om du kanske går upp 10 kg av muskelträning så har du ändå mer muskler än innan.
Exakt.
Skit i vågen och kolla istället på hur du ser ut och hur kläderna sitter.