Aviseringar
Rensa alla

Vad är ondska?


Ämnesstartare

patrick bateman:

och nej det kan inte finnas från början. från början är vi alla likadan

det kommer med tiden

ja men frågan blir ju om den finns inom oss hela tiden, från början och att händelser lockar fram den eller skapas den ur händelser?
isåfall borde det ju finnas människor utan ondska i sig alls?


   
SvaraCitera

Att slå tån i tröskeln. [sad]


   
SvaraCitera

Handlingar och tankar man ur sitt eget perspektiv betraktar som destruktiva och grymma.


   
SvaraCitera
zIGGE

antrax:

Att slå tån i tröskeln.

Ondska mot tröskeln.

haha ha ha ha


   
SvaraCitera
zIGGE

Ondska är viljan att förstöra för andra för sin egen fördel.

edit: onT


   
SvaraCitera

daylight:

ja men frågan blir ju om den finns inom oss hela tiden, från början och att händelser lockar fram den eller skapas den ur händelser?
isåfall borde det ju finnas människor utan ondska i sig alls?

alla människor har nog en ond sida men det är hos få som den onda vinner. men för vissa som råkar ut för hemska saker som barn så kanske den onda sidan tar över

så får det bli då tror jag. alla har en ond och god sida men de flesta kan kontrollera det onda och bara hos de som är sjuka eller råkar ut för hemska grejer kommer det onda fram

finns ingen som är perfekt, även den bäste kan bli ond


   
SvaraCitera

Lilla Lady:

mitt ex.

öhh inte vara sån nu!

ot; min kärlek till bärs och brännvin


   
SvaraCitera

När man medvetet, med avsikt handlar för att förstöra.


   
SvaraCitera

[zzz]


   
SvaraCitera

fan vad sur jag blev nu, skulle lätt förklara ordet men ju längre jag tänker ju mindre kan jag säga om det. Det går inte att förklara. Det är bara ett av alla ord man skyller sina känslor på.


   
SvaraCitera

Svår fråga.
Egentligen finns inte ondska men jag kan försöka mig på att förklara min uppfattning.
Om man först och främst definierar goda människor som ödmjuka, givmilda, empatiska och sympatiska så blir det lättare. Onda människor skulle isf vara raka motsatsen. D.v.s egoistiska/själviska, sakna förmågan att känna empati och sympati samt njuta av att skada eller förstöra. Psykopati passar in rätt bra där.

Men allt går egentligen tillbaka till egot. Vi gillar "goda människor" för att de gör snälla saker för oss och får oss att känna oss väl till mods. "Onda människor" får oss att må dåligt kort sagt.

Då kan man undra hur god människa man själv egentligen är när man väljer att umgås med "goda människor" bara för att det är trivsamt för egot. Nä nu gräver jag för mycket...


   
SvaraCitera